برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بادکش در المپیک توکیو

منبع
فرارو
بروزرسانی

فرارو/ شماري از ورزشکاران حاضر در المپيک ۲۰۲۰ توکيو اقدام به بادکش کرده اند.
با شروع مسابقات شنا در بازي‌هاي المپيک توکيو، ديدن دايره‌هاي تيره روي پوست ورزشکاران باعث تعجب و سؤال خيلي از تماشاگران شد، اما نه براي ما و خيلي از شرقي‌ها.
هم‌زمان با آغاز مسابقات شنا در بازي‌هاي المپيک توکيو مشاهده شده که برخي از شناگران از سراسر جهان دايره‌هاي تيره‌رنگي روي پوست خود دارند که رد بادکش بود.
اين اولين بار نيست که اين لکه‌هاي به ظاهر دردناک که امسال روي کمر شناگر ژاپني آکيرا نامبا و کايل چالمرز از تيم استراليا ديده مي‌‎شود، در المپيک به چشم مي‌خورند.
در سال ۲۰۱۶ اين لکه‌ها روي کمر مايکل فلپس، قهرمان شناي آمريکايي، هم ديده شد و الکس نادور ژيمناست تيم آمريکا نيز لکه‌هاي مشابهي روي شانه‌هاي خود داشت.
 اين علائم روي پوست، ناشي از فرايندي است به نام بادکش؛ يک درمان باستاني که ريشه در فرهنگ‌هاي خاورميانه و آسيايي دارد. ادعا مي‌شود که بادکش کردن داراي مزاياي بي‌شماري است از جمله افزايش گردش خون، از بين بردن تنش عضلاني و بهبود ترميم سلولي، بااين‌حال شواهد علمي کمي درباره فوايد آن وجود دارد.

بادکش نوعي درمان جايگزين است که شامل ايجاد مکش روي پوست با استفاده از ابزار فنجان گونه است. با اتصال دستگاه مکش به فنجاني که روي پوست قرار دارد، هوا به بيرون کشيده شده و فشار منفي درون فنجان ايجاد مي‌شود. برخي هم اين افت فشار را با آتش زده پنبه الکلي ايجاد مي‌کنند.
تصور مي‌شود که با کشيدن پوست به اين روش عضلات و بافت‌هاي پيوسته به آن از حالت فشرده خارج‌شده و جريان خون را در ناحيه بادکش شده تقويت کرده و متعاقباً روند بهبودي بدن را تسريع مي‌کند.
نوع ديگري از اين درمان سنتي هم وجود دارد که به آن حجامت مي‌گويند. در اين فرآيند از مکش ملايم‌تري در بادکش استفاده مي‌شود، اما فنجان‌ها براي مدت‌زمان طولاني‌تري در جاي خود باقي مي‌مانند. پس از برداشتن فنجان فردي که خود را درمانگر مي‌نامد با استفاده از يک تيغ کوچک برش‌هاي ريزي را در سطح پوست ايجاد مي‌کند. سپس با مکش دوم مقادير کمي خون از اين برش‌ها خارج مي‌شود.
منشأ حجامت و بادکش مشخص نيست. حجامت در طب سنتي ايران در طول تاريخ مورد استفاده قرار گرفته است و حجامت و بادکش از دهه ۱۹۵۰ در چين نيز انجام شده است، هرچند به نظر مي‌رسد ريشه‌هاي آن بسيار قديمي‌تر باشد.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره