برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

هزینه تراکنش‌های بیت‌کوین افزایش قابل توجهی یافت

منبع
بروزرسانی
هزینه تراکنش‌های بیت‌کوین افزایش قابل توجهی یافت

پيوست/ چند سال از آخرين باري که هزينه تراکنش بيتکوين به اين سرعت افزايش يافت گذشته است. آيا اين موضوع نشانه خوبي است؟
هزينه تراکنش‌هاي بيت‌کوين روز پنجشنبه به بيشترين مقدار خود از ميانه آگوست رسيده است و سرعت افزايش هزينه‌ها از جولاي ۲۰۱۸ به اين ميزان نبوده است. اين افزايش سريع هزينه که تنها در چهار روز باعث افزايش ۲۳۱ درصدي هزينه تراکنش‌ها شد را شايد بتوان ناشي از افزايش قيمت بيتکوين در هفته گذشته دانست.

چندي پيش خبرهايي از مذاکرات در واشنگتن براي ارائه يک کمک دولتي ديگر به شهروندان آمريکا منتشر شد و تحليلگران معتقد بودند که اين خبر باعث افزايش قيمت بيت‌کوين و شکست مقاومت ۱۲ هزار دلاري خواهد شد. حالا با گذشت تقريبا دو هفته از انتشار اين خبر و با وجود اينکه هنوز اين بسته حمايتي به واقعيت تبديل نشده است قيمت بيت‌کوين علاوه بر شکست مقاومت ۱۲ هزار دلاري خود از مرز ۱۳ هزار دلار نيز عبور کرده است.

بيتکوين و بازار بورس نيويورک به واسطه بسته حمايتي پيشين دولت آمريکا روزهاي سبزي را سپري کردند و اين موضوع باعث شد که حتي در دوران بحران ناشي از کوويد-۱۹ نيز بازارهاي سهامي و همچين رمزارزها روزهاي خوبي را سپري کنند. بسته‌هاي حمايتي دولتي يکي از راه‌هاي حمالت دولت از مردم محسوب مي‌شود و پاندمي کوويد-۱۹ باعث اوج گرفتن حمايت دولتي نه تنها در آمريکا بلکه در سطح جهان شد. تا ماه سپتامبر ۲۰۲۰ ارزش بسته‌هاي حمايتي دولت در کشور‌هاي بزرگ به ۱۰ تريليون دلار يا ۷ درصد از توليد ناخالص جهان رسيد. بسياري از مردم به خصوص در کشور‌هاي ثروتمند از کمک‌هاي دولتي و بسته‌هاي حمايتي براي مخارج فوري خود استفاده نمي‌کنند و نسبت به مخارج در زمان بحران رويکردي محافظه کارانه تر دارند. براي مثال ميزان پس انداز در بين شهروندان آمريکايي به واسطه بحران از ۷ درصد به ۱۵ درصد رسيده است. يکي از راه‌هاي رايج پس انداز و حفظ ارزش پول سرمايه‌گذاري در بورس و البته خريدرمزارز‌ است.


بررسي‌ها نشان داده است که مردم از بيت‌کوين عمدتا به عنوان يک دارايي و براي کسب سود استفاده مي‌کنند و با وجود اينکه رمزارزها قرار بود جايگزيني براي ارز رايج باشند اما هنوز کاربرد چنداني در حوزه پرداخت ندارند. يکي از مشکلات مهمي که باعث شده تا استفاده از بيت‌کوين به عنوان روش پرداخت محدود شود را مي‌توان هزينه تراکنش بالاي آن دانست که عملا استفاده از آن را براي خريدهاي کوچک و روزمره غيرممکن کرده است. البته که تلاش‌هايي براي رفع اين مشکل و کاهش زمان تراکنش‌ها انجام گرفته است اما هنوز هيچ‌کدام از راه‌حل‌ها تا به امروز قادر به رفع مشکل نبوده و هرکدام کاستي‌هايي دارند که باعث شده استقبال چنداني از اين روش‌ها را شاهد نباشيم.

حالا پس از مدت‌ها اين مشکل هميشگي بيت‌کوين شدت گرفته است. روز پنجشنبه ميانگين هزينه پردازش يک تراکنش در بلاکچين بيت‌کوين به ۶.۳ دلار رسيد؛ اين مقدار بيشترين هزينه تراکنش از ۶ آگوست محسوب مي‌شود. البته از ديروز شاهد کاهش تدريجي هزينه تراکنش هستيم که ميانگين هزينه تراکنش را به ۵.۷ دلار رساند.

يکشنبه گذشته ميانگين هزينه هر تراکنش در بلاکچين بيت‌کوين ۱.۹ دلار بود. اين افزايش ۴.۴ دلاري در بازه يک هفته‌اي سريع‌ترين و شديدترين افزايش هزينه از تابستان ۲۰۱۸ محسوب مي‌شود. هزينه تراکنش بيت‌کوين زماني افزايش پيدا مي‌کند که فعاليت در بلاکچين بيت‌کوين زياد شود. اين هزينه‌ تراکنش به ماينر‌هاي بيت‌کوين پرداخت خواهد شد.

بنابراين هرگاه ميزان تقاضا براي پردازش از قدرت پردازش ماينر‌ها بيشتر شود، هزينه تراکنش افزايش پيدا مي‌کند زيرا ماينرها در واقع قيمت تراکنش‌ها را ملاکي براي اولويت بندي آنها مي‌دانند.

افزايش قيمت بيت‌کوين با افزايش فعاليت و تراکنش در بلاکچين بيت‌کوين رابطه مستقيم دارد. هرگاه قيمت افزايش پيدا مي‌کنند عده زيادي براي همراهي و سود از اين افزايش قيمت به خريد آن روي مي‌آورند و بسياري نيز که در قيمت پايين بيتکوين را خريداري کرده‌اند تصميم به فروش و استخراج سرمايه و سود خود مي‌کنند. ماينر‌ها در اين شرايط همچون دلال‌هاي بازار زماني که تقاضا براي قدرت پردازشي آنها افزايش پيدا مي‌کند قيمت را بالا برده و به کساني که حاضرند پول بيشتري پرداخت کنند خدمات و سرعت بيشتري ارائه خواهند داد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره