برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پیش نمایش Mirror's Edge Catalyst؛ پارکور در دید اول شخص

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
ديجياتو/ شايد در يک ديد کلي بتوان گفت ورزش پارکور در گذشته اي دور، زماني که انسان براي دوري از خشم طبيعت نياز به فرار داشت، به وجود آمده و تا زمان حال با تغييراتي چند به يک ورزش مهيج تبديل شده. پارکور تنها به معناي سرعت نيست. بلکه در پارکور بايد با استفاده از مجموعه ي حرکات کارا که کمترين انرژي ممکن را مي گيرند، مستقيم ترين و بهترين مسير را جهت رسيدن به مقصد انتخاب کنيد. در اوايل دهه ي 80 ميلادي بود که داويد ول فرانسوي آموزه هاي پدر خود ريموند بل را به صورت مدون و کارا در آورد. پس از گذشت 10 سال و در دهه ي 90 ميلادي، ول و گروهش به نام Yamakasi، شروع به نظم بخشيدن به واژه ي پارکور و شکل دهي آن کردند. آن ها سرانجام و با صرف انرژي فراوان، توانستند اين فعاليت را به همگان معرفي کنند، تا جايي که در اوايل سال 2000 ميلادي از اين ورزش مستندهايي توليد و پارکور در بين عامه ي مردم به محبوبيت رسيد. از سرشناسترين افراد اين گروه پارکور مي توان به داويد ول و سباستين فوکان اشاره کرد. پس از گذشت سال ها از معرفي اين ورزش، که نه امکانات خاصي دارد و نه زمين بازي مشخصي، شاهد حضور آن در بازي هاي ويديويي بوديم. سال 2007 بود که استوديوي دايس و کمپاني الکترونيک آرتز طي اقدامي، بازي متفاوت Mirror’s Edge را معرفي کردند. در اين عنوان، گيمر در نقش کاراکتري به نام فيث با شکل و شمايل شرقي به ايفاي نقش مي پرداخت. داستان بازي ميرورز اج از آن جا شروع مي شد که، فيث به دنبال کمک به خواهرش به نام کيت، در يک مسير پر پيچ و خم مي افتد. خواهر وي که از قضا يک مامور پليس است، طي پاپوشي متهم به قتل شده. فيث در اين راه و طي حوادث بازي، خود را آماده مي کند تا در يک پادآرمان شهر (جامعه اي خيالي که در آن ويژگي هاي منفي برتري و چيرگي کامل دارند) خواهرش را از اين اتهام کذب برهاند. ميرورز اج نهايتا در نوامبر سال 2008 براي کنسول هاي نسل قبل منتشر شد و توانست با ميانگين امتياز 79 در سايت متاکريتيک موفقيت هايي هرچند کم را نسيب خود کند. عنواني اول شخص در ژانر اکشن ماجراجويي، با درون مايه هاي پلتفرمر که با بهره گيري کامل از مفهوم ورزش پارکور، با موتور گرافيکي آنريل انجين 3 توسعه داده شده بود. اما بعد از گذشت قريب به 5 سال، Frank Gibeau طي اظهاراتي بيان کرد که الکترونيک آرتز ميرورز اج را فراموش نکرده و با اين که از فروش اش راضي نيست اما با بررسي مشکلات و ارائه ي يک نقشه ي راه درست، به دنبال احياي نسخه ي اول و ساخت شماره ي دوم آن است. سرانجام و در E3 2013، طي کنفرانس کمپاني الکترونيک آرتز بود که قسمت بعدي از بازي ميرورز اج معرفي شد. اين بازي توسط دايس و با موتور گرافيکي Frostbite 3 در دست ساخت است. دايسي که پيش تر آن را براي ساخت و عرضه ي نسخه هاي بتلفيلد و همچنين استار وارز: بتلفرانت مي شناسيم. آخرين ساخته ي دايس، تحت عنوان Mirror’s Edge Catalyst قرار است، خرداد ماه امسال توسط الکترونيک آرتز به بازارهاي جهاني عرضه شود. اين بازي تحت عنوان Mirror’s Edge Catalyst قرار است، خرداد ماه امسال توسط الکترونيک آرتز به بازارهاي جهاني عرضه شود. زير نور خورشيد در بلند ترين نقطه ي يکي از آسمان خراش هاي شهر واقع در نا کجا آباد. آسمان مثل روزهاي ديگر آبي است و خورشيد بدون هيچ مانعي، پرتوهاي خود را به زمين مي رساند. بدون هيچ ترسي روي لبه هاي شيشه اي راه مي رود. يک آسمان آبي همراه با وزش نسيم خنک کافي است، تا شرايط براي يک دوندگي جانانه آماده شود. براي او ترس معنا ندارد، از لبه به پايين مي پرد و با حرکت کت بالانس روي لبه ي طبقه ي پايين تر ساختمان به سرعت مي دود. يکي يکي طبقات را پايين آمده و به فضاي باز نزديک و نزديک تر مي شود. در همين حين است که ماموران امنيتي به دنبال او مي افتند. آن ها نيز مهارت هاي پارکور خود را تقويت کرده و يک خطر محسوب مي شوند. اما هيچ چيز جلودار فيث نيست. کمي جلوتر گروه دوندگان به او اضافه مي شوند و به سرعت به پيش روي خود ادامه مي دهند. اين پايان کار نيست و دشمنان رفته رفته دردسرهاي تازه اي ايجاد مي کنند. چند قدمي جلوتر چند مانع نسبتاً بلند بر سر راهش قرار دارد. گذر از اين سدها هم آن قدر سخت نيست و با يک پرش سريع روي ديوار سمت راست و سپس گرفتن لبه هاي بالايي، اين مانع نيز مانند باقي، به سلامت رد مي شود. پشت ديوارها اما، ماموران امنيتي منتظر هستند. در تنگنا قرار مي گيرد. راهي براي فرار نيست و تنها راه مقابله تن دادن به مبارزه ي رو در رو است. در اين نقطه تصورات عوض مي شود. فيث ديگر دختر کوچولوي 10 ساله اي نيست. دخترک جوان چند سال پيش هم نيست. حالا او بالغ تر شده و مهارت هاي جديدي را ياد گرفته. مهارت هايي که به تنهايي و براي کساني مشکل ايجاد مي کند. مهارت هايي که يک خطر به شمار مي رود. همانطور که پيش تر گفته شد و شايد از آن اطلاع داشته باشيد اين است که، کاتاليست نسخه ي دوم و ادامه اي براي نسخه ي اصلي ميرورز اج به شمار نمي رود. بلکه اين نسخه به عنوان يک ريبوت براي نسخه ي اصلي عرضه مي شود و سعي دارد در طي بازي مخاطب را با لايه هاي شخصيتي فيث و داستان او آشنا تر کند. کاتاليست يک بازسازي مجدد از بازي ميرورز اج است. تمرکز اصلي داستان روي شخصيت فيث بوده و قرار است وقايع پيش از نسخه ي اول را مشاهده کنيم. شايد فکر کنيد با به عقب تر رفتن در سري با يک فيث مبتدي و ناپخته طرفيم. اما پييِر هاجينسِن دقيقا خلاف اين موضوع را بيان مي کند. طبق نظر هاجينسِن حالا فيث پخته تر، کار بلدتر و با فکرتر شده. او مي گويد در زمان طراحي و ساخت شخصيت فيث، علاوه بر ويژگي هاي ظاهري، سعي داشته شخصيتي خلق کند که با رفتار و حرکات خود، خصيصه هاي شخصيتي خويش را به گيمر و مخاطب برساند. کاتاليست يک بازسازي مجدد از بازي ميرورز اج به شمار مي رود. تمرکز اصلي داستان روي شخصيت فيث بوده و قرار است وقايع پيش از نسخه ي اول را مشاهده کنيم. حالا مي توان گفت فيث بالغ تر به نظر مي رسد، در کارهايش تمرکز بيشتري به خرج داده و هميشه يک حس استرس در چهره ي او پيدا است. در واقع فيث در دل مقاومت بزرگ شده. مادر و پدر او، مارتين و اريکا، از مخالفان سر سخت حکومت آن هم از نوع دموکراتيک و همچنين رهبر تشکل عدالت طلب، يک توده ي مردمي، بودند. آن ها در اعتراض هاي خود، به تمايز و اختلاف ميان سياست و اقتصاد و همچنين پيگيري وضعيت کاري و بحران هاي ايجاد شده توسط آن اشاره مي کردند. اين گروه به نوعي با اعتراض دوستانه پا به ميادين مي گذاشت و با هر گونه خشونت مخالف بود. در طي يکي از اعتراض هاي مردمي بود که گروهي شورشي پا به عرصه مي گذارند. وضعيت به آشفته بازاري تبديل مي شود. نيروهاي دولتي وارد صحنه شده و درگيري سختي صورت مي گيرد. در همين حين است که مادر و پدر فيث کشته شده و سرپرستي او به Noah سپرده مي شود، کسي که از نزديکان خانواده ي فيث به شمار رفته و سعي دارد تا وي را به دور از هر گونه خطري بزرگ کند. Noah از جمله بزرگترين افراد گروه «دوندگان» به شمار مي رود. او فيث را به نحوي تربيت کرده که حالا به دور از هر گونه هدف فرعي به دنبال آزادي است. سازندگان قول بازگشت برخي کاراکترهاي قديمي را داده اند. همچنين با اطلاعاتي که از بازي آمده انتظار مي رود به صورت گذرا به گذشته و دوران کودکي فيث نيز سري بزنيم. غير از Noah شخصيت هايي چون Gabriel Kruger ،Nomad ،Icarus ،Dogen و Birdman شما را در طي حوادث و اتفاقات بازي همراهي مي کنند. علاوه بر اين موارد شهر شيشه اي با دارا بودن بيش از 14 ميليون شهروند از جمله بزرگترين شهرهاي Cascadia به شمار مي رود. اين منطقه خود داراي چند بخش بوده و گروه هايي را در خود جاي مي دهد. به طور کلي اين منطقه به سه بخش اصلي و کلي تقسيم بندي مي شود: Anchor Downtown The View اولين منطقه Anchor نام دارد. آنکور در واقع جزو مناطق مرفه و ثروتمند شهر شيشه اي محسوب شده و نايت کلاب هاي مشهوري را در خود جاي داده و به همين سبب قشر جوانتر جامعه علاقه ي زيادي به اين بخش از شهر دارند. در اين منطقه مي توانيد انواع آسمان خراش ها و امکانات تفريحي را ببينيد. Bauble به عنوان يک مرکز تجاري بزرگ خيل عظيمي از جمعيت را حتي از ديگر مناطق به سوي خود کشيده و از آنکور يک منطقه ي پر جمعيت را ساخته است. غير از Noah شخصيت هايي چون Gabriel Kruger ،Nomad ،Icarus ،Dogen و Birdman شما را در طي حوادث و اتفاقات بازي همراهي مي کنند. بخش Downton اما، به نوعي در مرکز شهر شيشه اي قرار گرفته. همچنين ساختمان و تشکيلات Elysuim، که شرکتي در زمينه ي تحقيقات پزشکي است در اين منطقه قرار دارد. اين ناحيه از شهر به سبب دارا بودن بوتيک ها و مراکز خريد جذاب، مشتريان زيادي را به خود جذب کرده است. اخيرا نيز خبرهايي از فعاليت غير قانوني گروه دوندگان در اين منطقه مخابره شده. گروهي که به صورت مستقيم با ماموران KrugerSec مواجه بوده و به مبارزه مي پردازند. اما آخرين منطقه ي شهر شيشه اي به ناحيه اي به نام The View اختصاص دارد. اين منطقه به عنوان يک ناحيه ي مفرح و مجلل به شمار رفته و به گونه اي تفرجگاه افراد مرفه و ثروتمند است. به همين سبب جمعيت دو شهر قبلي را ندارد. همچنين سر زدن به اين منطقه زيبا در طول بازي خالي از لطف نيست. همانطور که مي دانيد شهر شيشه اي و يا همان Glass City توسط Conglomerate اداره شده و اين تشکل حاکم اين منطقه است. اما خواسته يا نا خواسته آن ها تنها جناح حاظر در شهر نيستند. گروه هاي حامي کنگلومرا، گروه هاي مبارز و گروه هاي ميانه رو نيز در اين شهر روزگار گذرانده و تشکيل دهنده ي ديگر گروه هاي موجود هستند. از جمله ي اين گروه ها مي توان به تشکل دوندگان يا همان The Runners اشاره کرد. اين گروه از افرادي تشکيل شده که تصميم گرفته اند جزعي از تشکيلات کنگلومرا نباشند. آن ها در بالاي پشت بام خانه ها زندگي مي کنند و براي امرار معاش به شغل هايي نظير جابه جايي و سرقت روي آورده اند. فيث نيز عضوي از اين گروه به شمار مي رود و به صورت مستقيم با نيروهاي KrugerSec به مبارزه مي پردازد. تشکل Conglomerate يکي ديگر از گروه هاي حاظر در کاسکاديا است. اين گروه به سبب دارا بودن 13 کمپاني از جمله شرکت امنيتي KrugerSec، شرکت پزشکي و مراقبت هاي درماني Elysuim و شرکت تکنولوژي Silivine System قدرتمندترين گروه اين منطقه به شمار رفته و به همين دليل کنترل اوضاع و حاکميت را در دست دارند. از جمله ي اين گروه ها مي توان به تشکل دوندگان يا همان The Runners اشاره کرد. اين گروه از افرادي تشکيل شده که تصميم گرفته اند جزعي از تشکيلات کنگلومرا نباشند. اما آخرين گروه که در شهر شيشه اي حضور دارد، Black November است. اين گروه مخالف نظام حاکم بوده و با انجام شورش هاي وحشيانه سعي در نشان دادن اعتراض خود دارد. نوامبر سياه، توسط ربکا تين رهبري شده و به هر کاري نظير قتل و غارت و ترور شخصيت هاي شماره يک دست مي زنند تا به وسيله ي آن پايه هاي حکومت را سست کرده و اين تشکيلات را به پايين کشند. بزرگترين دشمن آن ها شرکت امنيتي KurgerSec بوده که به صورت مداوم به مبارزه با آن ها مي پردازند. چيزي که مشخص است اين بوده که از داستان بازي چيز زيادي نمي دانيم. در ميرورز اج داستان جزو الويت هاي اصلي نبود و يک روايت خطي و بي محتوا اين قسمت را تشکيل مي داد. قولي که دايس در مورد داستان کاتاليست داده است، يک داستان پر محتوا و پر پيچ و خم تر نسبت به گذشته است. مطمئناً آن ها با ارائه ي يک داستان جذاب و روايت درست آن، قادر خواهند بود به اين وعده ي خود عمل کنند. اگر از افرادي باشيد که نسخه ي اصلي ميرورز اج را تجربه کرده، اين مورد را تاييد مي کنيد که گيم پلي رکن اصلي و بي چون و چراي ميرورز اج بوده است. چيزي که ما در کاتاليست مي خواهيم تغيير اين بخش نيست بلکه بهبود و پيشرفت اين بخش نسبت به گذشته است. ميرورز اج با عرضه در سال 2008 يک نوآوري تازه در سبک اکشن اول شخص به شمار مي رفت و همين ساختار شکن بودن، مي تواند با قدرت به راه خود ادامه دهد. همانند گذشته در کاتاليست نيز با خيل عظيم حرکات پارکور مواجه هستيم. حالا اين حرکات کامل تر از گذشته خود را در اين نسخه نشان مي دهند. همچنين محيط هاي کاتاليست وسيع تر شده و با يک بازي شامل المان هاي جهان باز همراه هستيم. شما با سرعت مي دويد و با حرکات مخصوص از موانع عبور مي کنيد، اين مورد شالوده ي اصلي گيم پلي را تشکيل مي دهد. اما يکي از مواردي که شايد به مزاق برخي طرفداران بازي خوش نيايد، باز نبودن همه ي مهارت هاي فيث از همان ابتداي بازي است. اين مورد بدان معناست که با پيش روي در بازي مقداري XP کسب مي کنيد. پس از آن مي توانيد به درخت مهارت رفته و با آپگريد کردن مهارت هاي خود، موارد جديدتري را باز کنيد. همين امر شايد در ابتدا مورد منفي براي طرفداران سري حساب شود، اما در نگاهي واقع بينانه به جذابيت بيشتر بازي مي افزايد. شما در بازي پيش روي مي کنيد، حرکات خود را کامل ياد گرفته و سپس براي کشف و يادگيري مهارت هاي جديدتر اقدام مي کنيد. اين تصميم بيشتر براي آن اتخاذ شده تا گيمر راه هاي مختلف را امتحان کرده و آن ها را به خوبي درک کند. همچنين با جهان باز شدن بازي بايد منتظر مراحل فرعي مختلفي در بازي باشيم. همچنان و مانند گذشته نيز HUD بازي بسيار ابتدايي بوده و تنها شاهد نوار سلامت در اين قسمت هستيم. خطوط قرمز موجود در بازي نيز، وظيفه ي راهنماي مسير را بر عهده دارند. اما يکي از مواردي که در مورد گيم پلي ميرورز اج کاتاليست خودنمايي مي کند، حذف قابليت استفاده از سلاح در اين نسخه است. «تهيه کننده ارشد» Sara Jansson: شما در کاتاليست قادر به استفاده از سلاح گرم نخواهيد بود. در واقع حتي نمي توانيد آن را از روي زمين برداريد. گيم پلي بازي در حرکت و سرعت خلاصه مي شود. فيث کسي را نمي کشد بلکه در حين حرکت آن ها را دفع کرده و با حرکات آکروباتيک نيروهاي امنيتي را از پاي در مي آورد. تا زماني که فيث از حرکت باز نايستاده، گلوله هاي دشمن نيز به او برخورد نکرده و مي تواند از خود محافظت کند. اما لحظه اي که بايستد همه چيز تغيير کرده و امکان صدمه ديدن اين دختر جوان وجود دارد. يکي ديگر از موارد قابل توجه بازي، سادگي نسبي مبارزات نسبت به گذشته است. شما کافيست به سرعت حرکت کنيد و به محض رسيدن به دشمن دکمه ي X را فشرده و او را از سر راه برداريد. شايد يکي از جذابيت هاي ميرورز اج همان سختي بالانس شده ي آن بود. در واقع ميرورز اج يک تعادل نسبي را بر قرار مي کرد. اگر در مبارزه اي شکست مي خورديد اين تنها به دليل اشتباه فردي شما بود نه چيز ديگر. به نظر مي رسد دايس در کاتاليست به نوعي آن پيچيدگي هاي مبارزه را از بين برده باشد اما تا لحظه ي انتشار بازي و تجربه ي نسخه ي کامل نمي توان اظهار نظر قاطعانه اي کرد. همچنين پس از برخي ضربات به دشمن، دوربين بازي به حالت سوم شخص تغيير کرده و شاهد صحنه اي جذاب خواهيد بود. در کاتاليست با پيشروي در بازي، دنياي آن نيز گسترده تر مي شود و گيمر در طي يک آزمون و خطا بايد بهترين راه ها را براي خود برگزيند. همچنين يکي از قابليت هاي جديدي که به بازي اضافه شده، وسيله اي به نام Mag Rope است. اين ابزار به مچ دست فيث بسته شده و وي بدين وسيله قادر خواهد بود براي پرش از فواصل طولاني از آن استفاده کند. قابليت Mag Rope نيز شامل درخت مهارت مي شود و با پيشرفت در بازي و آپگريد کردن آن مي توانيد به موارد جديدي دست يابيد. اما آخرين ساخته ي ساکنان استکهلم علاوه بر بخش تک نفره از بخش چند نفره نيز برخوردار است. بخش چند نفره در کاتاليست به گونه اي متفاوت پياده سازي شده است. در واقع ميرورز اج کاتاليست داراي يک بخش چند نفره ي هم زمان با مدهاي قابل بازي نيست بلکه داراي دو مشخصه به نام هاي Beat L.E و TIme Trial است. اولين مورد مربوط به علامت گذاري برخي نقاط در محيط هاي بازي مي شود. با اين قابليت امکان به اشتراک گذاري موارد جالب با ديگر بازيکنان در سراسر جهان فرآهم مي گردد. اما مورد دوم که مربوط به Time Trial مي شود چيست؟ همانطور که مي دانيد بازي طي چک پوينت گذاري هايي يک مسير مشخص را براي رسيدن به مقصد براي تان مشخص مي کند. حال گيمر خود مي تواند چک پوينت هاي شخصي سازي شده ي خود را در بازي اعمال کرده، از راه خود به مقصد برسد و اين مسيرها را با ديگر بازيکنان به اشتراک بگذارد. اين مسيرها با توجه به ميزان بازديدشان دسته بندي شده و در اختيار ديگر کاربران گذاشته مي شود. همچنين رکورد گيمرهاي مختلف در مسابقات Dash نيز در يک جدول کلي نمايش داده خواهد شد. همانطور که مطلع هستيد، مسابقات Dash مسابقاتي هستند که، سازندگان خود آن ها را ايجاد کرده و در طي چلنج هايي بازيکنان بايد از مسيرهاي خود، طول يک راه را طي کنند. اما از موارد بالا که بگذريم شايد يکي از جذاب ترين موارد کاتاليست موتور گرافيکي آن باشد. حالا و بر خلاف قبل سازندگان به سراغ موتور گرافيکي فراستبايت 3 رفته اند. موتور گرافيکي که در عناوين بتلفيلد و استاروارز مورد استفاده قرار گرفت و بهترين هاي نسل حاضر را از نظر گرافيکي ارائه داد. دايس و تيم بازي سازي آن با توجه به نمايش هاي بازي موفق عمل کرده و مي توان گفت، ميرورز اج کاتاليست جزو بازي هاي خوش آب و رنگ و صد البته گرافيکي نسل جديد به شمار مي رود. طراحي هاي محيط و کيفت تکسچرها و بافت ها در سطح خيلي خوبي قرار داشته و رنگ بندي هاي بعضا تند آن، يک مورد چشم نواز را به دست مي دهند. همچنين اين تيم طي تلاش هاي چند ماهه ي خود موفق شد تا قابليت جديد به نام «ويژگي بازتاب» را در موتور فراستبايت 3 توليد کند. به واسطه ي اين قابليت و با توجه به طراحي شيشه اي ميرورز اج، حالا مي توان گفت بازتاب نور از اشيا مختلف شفاف تر و مجعدتر بوده و يک حس واقع گرايانه را منتقل مي کند. در ارتباط با موسيقي بازي هم مي توان به اين مورد اشاره کرد که، شاهد بازگشت سولار فيلد آهنگ ساز نسخه ي اصلي ميرورز اج هستيم. فيلد به صورت تنگاتنگ و نزديک با اعضاي دايس در ارتباط بوده، ميرورز اج را بازي مي کند و پيشينه ي شخصيت ها را مطالعه کرده است. در واقع وي به يک سطح از آمادگي رسيده و مي توان گفت همه چيز براي فضاسازي هاي مناسب او در کاتاليست و خلق ترک هاي مرتبط با سير گيم پلي آماده است. مطمئنا عنواني مثل ميرورز اج يک نوآوري در صنعت گيم به شمار مي رود. عنواني که به صورت مستقيم پارکور را وارد بازي هاي ويديويي کرد و آن را به عنوان يک ويژگي اصلي در يک بازي اول شخص اکشن به شمار برد. نسخه ي اصلي ميرورز اج شايد فروش کمي داشت اما يک بازي متوسط رو به خوب به شمار مي رفت که طرفداراني پيدا کرد و نظر منتقدان بسيلري راجع به آن مثبت بود. الکترونيک آرتز نيز اين موفقيت را ديد و در بين هزاران احتمال مختلف، احتمال موفقيت بازي را انتخاب کرد و تن به ساخت نسخه اي ديگر داد. حالا دايس، ريش و قيچي را در دست دارد. آن ها بايد يک داستان شسته رفته را به بازي اضافه کرده و گيم پلي بازي را با پيشرفت همراه سازند. تا زمان انتشار بازي و چشيدن دست پخت سوئدي ها نمي توان راجع به کيفيت کلي بازي اظهار نظري کرد، اما همين بس که نظرها راجع به بتاي محدود بازي تقريباً خوب بوده است. حالا چند روزيي بيشتر به عرضه ي بازي براي کنسول هاي نسل حاضر و کامپيوترهاي شخصي باقي نمانده و تا 18 خرداد ماه بايد براي انجام آن صبر کنيم. مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»