برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آیا تصاویر ثبت شده از ماه توسط دوربین گلکسی S21 اولترا جعلی است؟

منبع
آي تي رسان
بروزرسانی
آیا تصاویر ثبت شده از ماه توسط دوربین گلکسی S21 اولترا جعلی است؟

آي تي رسان/ اسمارت‌فون سامسونگ گلکسي S21 اولترا مجهز به 2 دوربين تله‌فوتو با قابليت بزرگنمايي 3 و 10 برابري است. گلکسي S21 اولترا با کمک فناوري هوش مصنوعي خود قادر به ثبت يک تصوير ديجيتالي بهبوديافته از سطح ماه خواهد بود. شايعات پيشين توانايي سامسونگ براي ثبت بافت سطحي ماه يا کليه اشياء مشابه آن را نوعي توطئه فريب‌کارانه اعلام کردند؛ اما کمپاني کره‌اي اين موضوع را تکذيب نموده و خاطرنشان مي‌کند که فناوري AI Super Resolution دوربين چندين فريم مجزا از ماه را ثبت نموده و نهايتا تصويري با سطح جزئيات بالاتر را در خروجي ارائه مي‌دهد.

“اين پديده به آساني قابل نمايش است. در اين‌حالت حتي در صورت ثبت يک تصوير تار و ناشيانه از سوژه‌هايي با ظاهر مشابه ماه، گوشي يک بافت شبه ماه را بر روي آن قرار مي‌دهد. موضوع به همين سادگي است! در اين ميان هيچ‌گونه سخت‌افزار جادويي وجود ندارد؛ بلکه صرفا با يک نرم‌افزار هوشمند ترکيبي سروکار داريم. سال گذشته هواوي نيز از ترفند مشابهي استفاده کرد.” – الکسي بکسي؛ 21 ژانويه 2021

رايموند وانگ؛ سرپرست نشريه Input Mag به تحقيق در اين زمينه پرداخت. وي با چندين گزارشگر حوزه فناوري گفتگو کرد و نظر آن‌ها در خصوص امکان اجراي فرآيند پردازش پس‌زمينه را جويا شد. يکي از کارشناسان اعلام کرد که فايل APK اپليکيشن دوربين فاقد هرگونه فايل مخصوص پوشش‌دهي بافت‌ها است. يک کارشناس ديگر خاطرنشان کرد که اکنون تعداد زيادي نرم‌افزار در پس‌زمينه اجرا مي‌شوند. با اين‌حال وي در خصوص به‌کارگيري بافت‌هاي پوششي توسط سامسونگ ابراز ترديد نموده است.



پيکره‌بندي دوربين چهارگانه سامسونگ گلکسي S21 اولترا شامل لنزهاي تله‌فوتو با قابليت بزرگنمايي 3 و 10 برابري

آقاي وانگ پس از دريافت بازخوردهاي متفاوت دريافت که تنها روش اثبات فرضيه فوق مقايسه تصاوير ثبت شده با زوم 100 برابري و تصوير ثبت شده از ماه توسط يک دوربين بدون ‌آينه مجهز به لنز دوربرد و بررسي الگوهاي ارتباطي ميان آن‌ها است. در ادامه تصاوير ثبت شده توسط دوربين گلکسي S21 اولترا و دوربين ديجيتالي سوني A7R III قابل مشاهده هستند:


 
تصوير ثبت شده از ماه توسط دوربين گلکسي S21 اولترا با زوم 100 برابري (سمت راست) و تصوير ثبت شده توسط دوربين سوني A7R III با لنز 600 ميلي‌متري (سمت چپ)

در نهايت تصوير ثبت شده توسط دوربين گلکسي S21 اولترا در مقايسه با تصوير تک‌فريم ثبت شده توسط دوربين بدون ‌آينه و فول‌فريم سوني A7R III با لنز 600 ميلي‌متري به ميزان قابل‌توجهي چشمگيرتر است. اين در حاليست که دوربين حرفه‌اي سوني در مقايسه با اسمارت‌فون گلکسي S21 اولترا بيش از 3 برابر گران‌تر است. موضوع مهم‌تر اين‌که الگوهاي قابل رويت در هر 2 تصوير با يکديگر هماهنگي دارند. در واقع هندست سامسونگ در شرايط آب‌وهوايي مطلوب و فضاهايي با آلودگي نوري اندک قادر به ثبت تصاوير زيبايي از ماه است؛ اگرچه در اين ميان پردازش نرم‌افزاري قابل‌توجهي در پس‌زمينه اجرا خواهد شد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره