برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

عذرخواهی داور؛ آری یا نه؟

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
عذرخواهی داور؛ آری یا نه؟

دنياي اقتصاد/ جديدترين پرسش حاشيه‌اي فوتبال ايران اين است: آيا داوران بايد بابت خطاهاي فاحش خود عذرخواهي کنند يا نه؟
«محمدحسين زاهدي‌فرد، داور بازي پرسپوليس و فولاد در ميانه‌هاي نيمه دوم اين مسابقه دچار يک اشتباه بزرگ شد و برخورد توپ به کتف محمدحسين کنعاني‌زادگان را به سود تيم خوزستاني پنالتي گرفت. مدافع پرسپوليس به‌ طور مفصل اعتراض کرد و البته حواشي زيادي کنار زمين به‌ وجود آمد. نهايتا پرسپوليس اين بازي را دو بر يک برد تا اشتباه داور تاثيري روي نتيجه نهايي مسابقه نگذاشته باشد.
۲۴ ساعت پس از پايان اين ديدار، زاهدي‌فرد که در فضاي مجازي به‌شدت تحت فشار قرار گرفته بود، با بيان اين که طبق قانون ممنوع‌المصاحبه است فقط به ذکر اين نکته که در تشخيص پنالتي دچار خطاي ديد شده، از هواداران پرسپوليس عذرخواهي کرد. داور بي‌نوا احتمالا گمان مي‌کرد اين نقطه پايان ماجراست اما خود عذرخواهي به نقطه شروع يک جنجال ديگر تبديل شد. بسياري از مسئولان ساير باشگاه‌ها بيانيه دادند، مصاحبه کردند و پرسيدند چرا زماني که اشتباهات داوري به زيان آنها رخ داده قاضيان اقدام به عذرخواهي نکرده‌اند؟ آيا تبعيضي بين پرسپوليس و ساير باشگاه‌ها وجود دارد؟ يا اين که چرا زاهدي‌فرد قانون منع مصاحبه را نقض کرده است؟ حالا جديدترين پرسش حاشيه‌اي فوتبال ايران اين است: آيا داوران بايد بابت خطاهاي فاحش خود عذرخواهي کنند يا نه؟
بر خلاف آن چه اين روزها عنوان مي‌شود، عذرخواهي داوران در فوتبال دنيا يک امر بسيار رايج است. حتي لازم نيست سراغ منابع خبري لاتين برويد. اگر به فارسي هم گوگل کنيد، ليست پر و پيماني از عذرخواهي داوران در معتبرترين ليگ‌هاي دنيا را خواهيد يافت. پوزش از بارسا، رئال يا حريفان گمنام‌تر آنها در اسپانيا، معذرت‌خواهي از چلسي، آرسنال، تاتنهام در انگلستان، عذرخواهي از بايرن‌مونيخ يا رقبايش و ... موارد متعددي از اين دست وجود دارد و بعيد است در هيچ‌کدام از اين مصداق‌ها دلجويي داور از تيم زيان‌ديده با حمله ساير باشگاه‌ها همراه شده باشد. طبيعتا اشتباهاتي هم وجود داشته که داوران از کنار آنها عبور کرده‌اند و بابت وقوعش عذر نخواسته‌اند. اين مساله خيلي به شخصيت داور، شدت اشتباه و ابعاد رسانه‌اي داستان مربوط مي‌شود. همين محمدحسين زاهدي‌فرد بعد از ناديده گرفتن خطاي هند پنالتي سال گذشته استنلي کي‌روش در بازي سپاهان و استقلال هم از آبي‌پوشان معذرت خواست. وقتي اشتباهي در اين ابعاد مورد توجه قرار مي‌گيرد، تيتر يک مي‌شود و صدها هزار کامنت در موردش به انتشار مي‌رسد، اين فرق مي‌کند با يک خطاي کمتر ديده شده در يک بازي معمولي. شايد عادلانه نباشد اما طبيعتا توجه رسانه‌اي به تيمي که ضرر ديده، در نوع واکنش داور هم موثر است. همين چند ماه پيش رضا کرمانشاهي و محمدرضا اکبريان به رقم خوردن دو اشتباه بزرگ از سوي آنها عليه پرسپوليس و استقلال اعتراف کردند. حتما اين داوران در بازي ساير تيم‌ها هم خطا کرده‌اند اما اين اشتباهات آن قدر بولد نشده است که نيازي به طلب پوزش پيدا شود.
در مجموع بهتر است داوران فوتبال ايران در اين زمينه وحدت رويه داشته باشند. اگر عذر مي‌خواهند بابت اشتباهات بزرگ از همه تيم‌ها باشد و اگر غير اين است، از هيچ‌کس پوزش نخواهند. با اين همه خوب است باشگاه‌هاي محترم ليگ برتري هم محض رضاي خدا يک سر سوزن حرفه‌اي‌تر باشند و دست‌ کم به عذرخواهي داوران حسادت نکنند. اين همه تمرکز بر حاشيه، واقعا چه سودي براي فوتبال ما دارد؟ کمي به متن برسيد لطفا!»

ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد