زومجي/ عنوان Crash Bandicoot N. Sane Trilogy کم‌تر از يک هفته ديگر منتشر خواهد شد تا خاطرات خوبمان از شخصيت کرش را زنده کند. با پيش‌نمايش بازي همراه باشيد. کنسول پلي‌استيشن 1 يکي از کنسول‌هايي بود که بازي‌هاي بزرگ و فوق‌العاده زيادي داشت. بازي‌هايي که هنوز هم تجربه شيرين آن‌ها از ذهن‌مان پاک نشده است. يکي از اين بازي‌ها، سري کرش بانديکوت بود که از جمله بهترين بازي‌هاي پلتفرمر سه بعدي تاريخ به حساب مي‌آيد. به همين دليل هم خيلي‌ها همواره اميدوار بودند که سوني و اکتيويژن کاري براي آوردن اين بانديکوت دوست‌داشتني به پلتفرم‌هاي نسل جديد انجام دهند. شايعه‌هاي پيرامون عرضه نسخه جديدي از کرش از سال ۲۰۱۳ آغاز شد که بنا به شايعه‌هاي منتشر شده، گفته مي‌شد سوني دوباره حق ساخت اين مجموعه را از اکتيويژن خريداري کرده است. با اين حال اين اخبار پس از مدتي توسط اکتيويژن تکذيب شد ولي آن‌ها اعلام کردند که همواره ايده آوردن کرش به پلتفرم‌هاي جديد را دارند. سپس اين اخبار و شايعه‌ها تا جايي ادامه داشتند که شاون ليدن، مدير سوني، در جريان مراسم PSX 2015 با تي‌شرتي منقش به تصوير کرش در مراسم حاضر شد و همين امر باعث شد تا از ابتدا تا انتهاي مراسم منتظر يک رونمايي از بازي کرش بانديکوت باشيم؛ رونمايي که هرگز اتفاق نيافتاد. در اينکه بازي براي مخاطبين قديمي جذاب خواهد بود شکي نيست اما اينکه قادر خواهد بود مخاطبين جديدي جذب کند يا خير بايد تا انتشار بازي منتظر ماند با اين حال بالاخره در جريان رويداد E3 2016 بود که سوني ابتدا اعلام کرد شخصيت کرش قرار است به عنوان يک کاراکتر قابل‌بازي در بازي Skylanders حضور داشته باشد و پس از آن هم مشخص شد که اين کمپاني با اکتيويژن به توافق رسيده تا ريمستري از سه نسخه اول سري Crash Bandicoot را روانه بازار کند. در نهايت در جريان رويداد PSX 2016 بود که نام اين مجموعه Crash Bandicoot N. Sane Trilogy اعلام و مشخص شد که استوديو ويکاريوس ويژنز وظيفه توسعه آن را برعهده دارد. حال کم‌تر از يک هفته ديگر اين مجموعه رسما براي پلي‌استيشن 4 منتشر خواهد شد و در اين مقاله سراغ اين قضيه رفته‌ايم که آيا کرش پس از گذشت اين همه سال باز هم قادر خواهد بود خود را در قالب يک بازي پلتفرمر سه‌بعدي عالي مطرح کند يا خير. اگر نگاهي به تاريخچه سري کرش داشته باشيم، متوجه خواهيم شد که چهار نسخه اول اين مجموعه که در انحصار پلي‌استيشن 1 بودند، بهترين‌هاي آن به حساب مي‌آيند. به طوري‌که اين نسخه‌ها به ترتيب متاي ۸۰، ۸۸، ۸۹ و ۹۱ را ثبت کرده‌اند. اما پس از اين نسخه‌ها و با مولتي‌پلتفرم شدن سري، نمره‌ها افت شديدي پيدا کرده و براي مثال نسخه Tag Team Racing متاي ۶۸ را ثبت کرده است. اين نشان مي‌دهد که سوني با رفتن به سراغ سه نسخه اول بازي (Crash Bandicoot، Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back و Crash Bandicoot: Warped) و ساخت ريمستر آن‌ها، تصميم درستي اتخاذ کرده و قصد دارد بهترين‌هاي تاريخ کرش را براي پلتفرم‌هاي نسل جديد به ارمغان بياورد. نسخه‌هايي که در اصل توسط استوديو نام‌آشناي ناتي‌داگ ساخته شده بودند. اولين مساله‌اي که در مورد يک ريمستر اهميت دارد، گرافيک و بهبود‌هاي بصري آن است. اينکه بازي چقدر نسبت به نسخه اصلي پيشرفت داشته است. چون واقعيت اين است که اين روز‌ها آن‌قدر بازي بزرگ با گرافيک عالي تجربه کرده‌ايم که اگر بازي‌اي از حيث بصري حداقل انتظارات را رعايت نکند، لذت بردن از آن کار سختي مي‌شود! منظورم اين نيست که نسخه‌هاي ريمستر کرش حتما بايد گرافيک فوق‌العاده‌اي داشته باشند، بلکه وقتي با يک ريمستر رو‌به‌رو هستيد، اين انتظار را داريد که گرافيک بازي نسبت به نسخه اصلي پيشرفت کرده باشد. درست است که تا زمان انتشار بازي نمي‌توان خيلي در اين مورد اظهار نظر کرد، اما با ديدن ويديو‌هاي مقايسه گرافيک نسخه‌هاي ريمستر با نسخه اصلي، مي‌توان گفت که استوديو ويکاريوس ويژنز کار نسبتا خوبي در ارتقاي گرافيک بازي انجام داده است. براي مثال در ويديو بالا، اين مساله کاملا به چشم مي‌آيد و بهبود جلوه‌هاي بصري بازي، بهبود طراحي شخصيت و محيط و مخصوصا افکت‌هاي آب کاملا مشهود است. علاوه بر اين، چند روز پيش خبري از جانب استوديو ويکاريوس ويژنز منتشر شد و سازندگان بازي اعلام کردند که آن‌ها به هيچ‌يک از کد‌هاي نسخه اصلي بازي دسترسي نداشته‌اند. دليل اين موضوع هم اين است که نسخه‌هاي اصلي بازي با موتوري مخصوص کنسول پلي‌استيشن 1 ساخته شده‌اند و اين موتور که به گفته ويکاريوس ويژنز «نهايت استفاده را از توان پلي‌استيشن 1 مي‌برد»، پس از اين کنسول ديگر هرگز استفاده نشد و در نتيجه کد‌هاي آن نيز قابل استفاده نبودند. به همين دليل هم سازندگان نسخه ريمستر بازي‌ها تقريبا همه چيز را از نو ساخته‌اند. آن‌ها تنها از يک سري مدل‌هاي سه‌بعدي که ناتي‌داگ در اختيارشان قرار داده کمک گرفته‌اند. همچنين بنا به گفته سازندگان، با اينکه جلوه‌هاي بصري و حتي صوتي بازي ارتقا پيدا کرده و همچنين بازي روي کنسول پرو با رزولوشن 4K اجرا خواهد شد، اما آن‌ها همه تلاش خود را کرده‌اند تا آسيبي به هسته گيم‌پلي بازي نزنند. از اين رو مکانيزم‌هاي بازي و کار‌هايي که بايد در طول مراحل انجام دهيد، عينا شبيه به نسخه‌هاي اصلي است تا حس و حال نسخه‌هاي اورجينال، فقط با گرافيک بهتر و زيباتر به مخاطب القا شود. همچنين بازي يک سري تغييرات مفيد ديگر نيز در مقايسه با نسخه‌هاي اصلي دارد. براي مثال از جمله اين تغييرات مي‌توان به چک‌پوينت‌هاي بهتر يا سيستم ذخيره بازي جديد اشاره کرد و البته سوني پيش از کنفرانس E3 2017 خود، اعلام کرد که هر سه نسخه موجود در مجموعه ريمستر بازي را مي‌توان با شخصيت کوکو، خواهر کرش، نيز بازي کرد. البته در اين بين استثنا‌هايي هم وجود دارد که شامل يک سري باس فايت‌ها و همچنين مراحل سواري با ماشين يا حيوانات مي‌شوند و آن‌ها را بايد با خود جناب کرش بازي کنيد. سازندگان نسخه ريمستر به کد‌هاي اصلي بازي دسترسي نداشته و به همين دليل هم بازي را تقريبا از نو ساخته‌اند درست است که هدف از اين مقاله نوشتن يک پيش‌نمايش و آشنا کردن شما با ويژگي‌هاي بازي Crash Bandicoot N. Sane Trilogy است، اما بد نيست در پايان مطلب، اشاره‌اي به يک موضوع خاص نيز داشته باشيم؛ اينکه آيا ساخت اين ريمستر‌ها تصميم درستي از جانب سوني و اکتيويژن بوده يا اينکه بهتر بود آن‌ها سراغ نسخه جديدي از مجموعه کرش مي‌رفتند؟ راستش را بخواهيد در اينکه سري بازي‌هاي کرش بانديکوت آثار بزرگ و خاطره‌انگيزي براي خيلي از ماها هستند، شکي نيست. اما به هر حال ما با بازي‌هايي سر و کار داريم که تقريبا ۲۰ سال از عرضه اوليه آن‌ها مي‌گذرد و در طي اين مدت، صنعت بازي‌ها نه فقط از حيث بصري که از جنبه‌هاي ديگر هم پيشرفت زيادي داشته است. به طوريکه تعريف امروزي يک بازي پلتفرمر سه‌بعدي متفاوت‌تر از تعريفي است که کرش بانديکوت ۲۰ سال پيش از آن ارائه مي‌کرد. در اينکه اين مجموعه ريمستر براي خيلي‌ها از جمله خود من که با نسخه‌هاي اصلي اين مجموعه خاطره دارند، باارزش خواهد بود، شکي نيست. اما آيا اين مجموعه موفق خواهد شد طرفداران جديدي را به جمع علاقه‌مندان به شخصيت کرش بانديکوت اضافه کند؟ راستش را بخواهيد اين سوالي است که به شخصه نمي‌توانم جواب قاطعي به آن بدهم. چرا که مکانيزم‌هاي سري بازي‌هاي کرش در مقايسه با آثار امروزي تا حدود زيادي ساده هستند و بازي بيش‌تر شبيه به آثار رانر (Runner) امروزي است که در آن بايد مسير خاصي را طي کرده، با چرخيدن يا پرش دشمنان را از بين برده، يک سري آيتم با شکستن جعبه‌ها جمع کرده و در نهايت به انتهاي مسير برسيد. از طرفي ديگر بهبود‌هاي بصري بازي هم به حدي نيست که بتوان آن را با بازي‌هاي روز مقايسه کرد و در نتيجه شايد بازي در جلب مخاطب جديد نتواند خيلي موفق ظاهر شود و بيش‌تر براي افرادي جذاب باشد که در گذشته با اين سري و دنيايش خاطره داشته‌اند. البته تا زماني که بازي منتشر نشده، نمي‌توان در اين مورد با قطعيت نظر داد و اين صرفا يک نظر شخصي بود. از طرف ديگر، جيم رايان، مدير بخش اروپاي سوني، چندي پيش اعلام کرده بود که عرضه نسخه‌هاي ريمستر و استقبالي که از آن‌ها مي‌شود، ممکن است باعث اين شود که در آينده شاهد ساخته‌شدن نسخه‌هاي جديدي از سري Crash Bandicoot باشيم. به همين دليل هم شخصا اميدوارم که استقبال خوبي از اين نسخه‌هاي ريمستر شود تا در آينده بتوانيم شاهد بازي‌هاي بيش‌تر و کاملا جديدي با محوريت اين کاراکتر دوست‌داشتني باشيم. در نهايت نظر شما در مورد Crash Bandicoot N. Sane Trilogy چيست؟ ايا اين مجموعه موفق خواهد شد کاربراني را که شناختي از اين شخصيت نداشتند جذب کند؟ نظرات خود را با ما در ميان بگذاريد. مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»