برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

لایپزیش: بی ادعا اما قدرتمند/ تیم ناگلزمان آماده جدال با یونایتد

منبع
ايلنا
بروزرسانی
لایپزیش: بی ادعا اما قدرتمند/ تیم ناگلزمان آماده جدال با یونایتد

ايلنا/ صدرنشين بوندس‌ليگا، تيمي که به نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان فصل قبل رسيد، امشب در زمين منچستر مي‌تواند نشان دهد قدرتنمايي‌اش تصادفي نبوده است.
روزهاي خوب تيم راسن‌بال اشپورت لايپزيگ ادامه دارد. بعد از شگفتي‌سازي با صعود به مرحله نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان اروپا در فصل گذشته، صدرنشين بدون شکست بوندس‌ليگا حالا مي‌خواهد ثابت کند کارهايي که فصل قبل انجام مي‌داد تصادفي نبوده و راهکارهايي که مربي جوانش يوليان ناگلزمن پيش روي اين تيم مي‌گذارد ستودني و شايسته احترام است. اين مرد جوان آلماني هرچه مي‌گذرد بيشتر از فلسفه فوتبالي‌ خود در تيمي که مانند خودش جوان است نتيجه مي‌گيرد.
سنت‌شکني چيزي است که لايپزيگ خيلي خوب راهش را مي‌داند، چراکه از زمان تأسيسش در سال 2009 به‌خاطر سير پرسرعت صعودش به نوک هرم فوتبال آلمان با استفاده از ابزار جنجالي به تيمي سنت‌شکن معروف شد. شنبه اين هفته، مردان ناگلزمن گل خورده از هرتابرلين را با 2 گل جواب دادند تا مطمئن شوند همچنان صدرنشين جدول بالاترين دسته از فوتبال آلمان هستند. امشب آنها در ليگ قهرمانان آزمون سخت‌تري دارند و در اولين رويارويي تاريخ‌شان با منچستريونايتد در اولدترافورد پنجه در پنجه شاگردان اوله‌گونار سولشر خواهند انداخت. نام و آوازه حريف اما قطعاً براي تيمي که در 5 بازي‌اش در اين فصل بوندس‌ليگا نباخته و از دو مدعي مانند بايرن‌مونيخ و بوروسيادورتموند يک امتياز بيشتر کسب کرده، ترسناک نخواهد بود.
لايپزيگ تمام اين کار را با شکستن سنت‌هاي جوان خودش تحت هدايت جوان‌ترين سرمربي فوتبال آلمان انجام داده است. سال 2016 زماني که لايپزيگي‌ها براي اولين‌بار وارد بوندس‌ليگا شدند، با تکيه بر دانش فني رالف رانگنيک مدير ورزشي وقت باشگاه و با برند فوتبال ضدحمله‌اي پرانرژي‌شان براي رقبا خط و نشان کشيدند و مدعيان را به گرفتن جاي آنها با ارائه بازي‌هايي توفاني تهديد کردند، اما شروع آتشي اين تيم کمي بعد که فشار بازي‌‌هاي اروپايي تأثيرش را روي عملکرد تيم نشان داد، افت کرد و تيم وارد فاز سکون شد.
رانگنيک مغز متفکري که مسبب جهش ناگهاني و فوق‌العاده لايپزيگ شد ديگر در اين باشگاه نيست اما با اين وجود لايپزيگ تحت فرماندهي سرمربي سابق هوفنهايم، تيمي منعطف‌تر و کارآمدتر شده که در موقع لزوم فوتبال مبني بر ضدحملات کلاسيک را ارائه مي‌کند و به وقت ضرورت بازي مالکانه مبني بر حفظ توپ.
 تنظيمات تاکتيکي

لايپزيگ در بازي‌اش مقابل هرتابرلين 68درصد از زمان بازي تملک توپ داشت و 85درصد از 543 پاسي که ميان بازيکنانش رد و بدل شد سالم بود. البته اين آمار تملک تنها منحصر به اين بازي نبوده است. نظير چنين آماري را مي‌توان در پيروزي‌‌هاي لايپزيگ مقابل تيم‌هاي آگزبورگ، شالکه و ماينتس در اين فصل هم پيدا کرد که همه اينها نشانه‌اي از اضافه شدن گزينه‌هاي تاکتيکي جديد به شيوه بازي تيم شرق آلمان دارد.
در خط دفاعي استفاده ناگلزمن از سه مدافع که معمولاً دو ملي‌پوش آلمان لوکاس کلوسترمان و مارسل هالستنبرگ به‌علاوه بازيکن پرطرفدار فرانسوي دايوت اوپامکانو -کسي که منچستريونايتد هم بشدت خواهان جذبش است- استفاده مي‌کند که اين به لايپزيگ اجازه مي‌دهد با تعداد نفرات و کنترل بيشتر بر خط مياني مسلط شود.
در خط حمله، فاصله گرفتن تيم از بازي صرفاً ضدحمله‌اي به تيم براي کنار آمدن با خلأ ناشي از فروش تيمو ورنر کمک کرده و در همين حال هم بازيکن قرضي منچسترسيتي، آنجلينو توانسته به‌خوبي با مدافع کناري جلوزن تيم هماهنگ شود و از موقعيت‌‌هايي که آنها برايش مي‌سازند به‌خوبي بهره برده است.
 او در تمامي رقابت‌هاي اين فصل 4 گل زده است. دني اولمو، ديگر بازيکني که در ماه ژانويه در ازاي 21ميليون يورو از تيم ديناموزاگرب به شاگردان ناگلزمن ملحق شد هم به افزايش سطح خلاقيت در فاز بازيسازي تيم کمک قابل توجهي کرده و در اين فصل تا کنون 4 پاس گل به نام خودش ثبت کرده است.
اين فرمول که ترکيبي از ججن‌پرسينگ (تاکتيکي که در آن يک تيم بلافاصله پس از لو دادن توپ براي پس گرفتن آن حريف را پرس مي‌کند) و فوتبال مالکانه کلاسيک است، در صعود لايپزيگ به مرحله نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان اروپا تأثير بسزايي داشت که بيش از همه در پيروزي‌هاي تحسين‌برانگيز اين تيم مقابل تاتنهام و اتلتيکومادريد نمود داشت. البته در همين حال مي‌توان گفت فوتبال جنگنده و پرسينگ رانگنيک هم کاملاً از بازي لايپزيگ پاک نشده است.
در بازي خارج از خانه‌اش مقابل لورکوزن که سخت‌ترين مصافش تا اين مقطع از فصل بوده است، ناگلزمن دوباره به استفاده از خط دفاعي 4نفره رو آورد و در آن بازي تملک توپ لايپزيگ به 41درصد کاهش پيدا کرد و بازي يک بر يک به پايان رسيد. به همين دليل بايد تعجب کرد اگر لايپزيگ در بازي امشب مقابل منچستريونايتد هم با همان رويکرد تاکتيکي به ميدان نرود بخصوص در حالي که تيم اوله‌گونار سولشر در اين چند وقت اخير نشان داده هنگام تملک توپ يک تيم نه‌چندان خلاق است.
شرايط جنجالي
البته وصله‌کاري تاکتيکي ناگلزمن اهميت چنداني نخواهد داشت اگر او در پايان فصل نتواند چيزي ببرد. کمترين فاصله‌اي که لايپزيگ با بردن جام داشت، سال 2019 بود که به فينال جام حذفي آلمان راه پيدا کرد، اما در آن بازي 3 بر صفر به بايرن‌مونيخ باخت. در بوندس‌ليگا هم اين تيم به‌ترتيب با 15، 31، 12 و 16 امتياز فاصله نسبت به بايرن‌مونيخ قهرمان رقابت‌ها فصل را به پايان رسانده است.
در آلمان لايپزيگ دوست دارد از خودش تصوير يک تيم بي‌ادعا بسازد تاکسي روي اين تيم فشار نياورد و بتواند با تکيه بر نيروهاي جوانش به استقبال چالش‌هاي بزرگي مثل رقابت با بايرن‌مونيخ در لاليگا و تيم‌هاي تراز اول اروپا در ليگ قهرمانان برود. اين رويکرد اما در تضاد با اين واقعيت است که لايپزيگ از هر يک از ديگر رقبايش در رأس هرم قدرت فوتبال آلمان بيشتر پول خرج کرده و از زمان ورودش به بوندس‌ليگا 130ميليون يوروي خالص خرج کرده و همچنان هم دارد از سيستم بي‌نظير جذب و فروش بازيکن که بسياري از رقبايش از آن بي‌بهره‌اند، سود مي‌برد.
در هر صورت لايپزيگ را هر چيزي که بخواهيد مي‌‌توانيد بدانيد جز يک تيم بي‌ادعا و يوليان ناگلزمن هم نمي‌توانست جايگاهي مطلوب‌تر از اين را براي اثبات توانايي‌هاي خود و ساختن تيمي با پتانسيل بردن جام در آلمان و اروپا آرزو کند.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره