logo

تا دنیا دنیاست که ما نمی‌توانیم گزارش کنیم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تا دنیا دنیاست که ما نمی‌توانیم گزارش کنیم

ايسنا/ عليرضا عليفر درباره غلط هاي فاحشي که بعضا از سوي مجريان و گزاشگران برنامه هاي ورزشي به ويژه در روزهاي برگزاري المپيک شاهد بوديم، مي گويد: شبکه هاي سه و ورزش تصميم دارند از جوانان و نيروهاي تازه براي گزارش مسابقات استفاده کنند؛ چون سال هاي سال فردي اضافه نشده و يک تعداد آدم هاي خاص بودند مثل خود من. کار درستي هم هست که پشتوانه ايجاد کنند اما اينکه چرا اين افراد ناپخته، روي آنتن قرار مي گيرند، پرسشي است که بايد از مديران شبکه ها پرسيد.
اين گزارشگر باسابقه برنامه هاي ورزشي تلويزيون با تاکيد بر اينکه فقط درباره فوتبال مي تواند اظهارنظر کند و ۲۷ سال سابقه کار در اين زمينه داشته است، درباره ي گزارشگران جديد تلويزيون مي گويد: اينکه چرا گزارشگران ناپخته روي آنتن قرار مي گيرند، پرسشي است که بايد از مديران شبکه ها پرسيد. آنها هستند که بيشتر بايد توجه کنند تا مردم عادي. گزارشگراني که اين روزها در خروجي تلويزيون يا راديو مي بينيم و مي شنويم ـ البته در راديو کمتر، چون شنيده نمي شود ـ همه از همکاران ما هستند و نمي شود خيلي به عملکردشان انتقاد کرد. رسانه ها بايد عدالت داشته باشند و اگر مشکلي هست مطرح کنند.  
وي در عين حال تاکيد کرد: به هر حال گزارشگران جديد بايد بيايند. ما که تا دنيا دنياست نمي توانيم گزارش کنيم. آدم هاي جديد بايد باشند اما اينکه اشتباه دارند و ناپخته هستند و تجربه ندارند، بايد اصلاح شود.
عليفر افزود: با اينکه نسل جديدي در کار گزارش و اجراء وارد حوزه ورزش شوند، موافقم، ولي تجربه بايد کم کم اندوخته شود و بعد افراد روي آنتن قرار بگيرند. با اصل کار و جذب نيروهاي جديد موافقم. همه جاي دنيا هم همين گونه است؛ منتها نظر مديران است که از چه نيرويي و چه موقع استفاده کنند. نيروي تازه بايد ابتدا کسب تجربه کند و بعد کارش را شروع کند.
بايد هر چند سال خون تازه اي دميده شود
وي در پاسخ به اينکه آيا گزارشگري را همچنان ادامه مي دهد؟ اظهار کرد: ۲۷ سال از آغاز کارم در شبکه سه مي گذرد. همه چيز را تجربه کردم و همه چيز را ديدم. کار گزارش مسابقات ورزشي چارچوبي در دنيا دارد و نيازي به اظهارنظر ندارد. گزارش مسابقات ورزشي به ويژه فوتبال که مورد توجه همه دنياست، براي تلويزيون چارچوب مشخصي دارد. اينکه گزارشگر چگونه انتخاب شود، چگونه تربيت شود، چه نکاتي به او گفته شود که رعايت کند. چه اطلاعاتي بايد داشته باشد. بايد هر چند سال خون تازه اي دميده شود. آدم هاي تازه اي بيايند و بايد با آموزش و تجربه کارشان را شروع کنند. براي بار اول، از ۱۰ دقيقه شروع به گزارش کنند، بعد ۲۰ دقيقه، يک نيمه و بعد کامل گزارش کنند. حال اگر اين استانداردها در کشور ما رعايت نمي شود، بايد مديران که تصميم گيرنده هستند، اصلاح کنند.

اين گزارشگر معتقد است: در حال حاضر مسابقات فوتبال در کشور ما از نظر فني خوب پوشش داده و پخش مي شود؛ از زواياي مختلف يک صحنه به تصوير کشيده مي شود، اسلوموشن وجود دارد و ...؛ البته همچنان امکاناتمان به اندازه اروپا و کشورهاي صاحب فوتبال دنيا نيست، ولي کم کم به آنها مي رسيم.
گزارشگران جديد با وسواس انتخاب شوند
او در پاسخ به اينکه در برخي برنامه هاي ورزشي، مجري به راحتي از تيم مورد علاقه اش جانبداري و يا به تيم مقابل توهين مي کند، اظهار کرد: اين اشکال در همه جاي دنيا هست؛ اين مديران هستند که بايد پاسخگو باشند. اينکه گزارشگر کم تجربه است، يا اينکه صداي خوبي ندارد يا اينکه فن بيان را درست نمي داند، اينها را بايد به کسي گفت که تصميم مي گيرد و مي گويد فلان فرد بازي را گزارش کند. گزارشگر بايد به رشته اي که گزارش مي کند کاملا آگاه باشد. من گزارشگر چه بايد بگويم. تصميم گيرنده بايد درست تصميم بگيرد. من با چهره هاي جديد موافقم اما بايد با وسواس انتخاب شوند و آموزش لازم ببينند. فوتبال ۹۰ دقيقه است کشتي نيست که بگويي ۵ دقيقه است. بايد ابتدا مسابقه ضبط شده گزارش کند، بعد کنار گزارشگران بايستد، از دقايق پايين گزارش کند و بعد به گزارش کامل بازي بپردازد و گذراندن اين روند در اختيار مديران است. اگر گزارشگري يک بار يا دو بار اشتباه کند مشکلي نيست اما اگر بيش از اين باشد نبايد آنتن زنده را به آن فرد بدهند.  
غير از فوتبال هيچ ورزشي نمي بينم
اين گزارشگر پيشکسوت در پايان گفت: من به غير از فوتبال هيچ ورزشي را نمي بينم، علاقه ندارم. اما اين روزها اول بايد به فکر سلامتي بود و بعد امرار معاش. اين دو انقدر ذهن انسان را درگير مي کند که تو ديگر تفريح نداري. قبل از کرونا فيلم هاي ايراني را مي ديدم اما الان نمي توانم و فرصت ندارم.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره