شنبه مگ/ اگرچه هيچ برنامه غربي که کاملا مشابه ويچت باشد، وجود ندارد؛ اما گفته ميشود که اين برنامه ميتواند بزرگترين تهديد براي اپل در چين باشد، به طوري که حتي فيسبوک نيز قصد دارد اکوسيستم خود را شبيه ويچت کند.
برنامه ويچت که موفقيت زيادي در کشور چين پيدا کرده است، با داشتن يک ميليارد کاربر، يک تهديد جدي براي اپل در اين کشور محسوب ميشود و حتي در برنامههاي آينده فيسبوک نيز تأثيرگذار خواهد بود.
ويچت به بخش مهمي در زندگي چينيها تبديل شده است، به طوري که آنها براي ارسال پيام، سفارش غذا، گرفتن تاکسي و حتي رزور جلسات پزشکي خود از اين برنامه استفاده ميکنند و اساسا بدون ويچت در چين نميتوان زندگي کرد.
ويچت به عنوان يک اپ پيامرسان چيني، در سال ۲۰۱۱، يعني کمتر از دو سال پس از شروع واتسآپ، کار خود را آغاز کرد، اما به طرز انفجاري رشد داشت و به يک برنامه فوقالعاده تبديل شد. اين برنامه، با ارائه مجموعهاي از خدمات، جاي بسياري از برنامههاي ديگر را گرفت.
اگرچه هيچ برنامه غربي که کاملا مشابه ويچت باشد، وجود ندارد؛ اما گفته ميشود که اين برنامه ميتواند بزرگترين تهديد براي اپل در چين باشد، به طوري که حتي فيسبوک نيز قصد دارد اکوسيستم خود را شبيه ويچت کند.
کاربران ويچت به روايت آمار
احتمال اينکه شما يک حساب کاربري ويچت نداشته باشيد، بسيار زياد است؛ مگر اينکه دوست، خانواده و يا بيزينسي در چين داشته باشيد. برنامه مذکور چيزي نزديک به يک ميليارد کاربر فعال در چين دارد، البته اين رقم کمتر از ۲.۴۵ ميليارد يوزر فيسبوک و ۱.۶ ميليارد يوزر واتسآپ است، اما تقريبا با تعداد کاربران اينستاگرام برابر است.
طبق گفته نرمافزار شرکت تحليلي Apptopia، طي ۹۰ روز گذشته کاربران ويچت به طور متوسط ۴۳۲.۶ ميليون ساعت را در اين برنامه صرف کردهاند که بيش از دو برابر زمان صرفشده در اينستاگرام است.
از همه اينها گذشته، بايد خاطر نشان کنيم که اين برنامه سبزرنگ کوچک در کشور چين چيزي بيش از يک برنامه براي چت کردن است و به بخشي از زندگي روزمره چينيها تبديل شده است.
بسياري از فعاليتها در کشور چين، از سيستم پرداخت دستگاههاي فروش مغازهها و فروشندگان گرفته تا سيستمهاي حملونقل عمومي و سفارش غذا و رزرو پزشک و … از طريق برنامه ويچت انجام ميشوند، حتي در نمايشگاههاي فرصت شغلي که در چين برگزار ميشوند نيز شرکتکنندگان ميتوانند QR کد ويچت را به منظور ارسال روزمه در گوشي خود اسکن کنند.
ويچت، واتسآپ را پشت سر گذاشت
با اينکه ويچت تقريبا دو سال بعد از واتسآپ، توسط غول فناوري چين، Tencent Group، کار خود را آغاز کرده است، اما تفاوت آن با واتسآپ در اين است که از يک پيامرسان مختص چت، به يک برنامه فوقالعاده تبديل شد که بسياري از خدمات برنامههاي آمريکايي مانند فيسبوک، اوبر، Venmo و … را به فهرست خدمات خود اضافه کرده است؛ به طوري که امروزه انجام هر کاري در چين، بدون ويچت، غيرممکن به نظر ميرسد.
طبق گرازشي که Tencent در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد، ويچت قصد دارد در تمام لحظات زندگي روزمره کاربران حضور داشته باشد و ميتوانيم بگوييم تقريبا به اين هدف نزديک شده است.
بازار