ديجي کالا/ تاخير خوردن بازيها اتفاقي است که به وفور آن را در اين صنعت ميبينيم و ديگر به وجود آن عادت کردهايم. در تمامي موارد، سازندگان بهبود کيفيت بازي و جلوگيري از بهوجود آمدن شرايط سخت و فشرده کاري را دليل اصلي به عقب انداختن تاريخ انتشار بازي اعلام ميکنند. با اين حال، همه ميدانيم که تاخير خوردن يک بازي شايد در ظاهر براي هواداران کمي ناراحتکننده باشد ولي وقتي به نتيجه نهايي نگاه ميکنيم ميبينيم که اين کار قطعا در پايان هم براي سازندگان و هم براي بازيکنندگان سود ميرساند.
با اين حال، در اين مطلب ميخواهيم به دهتا از دردناکترين و ناراحتکنندهترين تاخيرهايي که در سال ۲۰۱۹ شاهدشان بوديم، نگاهي بيندازيم؛ بازيهايي که همگي اشتياق زيادي براي تجربه آنها داشتيم ولي سازندگان تصميم گرفتند تا انتشار آنها را حداقل تا سال ۲۰۲۰ به عقب بيندازند و ما را براي تجربه آنها بيشتر منتظر بگذارند.
بازي Animal Crossing New Horizons
قسمت جديد Animal Crossing اولينبار در نوامبر سال ۲۰۱۸ براي نينتندو سوييچ معرفي شد و انتشار آن هم براي زمان نامشخصي در سال ۲۰۱۹ برنامهريزي شده بود. با اين حال، شرکت نينتندو طي همايش E3 اعلام کرد که قسمت جديد اين مجموعه Animal Crossing: New Horizons نام دارد، ولي بازي با کمي تاخير در ۱ فروردين ۱۳۹۹ عرضه خواهد شد. يوشياکي کويزومي، معاون مدير کل شرکت نينتندو، در رابطه با دليل تاخير بازي گفت که نينتندو ميخواهد از کيفيت بازي مطمئن شود.
در قسمت جديد مجموعه بازيکنندگان به يک جزيره ميروند و وظيفه دارند تا با راهانداختن يک گروه، افراد را به مکان خود بياورند، معامله کنند، از منابع بهترين استفاده را ببرند و آيتمهاي مختلفي بسازند. در مقايسه با قسمت قبلي مجموعه يعني New Leaf در اينجا بازيکنندگان آزاديعمل بيشتري دارند و ميتوانند کاراکتر خود را هر طور که دوست دارند شخصيسازي کنند.
قسمت قبلي اين مجموعه در سال ۲۰۱۲ براي پلتفرم ۳DS منتشر شد.
بازي Doom Eternal
با اينکه New Horizons و قسمت جديد دووم از لحاظ گيمپلي و روند بازي اساسا هيچ شباهتي به يکديگر ندارند، اما هردوي آنها در يک روز عرضه ميشوند. Doom Eternal در ابتدا قرار بود در نوامبر سال ۲۰۱۹ عرضه شود. با اين حال شرکت بازيسازي بتسدا در ماه اکتبر اعلام کرد که بازي تا تاريخ ۲۰ مارچ سال آينده (۱ فروردين ۱۳۹۹) منتشر نخواهد شد. سازندگان با وجود اين تاخير قول يک تجربه کامل و استاندارد را به بازيکنندگان دادند.
Doom Eternal براي اولينبار در سال ۲۰۱۸ به عنوان دنباله مستقيم قسمت قبلي معرفي شد. برخلاف شماره قبلي، اينبار اتفاقات بازي در سياره زمين رخ ميدهد؛ جايي که شياطين به قدرت رسيده و انسانها را به کنترل خود در آوردهاند. قسمت جديد دووم قرار است براي پلتفرمهاي گوگل استيديا، پلياستيشن۴، کامپيوتر و ايکسباکس وان عرضه شود.
بازي Babylon's Fall
استوديوي بازيسازي پلاتينوم گيمز را با ساخت سري بازيهاي محبوب Bayonetta و اکشنهاي درجهيکي مثل Nier: Automata و Vanquish ميشناسيم. اين استوديو در سال ۲۰۱۸ به همراه شرکت اسکوئر انيکس بازي Babylon’s Fall را معرفي کردند و آن را براي عرضه در سال ۲۰۱۹ تاريخ زدند. با اين حال، بعد از گذشت اين همه مدت هنوز اطلاعات خاصي درباره بازي نداريم.
علاوه بر اين، بازي يکي از غايبين بزرگ نمايشگاه E3 امسال بود و طي اين مدت هيچ چيزي از آن نديديم. با اين همه، پلاتينوم گيمز اوايل همين ماه بود که بالاخره تريلر جديد بازي را به نمايش گذاشت. با توجه به تريلر، ميتوانيم بگوييم که بازي از همان حال و هواي آشناي آثار پلاتينوم گيمز بهره ميبرد و اکشنهاي ديوانهوار و پر زد و خورد که به نوعي امضاي سازندگان به حساب ميآيد، در آن ديده ميشود. در حال حاضر هنوز مطمئن نيستيم که آيا بازي در سال ۲۰۲۰ منتشر ميشود يا خير. با اين حال شرکت اسکوئر انيکس اعلام کرده که در تابستان سال آينده ميتوانيم جزئيات جديدي را از بازي ببينيم.
بازي Skull and Bones
شرکت بازيسازي يوبيسافت در ماه مي امسال اعلام کرد که بازي Skull & Bones زودتر از بهار ۲۰۲۰ منتشر نخواهد شد. از زمان معرفي بازي در E3 2017، اين دومينباري بود يوبيسافت بازي را تاخير زد.
اگر Assassin’s Creed 4: Black Flag را بازي کرده باشيد و مبارزات کشتيهاي آن را به ياد داشته باشيد دقيقا ميدانيد که از Skull & Bones چه انتظاراتي داريم. گفتني است که بازي يک بخش چندنفره با نام Hunting Grounds هم خواهد داشت که در آن ميتوانيد با ديگر بازيکنندگان درگير شويد.
يوبيسافت دليل تاخير اين اثر را جديد نياز به زمان بيشتر جهت تکامل ديدگاه خلاقانه آن اعلام کرد. Skull & Bones براي پلياستيشن۴، ايکسباکس وان و کامپيوتر منتشر خواهد شد.
بازي Atomic Heart
در سال ۲۰۱۸ بود که استوديو روسيهاي Mundfish اولين تريلر بلند بازي Atomic Heart را به نمايش گذاشت. اتفاقات بازي در اتحاد جماهير شوروي طي دهه ۶۰ ميلادي روايت خواهد شد و به با توجه به تريلر بازي ميتوانيم حدس بزنيم که سازندگان آثاري مثل بايوشاک، فالآوت و مترو را به عنوان منبع الهام اصلي خود انتخاب کردهاند. در ابتدا قرار بود تا بازي در سال ۲۰۱۸ منتشر شود ولي در ادامه باز هم تاخير خود و قرار شد تا سال ۲۰۱۹ روانه بازار شود. اما حالا با توجه به صفحه استيم بازي هنوز تاريخ انتشار مشخصي ندارد ولي ميتوانيم در سال ۲۰۲۰ منتظر عرضه آن باشيم.
Atomic Heart قرار است براي پلتفرمهاي ايکسباکس وان، پلياستيشن۴ و کامپيوتر منتشر شود.
بازي Spelunky 2
در ماه آگوست امسال «درک يو»، سازنده سرشناس بازي Spelunky، اعلام کرد که قسمت دوم بازي تاخير خورده است. با اينکه يو در صحبتهاي خود اشارهاي به سال ۲۰۲۰ نکرد ولي در صفحه توييتر خود نوشت: «مراحل ساخت بازي به خوبي پيش ميرود و فاصله زيادي تا هدف خود نداريم. با اين حال براي تراکم و حجم جزئيات بازي به زمان بيشتري نياز داريم.»
Spelunky 2 براي اولينبار در سال ۲۰۱۷ به عنوان دنباله مستقيم قسمت اول معرفي شد. در اين اثر بازيکنندگان به مراحل مختلفي مثل مقبرهها، غارها و معابد سرک ميکشند که هر کدام از آنها بهصورت تصادفي و توسط سيستم خود بازي طراحي ميشوند. گفتني است که قسمت اول Spelunky يکي از بهترين آثار مستقل زمان خود و يکي از بهترين بازيهاي دههي اخير است.
Spelunky 2 براي پلياستيشن۴ و کامپيوتر عرضه خواهد شد.
بازي Dreams
استوديوي بازيسازي مديا مولکول براي اولينبار در سال ۲۰۱۳ دموي بازي Dreams را به نمايش گذاشت و دو سال بعد آن را بهصورت رسمي معرفي کرد. اين اثر که بهتر است آن را يک ابزار مخصوص ساخت بازي و آثار هنري خطاب کنيم، در اوايل امسال بهصورت محدود و ارلياکسس در اختيار بازيکنندگان قرار گرفت. در همين مدت هم افراد زيادي موفق به تهيه بازي شدند و توانستند آثار خود را به بهترين شکل ممکن خلق و بعضا بازسازي کنند.
Dreams را ميتوانيم اثري مشابه بازي قبلي استوديوي مديا مولکول يعني LittleBigPlanet بدانيم؛ در اين دسته از آثار نهتنها به تجربه بخش داستاني مينشينيد، بلکه به عنوان يک خالق بايد مواردي مختلفي را بسازيد و شکل دهيد. علاوه بر بخش تکنفره، Dreams يک مجموعه ابزار کامل و حرفهاي را براي کساني که به طراحي بازي علاقه دارند، فراهم ميکند. برخلاف LittleBigPlanet که ساختههاي بازيکنندگان تنها به آثار دوبعدي و سايداسکرولر محدود ميشد، در اينجا محدوديتي وجود ندارد و ميتوانيد هر چيزي که ميخواهيد را بهصورت سهبعدي خلق کنيد.
Dreams براي عرضه در روز ۲۵ بهمن برنامهريزي شده است.
بازي Biomutant
بازي Biomutant در سال ۲۰۱۷ معرفي شد و قرار بود تا در سال بعد روانه بازار شود. اين اثر سومشخص اکشن که حيوانات و موجودات عجيب و غريب دنياي آن را شکل دادهاند، توسط استوديوي Experiment 101 ساخته ميشود؛ اين استوديو توسط اعضاي سابق Avalanche Studios راهاندازي شده است که آنها را با ساخت سري بازيهاي «جاست کاز» ميشناسيم.
Biomutant قرار بود در سال ۲۰۱۹ عرضه ميشود. با اين حال، با توجه به گزارش مالي شرکت سازنده بهنظر ميرسد که بايد يکسال ديگر هم براي تجربه بازي منتظر بمانيم.
بازي Sable
زماني که استوديوي مستقل Shedworks بازي Sable را طي کنفرانس PC Gaming Show 2018 معرفي کرد، بازيکنندگان و منتقدين واکنش بسيار مثبتي نسبت به آن نشان دادند. در اين اثر، بازيکنندگان در نقش يک کاوشگر جوان با نام «سِيبل» قرار ميگيرند که بايد ماجراي خود را در يک سياره خارجي دنبال کنند.
Sable در ابتدا براي عرضه در سال ۲۰۱۹ برنامهريزي شده بود، ولي در اوايل امسال سازندگان اعلام کردند که بازي تا سال ۲۰۲۰ عقب افتاده است.
بازي Psychonauts 2
قسمت دوم «سايکوناتز» در سال ۲۰۱۵ معرفي شد و براي عرضه در سال ۲۰۱۸ تاريخ خورد. سازندگان در ادامه اعلام کردند که بازي تاخير خورده و زودتر از سال ۲۰۱۹ عرضه نخواهد شد. با اين حال، استوديوي Double Fine امسال براي دومين انتشار بازي را تا سال ۲۰۲۰ عقب انداخت.
اين استوديو طي بيانيهاي گفت: «ميدانيم زماني که مجبور ميشويد مدت زمان بيشتري را صبر کنيد، دلسرد و نااميد ميشويد. اما ميدانيم که شما فوقالعاده و پشتيبان ما هستيد و ميخواهيد که بازي تا جاي ممکن خوب باشد.»
همانند قسمت اول، در اين شماره هم بازيکنندگان در نقش کاراکتر Raz قرار ميگيرند و وظيفه دارند تا با استفاده از قدرتهاي رواني و عصبي به ذهن ديگران نفوذ کنند. Psychonauts 2 براي پلياستيشن۴، ايکسباکس وان و کامپيوتر منتشر خواهد شد. همچنين مشترکين ايکسباکس گيمپس ميتوانند بازي را از همان روز اول بهصورت رايگان از طريق اين سرويس تجربه کنند.
بازار