برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

جدال سنگین ۲ کاندیدای دانه‌درشت برای تصدی یک صندلی داغ

منبع
طرفداري
بروزرسانی
جدال سنگین ۲ کاندیدای دانه‌درشت برای تصدی یک صندلی داغ

طرفداری/ با پایان مهلت ثبت‌نام از داوطلبان نامزدی در انتخابات کمیته ملی المپیک، گزینه‌های اصلی برای تصدی کرسی ریاست این نهاد ورزشی مشخص شدند.
تنور انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک با رقابت ۲ نامزد مهم، گرمای خاصی خواهد داشت.
انتخابات کمیته ملی المپیک بالاخره پس از ۲ بار تعویق و موکول شدن به تاریخ ۶ شهریورماه سال جاری، امروز رسماً به پایانِ پروسه نام‌نویسی داوطلبان نامزدی برای تصدی کرسی‌های ریاست، نواب‌رئیسی و هیأت اجرایی رسید تا پس از مدت‌ها بتوان یک پیش‌بینی از اتفاقات پیش‌رو درنظر گرفت.
با پایان مهلت اداری امروز، تعداد کل داوطلبان نامزدی به ۳۱ نفر رسید که از این جمع ۳۱ نفره، تعداد ۸ نفر برای احراز عنوان بین‌المللی و بسیار مهم ریاست کمیته ملی المپیک در کارزار انتخاباتی آتی گام خواهند برداشت و سایر نفرات نیز برای صندلی‌های نایب‌رئیسی و عضویت در هیأت اجرایی با یک‌دیگر رقابت خواهند داشت.
با توجه به افراد حاضر در لیست ابتدایی انتخابات ریاست کمیته که البته هنوز وارد چرخه احراز صلاحیت‌ها نشده و احتمالاً تغییراتی را هم در پی خواهد داشت، پیش‌بینی و حدس ۲ کاندیدای اصلی و رقبای مهم که نگاه مثبت مجمع عمومی کمیته ملی المپیک را همراه خود دارند، کار چندان سخت و دشواری نیست.
بی‌تردید با این اسامی نهایی؛ محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک و مهدی علی‌نژاد، عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون ووشو از مهم‌ترین نامزدهای انتخاباتی برای رقابت در کورس ریاست کمیته ملی المپیک خواهند بود. در این بین البته چند داوطلب دیگر هم در میدان مبارزه انتخاباتی حضور خواهند داشت.
خسروی‌وفا که از ریاست فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین به ریاست کمیته پارالمپیک رسیده، در انتخابات سال ۱۳۹۶ کمیته ملی المپیک هم در قامت کاندیدای پست ریاست حضور داشت اما در آن دوره انصراف خودش را اعلام کرد تا سیدرضا صالحی‌امیری بدون حتی یک رقیب و با قیام اعضا، به عنوان رئیس کمیته انتخاب شود.
وی که بیش از ۴ دهه در مدیریت ورزش ایران به‌خصوص در رشته‌های جانبازان و معلولین نقش‌آفرینی داشته، یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای ریاست کمیته ملی المپیک به شمار خواهد رفت. این مدیر سنتی البته طی دوران صدارتش بر کمیته ملی پارالمپیک عملکرد خوبی داشته و شانس بالایی نیز بین اعضای مجمع عمومی کمیته ملی المپیک خواهد داشت.

ثبت‌نام خسروی‌وفا در انتخابات کمیته ملی المپیک
در این بین اما شاید سن بالاتر نسبت به سایر نامزدها و البته ریاست هم‌زمان بر کمیته ملی پارالمپیک، به نقاط ضعف خسروی‌وفا در این انتخابات تبدیل شوند. اگر چه وی اعلام کرده تنها در صورت حضور صالحی‌امیری به نفع او کنار خواهد رفت اما با عدم حضور رئیس فعلی کمیته ملی المپیک در انتخابات نیز احتمال انصرافش بدون حمایت از کسی هم‌چنان پابرجاست.
دیگر کاندیدای مهم انتخابات ۶ شهریورماه اما کسی جز مهدی علی‌نژاد نیست؛ معاون پیشین توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان که سوابق مدیریتی بسیاری در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی داشته و البته تجربه یک بار ناکامی در انتخابات دبیرکلی کمیته ملی المپیک در سال ۱۳۹۶ را هم در کارنامه‌اش دارد.
علی‌نژاد که به نسبت سن و سال بالایی هم ندارد، ارتباطات نزدیکی با اعضای عالی‌رتبه کمیته بین‌المللی المپیک داشته و عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی ووشو هم هست. او در جریان تدوین و تصویب اساس‌نامه فدراسیون فوتبال در فیفا، ارتباط نزدیک و مثمرثمری را هم با دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال برقرار کرد که به تأیید اساس‌نامه جدید انجامید.

ثبت‌نام علی‌نژاد در انتخابات کمیته ملی المپیک
تجربه مدیریتی و دیپلماسی ورزشی این کاندید در سطوح بین‌المللی و تسلط کافی بر زبان انگلیسی، ممکن است از مهم‌ترین دلایل اقبال طیف گسترده‌ای از مجمع عمومی کمیته ملی المپیک به وی باشد؛ با توجه به این که رفع تهدیدات و جلوگیری از تعلیق‌ها از مهم‌ترین وظایف رئیس جدید کمیته خواهد بود.
پیش از این هم شائبه‌هایی مبنی بر حضور احتمالی سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک وجود داشت که قرار بود وی تؤامان در ۲ سمت مهم وزارت و کمیته مشغول باشد اما به علت حساسیت و مشغله شدید کار در وزارت‌خانه، این مسئله توسط شخص وزیر تأیید نشد و وی در انتخابات ثبت نام نکرد.
سیدرضا صالحی‌امیری هم که مدت‌ها پیش از آغاز پروسه ثبت‌نام انتخابات از عدم تمایل و اقدام خود برای حضور مجدد در کمیته خبر داده بود، در واپسین روزهای ثبت‌نام برای حضور در مراسم افتتاحیه بازی‌های هم‌بستگی اسلامی ۲۰۲۱ به قونیه رفت تا ضمن غیرممکن شدن ثبت‌نامش در انتخابات، عملاً کاندیداهای اصلی به شکل فوق در آیند.
در واپسین ساعات ثبت‌نام از داوطلبان نامزدی انتخابات کمیته ملی المپیک اما کیکاووس سعیدی، دبیرکل فعلی کمیته و سرپرست آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک هم برای تصدی کرسی‌های ریاست و نایب‌رئیسی کمیته ملی المپیک نام خود را نوشت تا نگاه‌ها را به سمت خود برگرداند. در صورت حمایت صالحی‌امیری از سعیدی، مطمئناً کار برای نامزدهای دیگر کمی سخت خواهد شد.
رقابت برای تصدی کرسی‌های مهم نواب‌رئیسی و عضویت در هیأت اجرایی کمیته هم تب تندی خواهد داشت و رؤسای فدراسیون‌ها به همراه عده معدودی از خبرگان ورزشی، مسیری سخت و طولانی را برای کسب عنوان جدید پیش‌رو دارند.
با پایان زمان قانونی ثبت‌نام، داوطلبان پایانی به شرح زیر هستند که در ادامه سوابق و صلاحیت آنان توسط مراجع نظارتی سنجیده خواهد شد؛

ریاست: هادی ساعی، رئیس فدراسیون تکواندو - مهدی علی‌نژاد، عضو هیأت رئیسه فدراسیون ووشو -محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک - مجید شایسته، خبره ورزشی - آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو - فضل‌الله باقرزاده، سرپرست فدراسیون شمشیربازی و نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک - بهرام قدیمی، رئیس فدراسیون هاکی - کیکاووس سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک.
نایب‌رئیسی: حسن رنگرز، مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران - غلام‌رضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی - عباس اورسجی، رئیس فدراسیون کبدی، مهین فرهادی‌زاد، خبره ورزشی - مجید کیهانی، خبره ورزشی - فضل‌الله باقرزاده، سرپرست فدراسیون شمشیربازی و نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک - مهرعلی باران‌چشمه، رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی - کیکاووس سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک - هاشم اسکندری، رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد.
هیأت اجرایی: هادی ساعی، رئیس فدراسیون تکواندو - محمدرضا پوریا، رئیس فدراسیون بدمینتون - آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو، غلامرضا شعبانی‌بهار، رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان - مهرداد علی‌قارداشی، رئیس فدراسیون تنیس‌روی‌میز - عباس نظریان، رئیس فدراسیون اسکی - محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال - داوود عزیزی، رئیس فدراسیون تنیس - مهدی گودرزی، رئیس فدراسیون سه‌گانه - علی‌رضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال - علی‌رضا سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی - مجید هنرجو، رئیس فدراسیون اسکیت - عبدالمهدی نصیرزاده، عضو هیئت رئیسه فدراسیون کشتی - مرتضی قربانی، رئیس فدراسیون تیراندازی - حمید عزیزی، رئیس فدراسیون گلف - جواد داوری، رئیس فدراسیون بسکتبال - غلام‌علی محمدعلی‌پور، رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید