logo

باید از پرسپولیس جدید ترسید؟

منبع
شرق
بروزرسانی
باید از پرسپولیس جدید ترسید؟

شرق/ رقابت‌هاي ليگ برتر ايران در اين دوره در مقايسه با چند دوره اخير حسابي فشرده شده و جدال تيم‌هاي بالا و قعرنشين جدول به صورت تنگاتنگي در حال برگزاري است. همين حالا دو تيم پرسپوليس و سپاهان به صورت مشترک صدر جدول ليگ برتر را در اختيار دارند و سرخ‌هاي تهراني به دليل تفاضل گل بهتر که آن‌هم تفاوتش يک گل است، صدر جدول را در اختيار دارند.

در قعر جدول هم که ماشين‌سازي با 9 و نساجي با 10 امتياز جا خوش کرده‌اند و با توجه به اختلاف اندک امتيازي در آن منطقه از زمين، ناگفته پيداست که رقابت تا چه اندازه حساس است.
علاوه بر جدال براي رسيدن به قهرماني و فرار از سقوط، تيم‌هاي مطرح ليگ برتر، به‌ويژه آنهايي که قرار است در ليگ قهرمانان آسيا به ميدان بروند، اسير فشردگي برنامه بيشتري هم خواهند شد و اينجاست که اهميت داشتن يک نيمکت قدرتمند بيش از هر زمان ديگري به چشم مي‌آيد. شايد به همين دليل است که پرسپوليس به عنوان صدرنشين کنوني ليگ برتر به آب و آتش مي‌زند تا با تقويت تيمش در ادامه مسير علاوه بر ثبت يک قهرماني ديگر در ليگ بتواند به فينال ليگ قهرمانان آسيا هم مجددا صعود کند. خريدهاي جديد اين باشگاه همگي در همين راستا صورت گرفته و با اضافه‌شدن مهدي ترابي و شهريار مغانلو و در ادامه با خريدن يک مدافع مياني، دست يحيي گل‌محمدي از چيزي که هست، بسيار پرتر مي‌شود.
به اين موارد بايد بازگشت عيسي آل‌کثير را هم اضافه کرد که از فروردين‌ماه و با اتمام دوران محروميتش مي‌تواند دوباره در خط حمله پرسپوليس به ميدان برود. خطي که دست‌کم با حضور چهره‌هايي مثل عيسي و شهريار به ظاهر حسابي ترسناک به نظر مي‌رسد. شاگردان يحيي بدون حضور خريدهاي جديد تا همين جا در ليگ 22 گل زده‌اند که دومين خط حمله برتر ليگ محسوب مي‌شود. البته اگر از بازي با گل‌گهر و پنج گلي که به تيم قلعه‌نويي زده‌اند فاکتور گرفته شود، پرسپوليس در بين تيم‌هاي بالانشين جدول از لحاظ گل‌زني رتبه چندان بالايي به دست نمي‌آورد.
به هر روي‌، عمده مشکلي که يحيي و تيمش را در نيم‌فصل اول اذيت کرد همان ضعف گل‌زني بود. خريدهاي تازه يحيي اما دقيقا براي پوشش همين نقطه ضعف بوده و برگشتن هافبک تهاجمي مثل مهدي ترابي و خريد قرضي بازيکني مثل شهريار مغانلو، با هدف رفع دغدغه خط حمله پرسپوليس انجام شده است. همان‌طور که در بالا اشاره شد به اين دو نفر عيسي آل‌کثير هم اضافه مي‌شود تا در کنار ديگر عناصر هجومي باشگاه از جمله مهدي عبدي، وحيد اميري و اميد عاليشاه، پرسپوليس ديگر چندان احساس خلأ در خط حمله نکند.
سؤال اصلي اما اين است که آيا با اضافه‌شدن چهره‌هاي جديد به خط حمله، اين پرسپوليس حسابي ترسناک مي‌شود و ديگر تيمي جلودارش نخواهد بود؟ قبل از رسيدن به پاسخ اين پرسش بايد گفت در فوتبال هيچ چيزي قابل پيش‌بيني نيست و دليل اصلي جذابيت اين رشته ورزشي همين مورد است. با اين حال آمار بازيکنان تازه پرسپوليس بيانگر اين است که خط حمله سرخ‌ها دست‌کم تا چند هفته ديگر چندان هم وحشتناک نخواهد بود!
شهريار مغانلو: 13 بازي يک گل!
او فصل گذشته در ليگ برتر ايران ۱۳ گل زد. با توجه به نرخ گل‌زني آقايان گل در ادوار مختلف ليگ، شايد اين تعداد گل چندان بد نباشد، اما موضوع اين است که هشت گل شهريار مغانلو از روي نقطه پنالتي يا ريباند پنالتي به دست آمده است؛ به اين ترتيب که شش پنالتي را مستقيما وارد دروازه کرده و دوتاي ديگر هم روي ريباندش. پس اگر تعداد اين ضربات از گل‌هاي مغانلو کسر شود، با احتساب ريباند‌هاي پنالتي، او مجموعا هفت گل زده است. جالب‌تر اينکه در نيم‌فصل دوم فصل گذشته، شهريار کلا سه بار موفق به گل‌زني شد. به هر روي، با همين کارنامه او راهي ليگ پرتغال شد تا براي سانتا‌کلارا بازي کند. مشکل اصلي اما اينجاست که او براي سانتاکلارا هم چندان مهاجم به‌دردبخوري نبود. با توجه به سطح نه‌چندان بالاي اين تيم در ليگ پرتغال، شهريار مغانلو کلا در ليگ ۱۱ بار توانست براي اين تيم به ميدان برود و در اين مدت هرگز موفق به زدن گلي هم نشد.
تک‌گلي که شهريار مغانلو براي سانتاکلارا در پرتغال زده، همان گل ضربه سرش در جام حذفي است که آنجا هم از دو بازي، يک گل زده دارد. در مجموع اگر قرار باشد فصل فوتبالي او خلاصه شود، بايد گفت شهريار مغانلو ۱۱ بار در ليگ پرتغال و به مدت ۴۱۱ دقيقه بازي کرده که از اين تعداد فقط چهار بار به‌عنوان بازيکن اصلي وارد زمين شده و هفت بار ديگر به‌عنوان ذخيره بازي کرده است. شهريار دو بار هم در جام حذفي به ميدان رفت که يک گل زد. با توجه به اين فرم و البته اعلام اين مورد که بعيد است شهريار به‌زودي پنالتي‌زن اول پرسپوليس شود، به نظر مي‌رسد او در باشگاه جديد نياز به چند بازي دارد تا علاوه بر اعتماد ازدست‌رفته‌اش بتواند دوباره راه گل‌زني را هم به دست بياورد.
مهدي ترابي: 8 بازي، 2 گل
او از چهره‌هاي تأثيرگذار پرسپوليس در فصل قبل ليگ برتر بود. با اين حال پول زياد باشگاه العربي قطر او را وسوسه کرد تا راهي اين باشگاه شود. اقدامي که به‌شدت خشم هواداران باشگاه پرسپوليس را برانگيخت. مهدي ترابي اما در باشگاه ضعيف العربي هرگز نتوانست در حدو‌اندازه‌هاي ستاره خودش را معرفي کند به طوري که بعد از شش ماه خيلي سريع عذرش را خواستند تا او چاره‌اي غير از بازگشت نداشته باشد. ترابي اما براي العربي در ليگ ستارگان قطر هشت بار به ميدان رفت که از اين تعداد هفت بار به عنوان بازيکن اصلي وارد زمين شد و يک بار هم به عنوان بازيکن ذخيره. ماحصلش زدن دو گل به تيم‌هاي الخور و الغرافه بود و بعد هم يک جدايي بي‌دردسر. در مجموع او 546 دقيقه براي العربي به ميدان رفت و بدون اينکه پاس گلي در ليگ ستارگان به نامش درج شود، از آن ليگ جدا شد و به پرسپوليس پيوست. بدنش در زمان بازگشت آن‌‌قدر ناآماده بود که مربيان پرسپوليس مجبور شدند براي روي فرم آوردنش تمرينات اختصاصي ويژه‌اي برايش در نظر بگيرند. حالا تا او بازي نکرده مشخص نيست همان مهدي ترابي فصل گذشته پرسپوليس مي‌شود يا بازيکني که حضور ناموفقي در ليگ قطر داشت.
عيسي آل‌کثير
عيسي چهره محبوب هواداران باشگاه پرسپوليس است. او خيلي زود خودش را در دل هواداران باشگاه جا کرد و نشان داد نياز به زمان زيادي ندارد تا راه گل‌زني براي پرسپوليس را پيدا کند. درخشش ويژه‌اش در ليگ قهرمانان آسيا از او چهره‌اي خطرناک در منطقه ترسيم کرد ولي خوشحالي ناآگاهانه‌اش در ديدار برابر پاختاکور کار دستش داد و برايش محروميت شش‌ماهه‌اي تراشيد. او اين روزها همچنان نه مي‌تواند براي پرسپوليس بازي کند و نه حتي با اين تيم تمرين!
تازه قرار شده از نيمه‌هاي فروردين به ميادين برگردد و سطح کيفي‌اش را محک بزند. اگرچه او در دوران محروميتش به صورت اختصاصي تمرينات را دنبال کرده ولي واضح است که تمرينات گروهي و تاکتيکي پرسپوليس را از دست داده و نياز به زمان دارد تا بتواند دوباره آتش خط حمله پرسپوليس را حتي با وجود آنکه قبلا توانايي‌اش را ثابت کرده، راه بيندازد. حالا با درنظرگرفتن همين سه فاکتور و بدون درنظرگرفتن استثنائات و احتمالات به نظر مي‌رسد خط حمله پرسپوليس با وجود تقويت با عناصر سرشناس، دست‌کم نياز به چند هفته زمان دارد تا تبديل به کابوس رقبا شود.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره