logo
جذاب ترین ها
موبایل و بازی

گوشی‌های آینده و دوربین سلفی 100 مگاپیکسلی

منبع
آي تي رسان
بروزرسانی

آي تي رسان/ صنعت اسمارت‌فون به‌طور پيوسته در حال پيشرفت است و در حال حاضر حتي سناريوهاي غيرممکن نيز ممکن شده است. حدودا يک دهه پيش استفاده از دوربين 24 مگاپيکسلي در يک اسمارت‌فون غيرقابل تصور بود. در آن مقطع زماني استفاده از يک سنسور 5 مگاپيکسلي در قسمت پشتي و دوربين جلويي 0.2 مگاپيکسلي کافي به‌نظر مي‌رسيد.

با اين‌حال اکنون شاهد به‌کارگيري سنسورهاي حداکثر 108 مگاپيکسلي در قسمت پشتي اسمارت‌فون هستيم. همچنين چندين دستگاه مختلف مجهز به دوربين‌هاي سلفي حداکثر 44 مگاپيکسلي نيز به بازار عرضه شده‌اند. با توجه به روند توسعه فعلي صنعت اسمارت‌فون بديهي است که به‌زودي شاهد ارتقاء سنسورهاي دوربين هندست‌ها خواهيم بود. بر اساس گزارشات اخير احتمالا به‌زودي شاهد عرضه اسمارت‌فوني با دوربين سلفي 100 مگاپيکسلي خواهيم بود.

بر اساس گزارش يک حساب‌کاربري توئيتري با نام Digital Chat Station ادعا مي‌کند که اين دوربين جديد از رزولوشن بالا و قابليت OIS برخوردار خواهد بود. اگرچه عرضه دوربيني با رزولوشن بالا و قابليت OIS فوق‌العاده به‌نظر مي‌رسد؛ اما دوربين سلفي 100 مگاپيکسلي به لحاظ سخت‌افزاري غول‌پيکر به‌نظر مي‌رسد. در حال حاضر دوربين جلويي آي‌فون 12 پرو مکس تنها از رزولوشن 12 مگاپيکسلي برخوردار است؛ با اين‌حال عملکرد کاملا مطلوبي از خود ارائه مي‌دهد.

کارآيي يک دوربين مفهومي فراتر از رزولوشن پيکسلي آن است. اندازه پيکسل‌ها تضمين‌کننده عملکرد دوربين نيستند. در اين ميان دوربين‌ها به منظور ارائه عملکرد بهينه بايستي از امکانات و بهينه‌سازي‌هاي فراواني بهره‌مند شوند.

در حال حاضر اسمارت‌فون‌هايي مجهز به دوربين سلفي دوگانه و رزولوشن پيکسلي بالا در بازار قابل دسترس هستند. در واقع بسياري از دوربين‌ها از قابليت ضبط ويديويي 4K و نوعي خاصيت ضد لرزش برخوردار هستند. اين موارد پيشرفت‌هاي قابل تحسيني هستند که در دوربين جلويي اسمارت‌فون‌ها به چشم مي‌خورند. با اين‌حال دوربين جلويي 100 مگاپيکسلي بيش از اندازه زياد به‌نظر مي‌رسد.

در صورت صحت اين گزارش مي‌توان اطمينان داشت که توليدکنندگان دستگاه‌هاي اندرويدي نخستين شرکت‌هايي هستند که از اين سنسور استفاده خواهند کرد.  البته اپل کماکان از سنسور 12 مگاپيکسلي استفاده مي‌کند و کاربران آي‌فون نيز ظاهرا از آن کاملا راضي هستند. در واقع تعجب‌آور نخواهد بود که شرکت ويوو براي نخستين بار از اين سنسور بهره‌برداري نمايد. اين کمپاني در زمينه افزايش رزولوشن پيکسلي دوربين‌هاي سلفي همواره پيشگام بوده است.

با اين وجود کاربران بايستي بدانند که استفاده از يک سنسور 100 مگاپيکسلي در قسمت جلويي گوشي بدان معناست که سنسور پشتي دستگاه ناچارا بايستي از رزولوشن پيکسلي پايين‌تري برخوردار باشد. به‌کارگيري دوربين‌هاي 100 مگاپيکسلي در هر 2 سمت به‌معناي افزايش غيرضروري قيمت اسمارت‌فون خواهد بود؛ موضوعي که از نظر بازار چندان جذاب به‌نظر نمي‌رسد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره