برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سوریه آخرین آزمون و خطای ایران برای عبور از بحران بحرینی

منبع
تسنيم
بروزرسانی
سوریه آخرین آزمون و خطای ایران برای عبور از بحران بحرینی

تسنيم/ تيم ملي فوتبال کشورمان در آخرين ديدار دوستانه خود پيش از ورود مجدد به مسابقات انتخابي جام جهاني ۲۰۲۲ قطر، به مصاف سوريه خواهد رفت.
ايران و سوريه؛ تيم‌هايي که در انتخابي جام جهاني 2018 در يک گروه براي صعود تلاش مي‌کردند و حالا بايد در مسير جام جهاني 2022 به آماده‌سازي يکديگر کمک کنند. اين بار تفاوت‌هايي ميان دو تيم وجود دارد. سوريه در گروه A و با 15 امتياز صدرنشين است و با خيالي آسوده ديدارهاي باقيمانده را انجام مي‌دهد، اما ايران در گروه C با شش امتياز و ايستادن در رتبه سوم نبايد کوچک‌ترين خطايي انجام دهد. به همين دليل اين ديدار دوستانه به نوعي آخرين فرصت دراگان اسکوچيچ و شاگردانش در تيم ملي ايران است تا آزمون و خطاها را پشت سر بگذارند.
تيم ملي فوتبال ايران، در 14 ماه اخير که دراگان اسکوچيچ را به عنوان سرمربي خود داشته هنوز نتوانسته بازي رسمي داشته باشد و همه گيري ويروس کرونا حتي مجال برگزاري اردو و بازي دوستانه در تمام تاريخ‌ها را نداده است. ديدار دوستانه با ازبکستان، ديدار لغو شده با مالي و ديدار دوستانه با بوسني فرصت‌هاي اسکوچيچ براي شناختن نفرات اصلي‌اش بوده و حالا آخرين فرصت او ديدار با سوريه است. اسکوچيچ بايد تيمي را براي ادامه رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني 2022 قطر و جام ملت‌هاي آسيا 2023 چين آماده کند که شانس کمتري نسبت به عراق و بحرين براي صعود دارد، با اين حال پيروزي در هر چهار مسابقه ايران را به صورت قطعي راهي مرحله بعدي خواهد کرد.
در مدت زمان کوتاهي که اسکوچيچ تيم ملي را در اختيار داشته (برگزاري اردو و بازي دوستانه) آنچه مشهود بوده، تغيير سيستم تيم ملي است. شايد تعدادي بازيکنان قديمي از ليست بيرون رفته‌اند و تعدادي بازيکن جديد به ليست اضافه شده‌اند، اما اسکلت اصلي تيم ملي تغيير چنداني نداشته است. با اين حال امتحان کردن سيستم‌هاي جديد در تيم ملي، نشان مي‌دهد که کادر فني فعلي نمي‌خواهند با سيستم قبلي ادامه مسير را طي کند.
تيم ملي در هشت سالي که با کارلوس کي‌روش در دو جام جهاني و دو جام ملت‌ها رقابت کرد، بيشتر با سيستم 1-3-2-4 به ميدان رفت که تمايل اين کادر انجام بازي دفاعي بود. زماني که مارک ويلموتس جانشين کي‌روش شد، شعار تيم ملي انجام بازي هجومي بود که البته تا حدودي عملياتي شد، اما در تيم ملي تغيير سيستمي شاهد نبوديم و ملي‌پوشان بر پايه همان سيستم قبلي فقط در زمين آزادتر شده بودند که اين مسئله بيشتر باعث به هم ريختن نظم تاکتيکي شد. با اين حال، آنچه در تيم ملي با هدايت اسکوچيچ شاهدش بوديم، برپايي سيتسمي جديد و بازگرداندن نظم تاکتيکي در بازي‌هاي دوستانه بوده؛ نظمي که مشخص نيست در بازي‌هاي رسمي و مهم ايران تا چه اندازه حفظ شود، اما بايد به آن اميدوار بود.
تيم ملي در ديدار مقابل ازبکستان يک نيمه سرگردان را پشت سر گذاشت و يک نيمه منظم داشت. در ديدار مقابل بوسني که بهترين نمايش ايران با اسکوچيچ بود و پيروزي نيز رقم خورد، به نظر مي‌رسيد ملي‌پوشان به سرعت در سيستم جديد خود را پيدا کرده‌اند و نظم آنها در سيستم 3-4-3 به خوبي قابل مشاهده بود. حالا آنطور که پيداست، اسکوچيچ پس از امتحان چند سيستم مختلف در تمرينات و دو بازي دوستانه، توانسته به سيستم مدنظر خود دست يابد. احتمالاً استفاده از سيستم 3-4-3 که انعطاف پذيري بالايي در حملات و دفاع تيمي ايجاد مي‌کند، سيستم نهايي تيم ملي خواهد بود. سيستمي که حالا اسکوچيچ بايد نفرات اصلي‌اش را در ديدار مقابل سوريه پيدا کند و آخرين آزمون و خطاها را پشت سر بگذارد.

ملي‌پوشان ايران از ساعت 17:30 امروز (سه‌شنبه - 10 فروردين) در استاديوم آزادي به مصاف سوريه خواهند رفت. تيمي که تا به اينجا در ميان تمام تيم‌هاي حاضر در انتخابي جام جهاني 2022 قطر و جام ملت‌هاي آسيا 2023 چين بهترين عملکرد را داشته و با پيروزي در تمام بازي‌هايش شکست ناپذير نشان داده است. سوريه در دوره قبلي انتخابي جام جهاني نيز تنها تيمي بود که موفق شد دروازه ايران را باز کند و سوري‌ها در ديدار پاياني در ورزشگاه آزادي دو بار موفق به گلزني شدند. هرچند ايران بازهم شکست ناپذير نشان داد، اما سوري‌ها نشان دادند که حريف سرسختي هستند. حالا نيز اين سرسخت‌ها مي‌توانند حريف تدارکاتي خوبي براي تيم ملي ايران باشند تا اسکوچيچ و شاگردانش پيش از مصاف با عراق، بحرين، هنگ‌کنگ و کامبوج محک خوبي بخورند. ديدارهايي که ميزباني آن هم به بحرين سپرده شده است تا تيم ملي به لحاظ رواني دچار يک بحران شود. بحراني که با کمک شيخ سلمان رئيس بحريني AFC ايجاد شده و عبور از اين بحران بحريني مي‌تواند يک اتفاق ويژه براي تيم ملي باشد.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد