برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

معرفی بازی/ Mirror's Edge Catalyst یک دوباره سازی خواهد بود

منبع
سخت افزار
بروزرسانی
معرفی بازی/  Mirror's Edge Catalyst یک دوباره سازی خواهد بود
مجله سخت افزار/ از همان زماني که خبر ساخته شدن نسخه ي دوم از سري Mirror's Edge توسط ناشر بازي يعني شرکت EA تاييد شد، همواره اين موضوع ميان علاقمندان اين سري مورد بحث بوده که تکليف اين نسخه ي جديد چيست؟ آيا اين نسخه يک دنباله براي بازي قبل به شمار مي رود يا تنها پيش درآمدي است بر وقايع داستاني بازي نخست؟ در اين ميان سازندگان نسخه ي جديد سري يعني اعضاي استوديو ديجيتال ايلوژن هم نه تنها هيچ پاسخ واضحي به اين پرسش ها نمي دادند، بلکه از همان زمان منتشر شدن خبر ساخت اين نسخه، هر بار به شکل غير مستقيم و در قالب اظهارات دو پهلو يکي از دو احتمال بالا را قوت مي بخشيدند. در ابتدا به نظر مي رسيد که نسخه ي جديد سري (که در آن زمان هيچ اسم مشخصي هم براي آن عنوان نشده بود) دنباله اي بر بازي قبل باشد و حضور Faith (قهرمان اصلي بازي نخست) در اين نسخه و همچنين تعدادي ويژگي ديگر هم اين احتمال را قوت مي بخشيد. اما با مشخص شدن نام بازي (و قرار گرفتن واژه ي Catalyst به جاي عدد 2 در پسوند اين بازي) احتمال دوم قوت بيشتري گرفت و اظهارات جسته گريخته اي از گوشه و کنار شنيده مي شد که اين بازي يک پيش زمينه بر اتفاقات نسخه ي پيشين سري است و طي داستان آن قرار است با گذشته ي شخصيت Faith آشنا شويم. اما اکنون و در نمايشگاه گيمز کام، سازندگان بازي يک بار براي هميشه به تمام ابهام هاي موجود خاتمه دادند و تاييد کردند که بازي Mirror's Edge Catalyst در واقع يک دوباره سازي يا ريبوت کامل از اين سري محسوب مي شود. در اين ميان کارگردان بخش طراحي بازي يعني آقاي Erik Oeldahl معتقد است که "بازي Catalyst يک ريبوت به شمار مي رود و براي طراحي اين بازي ما تصميم گرفتيم تمام پارامتر ها و المان هايي که در نسخه ي اول يعني Mirror's Edge مي پسنديديم را به اين نسخه بياوريم. مسلماً نخستين آن ها شخصيت اصلي بازي يعني Faith بود و پس از آن هم هسته ي اصلي گيم پلي يعني ذات دويدن آزاد در محيط به نسخه ي دوم منتقل گرديد. البته علاوه بر موارد فوق طراحي هنري بازي نيز يکي از همين پارامتر هايي بود که ما از آن براي طراحي نسخه ي دوم بهره گرفتيم." در ادامه او باز هم متذکر شده که عليرغم اين همه الهام از بازي نخست، نسخه ي دوم بازي همچنان يک ريبوت است و آن ها قصد دارند توسط اين بازي به روايت سر منشا داستان شخصيت اصلي بازي يعني Faith بپردازند. البته بهتر بود که جناب کارگردان به جاي موارد منتقل شده از نسخه ي اول به دوم، عنوان مي کردند که چه چيزي را از نسخه ي نخست اين سري به بازي جديد خود نياورده اند. چون تقريباً به غير از داستان، ما در مابقي بخش هاي اين نسخه، تقريباً با همان موارد مشابه در بازي نخست طرف هستيم. امري که به وضوح در نمايش هاي گيمز کام اين بازي نيز احساس مي شد. نخستين موردي که در نمايش هاي اين بازي حس مي شد، شباهت بسيار زياد ساختار کلي آن (چه در طراحي هنري و فني گرافيک و چه در بنيان گيم پلي) به نسخه ي پيشين بود و ادعاي سازندگان بازي مبني بر ريبوت سري Mirror's Edge کمي عجيب به نظر مي رسد (درست مثل اين مي ماند که اعضاي استوديو کريستال دايناميکس اعلام کنند که بازي Rise of The tomb Raider يک ريبوت از نسخه ي قبلي سري يعني Tomb Raider به شمار مي رود!). بر اساس نمايش هاي موجود، وجوه تمايز اين بازي نسبت به نسخه ي قبل آن چنان زياد به نظر نمي رسند که بخواهيم از واژه ي ريبوت براي آن استفاده کنيم با اين حال نمايش هاي بازي Catalyst در نمايشگاه گيمز کام امسال عليرغم بازتاب دادن تم آشناي نسخه ي پيشين، حاوي نکات جديدي نيز بودند. به عنوان مثال بر اساس نمايش هاي مذکور اکنون دريافته ايم که در اين نسخه ديگر شاهد روايت داستان بازي از طريق ميان پرده هاي کميک استريپ گونه نيستيم و بخش روايي Catalyst اکنون در قالب کات سين هاي سينمايي روايت خواهد شد که اتفاقاً با توجه به دموي به نمايش در آمده، از کيفيت بسيار خوبي هم برخوردار بودند. در اين بين تغيير موتور گرافيکي نسخه ي جديد اين سري از آنريل انجين 3 به نسخه ي سوم موتور فراست بايت، بيش از هر چيز در طراحي دشمنان بازي مشهود بود. اما در کل ساختار گرافيکي بازي نسبت به نسخه ي قبل به هيچ وجه يک انقلاب بزرگ محسوب نمي شود (خصوصاً حالا که بحث ريبوت هم به ميان آمده) و تنها مي توان آن را جهشي رو به جلو قلمداد کرد. اما با توجه به چيزي که در دمو ديديم مي توان گفت که ذات گيم پلي بازي عليرغم وفاداري کامل به نسخه ي پيشين (با توجه به زد و خورد هايي که مشاهده شد) تا حدودي هيجان انگيز تر از نسخه ي پيشين به نظر مي رسد و همچنان باز کردن در هاي بسته با ضربات لگد يا مشت لذت بسياري را به گيمر منتقل مي کند! البته اين قضاوت ها تنها بر اساس نمايش هاي اخير بازي صورت گرفته و بهتر است قضاوت اصلي را به زمان انتشار بازي موکول کنيم. انتشاري که در تاريخ 23 فوريه 2016 بر روي سه پلتفرم PC ، PS4 و XboxOne انجام خواهد شد.