برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سیاسی

امضای 5 سند همکاری میان ایران و کنیا/ رئیسی: ارتقای ۱۰ برابری روابط اقتصادی هدف‌گذاری شد

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرین خبر/ مقامات عالی‌رتبه ایران و کنیا در حضور روسای جمهور دو کشور ۵ سند همکاری امضا کردند. رییس جمهور کشورمان با بیان اینکه ایران و کنیا ظرفیت های بسیاری برای همکاری دارند که توجه به آنها می تواند به ارتقای روابط دو کشور کمک کند، گفت: دو کشور ارتقای اقتصادی دو کشور به ۱۰ برابر میزان فعلی هدف گذاری شده است.

رئیس جمهور که با هدف ارتقای سطح روابط با کشورهای دوست و همسو، تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی و زمینه‌سازی برای تقویت همکاری‌های سیاسی و ‌اقتصادی، عازم قاره سیاه شده بود، در اولین مقصد از سفر منطقه‌ای خود به قاره آفریقا وارد نایروبی شد و مورد استقبال رئیس جمهور کنیا قرار گرفت.

پس از ساعاتی، مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کنیا برگزار شد و مقامات دو کشور 5 سند همکاری امضا کردند.

این اسناد همکاری در حوزه‌های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات و فنی حرفه‌ای بود که از سوی وزاری «امور خارجه»، «اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال»، «گردشگری، حیات وحش و میراث»، «معدن، اقتصاد آبی و امور دریایی» و «آموزش کنیا» و  وزاری امور خارجه و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ویلیام روتو رئیس جمهور کنیا به امضا رسید.

رئیسی: ارتقای ۱۰ برابری روابط اقتصادی با کنیا هدف‌گذاری شد

«سید ابراهیم رئیسی» صبح روز چهارشنبه پس از مذاکرات هیات های ایران کنیا در محل کاخ ریاست جمهوری کنیا و امضای پنج سند همکاری بین دو کشور در نشست خبری مشترک با «ویلیام روتو» رئیس جمهور کنیا، اظهار داشت: دست همه دولت‌های قاره آفریقا را به گرمی می‌فشاریم و معتقدیم این روابط می‌تواند بین دو ملت اسران و کنیا روزبه‌روز توسعه پیدا کند. 
رئیس جمهور اضافه کرد: قاره آفریقا، قاره ظرفیت‌هاست. نگاه ایران به آفریقا، نگاه کشورهای دارای ظرفیت، استعداد، منابع طبیعی و معدنی است. ما هم دارای ظرفیت‌های بسیاری هستیم. تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند به ارتقای دو کشور کمک کند. 
وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبری، ایران توانسته است در مقابل تحریم‌ها و تهدیدها ایستادگی کرده و در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری و اقتصادی ‌پیشرفت کند. 
رئیسی اضافه کرد: ما امروز در حوزه مواد پتروشیمی، کشاورزی، علم و فناوری، دارای تجربیاتی هستیم که از حوزه‌های مهم همکاری بین ما در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است. ‌همچنین در حوزه شیلات هم می‌توان همکاری خوبی با کنیا داشته باشیم. 
رئیسی با بیان اینکه معتقدیم همکاری‌های ما خاص دو کشور نخواهد بود، تصریح کرد: همچنان که ایران اسلامی با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه همکاری دارد، کنیا هم با کشورهای شرق آفریقا ارتباط دارد و ارتباط دو کشور زمینه این همکاری‌ها را نیز فراهم خواهد کرد. 
رئیس جمهور ادامه داد: این سفر که نقطه عطفی در روابط ما است، می‌تواند بازار خوبی برای محصولات ایران در کنیا و شرق آفریقا ایجاد کند. در تبادلات و گفتوگوهایی که با رئیس جمهور کنیا داشتیم، روسای جمهور دو کشور باید زمینه را برای گسترش روابط دوکشور فراهم کند. 
رئیسی خاطرنشان کرد: موضع‌ مشترک ما در زمینه مبارزه با مواد مخدر، حوزه‌ای است که ما می‌توانیم در همکاری داشته باشیم. هیچ مانعی بر سر توسعه روابط نمی‌بینیم. این امر می‌تواند به گسترش و توسعه روابط کمک کند
وی ضمن قدردانی از استقبال دولت و مردم کنیا، اظهار کرد: به زودی می توانیم رئیس جمهور کنیا را در تهران میزبانی کنیم و امیدوارم شاهد توسعه روزافزون روابط با کنیا باشیم و امیدواریم رابط به سطح قابل قبولی توسعه یابد.
وی در سخنانی با قدردانی از میزبانی دولت و مردم کنیا، ابراز امیدواری کرد که شاهد توسعه بیش از پیش روابط تهران و نایروبی باشیم.
ویلیام سامویی روتو:‌ کنیا با آغوش باز تجار و سرمایه گذاران ایرانی را می‌پذیرد
«ویلیام سامویی روتو» رئیس جمهور کنیا  نیز در این نشست خبری در سخنانی با اشاره به بخشی از توافقات ایران و کنیا اظهار داشت: توافق شده است که ایران کارخانه مونتاژ خودرو در کنیا راه اندازی کند و خودروهای ایرانی را که اسامی سواحیلی نیز بر آنها گذاشته شده را در کنیا تولید کند.
وی افزود: امروز پنج یادداشت همکاری در زمینه ارتباطات و اطلاعات، شیلات، بهداشت و دام‌پروری و ... بین ایران و کنیا امضا شد.
رئیس جمهور کنیا با تاکید بر اینکه آغوش این کشور برای سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی باز است، افزود: کنیا فضای مناسبی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.
روتو با ابراز امیدواری از همکاری با ایران در زمینه ایجاد کارخانه مونتاژ خودرو در این کشور اظهار داشت: اطمینان دارم که این پروژه‌ها متوقف نخواهند بود.
رییس جمهور کنیا سفر رییسی به نایروبی را بسیار مثمرثمر و فرصت فوق‌العاده‌ای برای کشورش دانست که سبب تقویت پیوندهای دوستی و همبستگی میان دو کشور و دو ملت ایران و کنیا می شود.
رئیسی در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و کنیا: روابط ایران و کنیا دارای ریشه‌های عمیق تاریخی است

سید ابراهیم رئیسی همچنین در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و کنیا، که پیش از ظهر امروز چهارشنبه در جریان سفر رسمی به این کشور برگزار شد، روابط دو کشور را دارای ریشه‌های عمیق تاریخی دانست و با اشاره به ظرفیت‌های عظیم موجود در ایران و کنیا بر ضرورت بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه تعاملات تجاری تاکید کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی امروز به یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه‌های مختلف پزشکی، کشاورزی، علم و فناوری و صنعت تبدیل شده است، بر آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن این تجربیات در قالب مبادلات تجاری و اقتصادی با کنیا تاکید کرد.
رئیسی سطح فعلی تجارت دو کشور را ناکافی و غیرقابل قبول دانست و بر افزایش سطح این همکاری‌ها تا 10 برابر در گام اول تاکید کرد.
«ویلیام روتو» رئیس جمهور کنیا نیز در این نشست، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به کنیا را سرآغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور دانست و بر علاقمندی کشورش برای توسعه تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگردی، شیلات و کشاورزی و تجهیزات پزشکی و دارویی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
همچنین در ابتدای این جلسه هیئت‌های عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کنیا به بحث و تبادل نظر درباره راهکارهای گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین معرفی ظرفیت‌های متنوع ایران و کنیا در حوزه‌های مختلف کشاورزی، دامپروری، تجهیزات پزشکی، صنایع و مصالح ساختمانی و پتروشیمی برای توسعه همکاری پرداختند.
مقامات عالی‌رتبه دو کشور همچنین با استقبال از توسعه و ایجاد خط کشتیرانی میان بنادر جمهوری اسلامی ایران و کنیا راهکارهای موثر برای همکاری در این زمینه‌ها را نیز بررسی کردند.
ادای احترام رئیس‌جمهور به مقبره رهبر فقید کنیا

رئیس‌جمهور با حضور در مقبره جوموکنیاتا رهبر ملی استقلال کنیا، به مقام این سیاستمدار فقید کنیایی ادای احترام کرد.
پای پهپادهای ایرانی به آفریقا باز شد

پهپادهای تولیدی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی نیز با حضور رئیس جمهور در مرکز نوآوری و فناوری ایران در نایروبی باهدف بازاریابی برای محصولات دانش بنیان ایرانی رونمایی شد.
پهپادهای تولیدی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی که کاربردهای دوگانه برای «سم پاشی» زمین‌های کشاورزی و همچنین «بازرسی مزرعه» با قابلیت پردازش تصویر برای اموری از حمله نقشه برداری و تشخیص آفات مزارع دارد، روز چهارشنبه در جریان سفر رییس جمهور و هیات همراه به کنیا با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مرکز نوآوری و فناوری ایران در نایروبی باهدف بازاریابی برای محصولات دانش بنیان ایرانی رونمایی شد.
پهپاد پلیکان ۲ ساخت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی است که دارای قابلیت‌های منحصر به فردی از جمله پیشرانه صنعتی ضد آب و گرد و غبار، دارای بازوهای جداشونده و آماده‌سازی در ۲ دقیقه، پرواز اتوماتیک، پاشش ۲ هکتار در هر پرواز، پوشش عرضی ۵ الی ۶ متر، قابلیت نصب انواع ماژول‌های کشاورزی، پمپاژ ۶ لیتر در هر دقیقه و دارای نرم‌افزار هوشمند تشخیص مسیر پرواز است.

گفتنی است؛ سید ابراهیم رئیسی در نخستین دقایق بامداد چهارشنبه با بدرقه رسمی محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، به دعوت رسمی رئیس جمهور «کنیا» تهران را به مقصد نایروبی ترک کرد.
وی پس از ساعاتی وارد فرودگاه بین‌المللی پایتخت کنیا شد و از سوی «آلفرد موتوآ» وزیر خارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

استقبال رسمی ویلیام روتو از رئیسی در کاخ ریاست جمهوری کنیا/ شلیک ۲۱ توپ به افتخار رئیس جمهور و هیئت ایرانی
پس از آن، «ویلیام سامویی روتو» رئیس جمهور کنیا در محل کاخ ریاست‌جمهوری این کشور به صورت رسمی از سید ابراهیم رئیسی که در رأس هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی به کنیا سفر کرده است، استقبال کرد.
همزمان با ورود رئیسی به کاخ ریاست جمهوری کنیا ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران و هئیت ایرانی شلیک شد.

رئیسی پیش از سفر به قاره آفریقا؛  ارتباط با کشورهای آفریقایی برای سیاست خارجی ما مفید است
سیدابراهیم رئیسی پیش از سفر به قاره آفریقا طی سخنانی در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف این سفر، اظهار کرد: این سفر به دعوت روسای جمهوری کنیا، اوگاندا و زیمباوه انجام می‌شود و با توجه به ثروت غنی، منابع طبیعی و معدنی آفریقا و با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشورهای این قاره وجود دارد می‌توان با ظرفیت‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده، تبادل کرد.
وی با اشاره به سهم اندک ایران از تجارت و اقتصاد قاره آفریقا، گفت: سهمی که ما در تجارت و اقتصاد آفریقا داریم بسیار پایین است. امروز حجم اقتصاد آفریقا ۱۲۰۰ میلیارد دلار است اما سهم ما یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر نیست. در حوزه کشت سرزمینی و کشاورزی و مواد پروتئینی زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری وجود دارد. زمینه‌های علم و فناوری هم به‌ویژه در این سه کشور مقصد بسیار خوب است تا دفترهای علم و فناوری در این کشورها فعال شود.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: امروز صدور خدمات فنی و مهندسی زمینه خوبی است تا در این حوزه صادرات داشته باشیم و شرکت‌هایمان در آفریقا فعال شوند. امروز ارتباط با کشورهای آفریقایی و این سه کشور مقصد از حوزه‌هایی است که در سیاست خارجی حتماً فعال خواهد شد.

شایان ذکر است؛ این نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به کشورهای آفریقایی پس از ۱۱ سال است که در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی در عین چندجانبه‌گرایی اقتصادی دولت سیزدهم، با هدف افزایش حضور ایران در بازار وارداتی حدود ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره