برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نکاتی در مورد فراهم نبودن بلیت‌فروشی الکترونیکی برای حضور تماشاگران

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
نکاتی در مورد فراهم نبودن بلیت‌فروشی الکترونیکی برای حضور تماشاگران

آخرین خبر/ با کمال تأسف، هنوز فصل جدید مسابقات لیگ برتر آ÷غاز نشده، جلوه های باور نکردنی سوء مدیریت و بی نظمی در فرایند برگزاری مسابقات از سوی مسئولین فوتبال بیداد می کند و حالا شاهد آن هستیم که با وجود قریب به پنج ماه که از پایان فصل قبلی مسابقات لیگ برتر می گذرد، روابط عمومی سازمان لیگ، دو روز به شروع مسابقات مانده، اعلام کرده است که سامانه بلیط فروشی ایرادات متعدد دارد و تا رفع این اشکالات، بازی‌ها باید بدون حضور تماشاگران برگزار شود. 
بند پنجم ماده 40 آیین نامه برگزاری لیگ برتر تصریح می کند که بلیط فروشی در ورزشگاه ها باید بصورت الکترونیک انجام شود و این بدان معنی است که بر اساس مقررات، از یک طرف، امکان بلیط فروشی غیرآنلاین مجاز نیست و از طرف دیگر، با توجه به ضرورت بلیط فروشی الکترونیک، تکلیف روشن و مسلمی برای سازمان لیگ وجود داشته که باشگاه ها را ملزم کند شرایط لازم برای فعال سازی سامانه بلیط فروشی را مطابق الزاماتی که سازمان لیگ و سایر دستگاه های ذیربط تعیین می کنند، فراهم نمایند و قطعاً بموجب بند اول ماده 43 همین آیین نامه، هر گونه سرپیچی، تأخیر و سوء مدیریت در این زمینه که به منزله تخلف از آیین نامه و سایر مقررات حاکم می باشد با توجه به آثار زیانباری که در پی دارد می بایست از سوی ارکان قضایی فدراسیون مورد پیگیری واقع شود و مقصران این موضوع مشمول مجازات های انضباطی قرار گیرند. 
نکته ظریف حقوقی که در اینجا باید مورد اشاره قرار داد این می باشد که بند اول ماده 40 آیین نامه برگزاری لیگ برتر به صراحت بیان کرده است: «در کلیه مسابقات لیگ برتر و لیگ دسته اول می بایست بلیط فروشی انجام شود و هیچ مسابقه ای بدون بلیط فروشی انجام نمی شود.» بنابراین بر خلاف تصمیمی که از سوی سازمان لیگ فوتبال اعلام شده است، چنانچه به هر دلیلی امکان بلیط فروشی در یک مسابقه فراهم نباشد، علاج آن، در محروم کردن تماشاگران از حضور در ورزشگاه و تماشای بازی نیست بلکه ضمانت اجرا و پیامد عدم امکان بلیط فروشی، عدم برگزاری مسابقات تا رفع مانع است. 
بدون تردید، اگر مدیران عالی فوتبال کشور، برای جایگاه و ارزش تماشاگران و همچنین منابع درآمدی بلیط فروشی به نفع باشگاه ها، در وهله نخست، و سپس فدراسیون و هیأت های فوتبال استان ها اولویت واقعی قایل باشند، در این صورت لازم بود هم اهتمام و تدابیر جدی برای رفع ایرادات سامانه بلیط فروشی تا قبل از شروع مسابقات لیگ برتر اتخاذ می شد و هم بجای اینکه تماشاگران، قربانی بزرگ سوء مدیریت مسئولان فوتبال باشند، نسبت به تعویق برگزاری مسابقات تا رفع ایرادات سامانه الکترونیک بلیط فروشی، تصمیم عاجل گرفته می شد. 
بنابراین چنانچه مسبب این خسران بزرگ مادی و معنوی، باشگاه باشد، باید به استناد بند پنجم ماده 84 مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال مجازات های لازم اعمال گردد. در این ماده به تعهد باشگاه ها به فراهم کردن کلیه مقدمات پزشکی، فنی، انتظامی و امنیتی در چارچوب مقررات راجع به برگزاری مسابقات اشاره شده است. در صورتی که هر مقام در فدراسیون یا سازمان لیگ، مسبب این شلختگی و بی نظمی در برنامه ریزی و برگزاری مسابقات شناخته شود، مقامات مسئول در فدراسیون مطابق ماده 77 مقررات انضباطی فدراسیون مکلفند مراتب نقض اساسنامه و سایر آیین نامه ها را بدون هیچ تأخیری به اطلاع مقامات صلاحیتدار برسانند و تخلف از این قاعده، مجازات متخلف توسط رکن قضایی فدراسیون است. 
جای تأسف است که کانون های هواداری باشگاه های لیگ برتر و از جمله باشگاه های بزرگ فوتبال چون اساساً اعتبار و مزایای خود را از باشگاه مربوطه می گیرند، نه خود هواداران، شاهد آن نیستیم که این کانون ها که علی القاعده باید خود را حامی و مدافع منافع هواداران بدانند در مقابل این محرومیت بزرگ هواداران واکنش در خوری از خود نشان داده باشند و این حقیقت تلخی است که نشان می دهد صدای هواداران در فوتبال ایران بسیار خاموش است و کانون های هواداری بدلایل مختلف، یا اختیار ندارند یا صلاحیت ندارند که نماینده واقعی هواداران یک باشگاه تلقی شوند و هنوز راه زیادی وجود دارد که سازمان مدیریت فوتبال کشور، نقش واقعی هواداری و کانون‌های هواداران را بطور مؤثر برسمیت بشناسد. تنها یک گواه روشن و بارز برای مظلومیت و نادیده گرفتن جایگاه هواداران، همین بس که هیچ نماینده ای در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، بعنوان نماینده هواداران حضور ندارد!


امیرساعد وکیل- معاون حقوقی و امور بین الملل جمعیت حامیان هواداران فوتبال تیم ملی و ایران


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره