برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ربات جراحی از راه دور وارد فاز حیوانی شد

منبع
مهر
بروزرسانی
ربات جراحی از راه دور وارد فاز حیوانی شد

مهر/ مدير عامل شرکت دانش بنيان توليد کننده ربات جراحي گفت: به تازگي جراحي از راه دور روي حيوانات را با ربات آغاز کرديم و پس از طي اين مرحله با اخذ مجوز در حوزه انساني ورود مي کنيم.

دکتر عليرضا ميرباقري عضو دانشگاه علوم پزشکي تهران اظهار کرد: سامانه جراحي رباتيک از راه دور يک اقتدار تکنولوژيک در کشور محسوب مي شود و طي نزديک به دو دهه اخير پيشرفتهاي قابل توجهي داشته است.

مدير عامل شرکت دانش بنيان توليد کننده سامانه جراحي رباتيک از راه دور با بيان اينکه بعد از ساخت اين ربات توانستيم زمينه هاي مختلف تکنولوژيکي آن را ارتقا دهيم، گفت: در حال حاضر تنها يک نمونه ربات جراحي از راه دور خارجي در دنيا وجود دارد که در امريکا ساخته شده است؛ اين رباتي که ما طراحي کرديم قابل رقابت با اين نمونه امريکايي است.

به گفته ميرباقري، ربات جراح ساخته شده در اين شرکت دانش بنيان به لحاظ توانمندي فني قابليت هاي بيشتري نسبت به نمونه امريکايي دارد؛ در اين سامانه جراحي ايراني ابزاري ظريف تر از ۵ميليمتري تعبيه شده در حاليکه ظريف ترين ابزار سامانه خارجي ۸-۱۲ ميليمتر است.

مدير عامل شرکت دانش بنيان توليد کننده سامانه جراحي رباتيک از راه دور با بيان اينکه قيمت نمونه ايراني يک سوم نمونه امريکايي و برابر با يک ميليون دلار است، گفت: همچنين قيمت هزينه هاي مصرفي نمونه ايراني يک دهم نمونه خارجي است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران خاطر نشان کرد: ويژگي هاي سامانه جراحي از راه دور ايراني براي کشورهاي در حال توسعه جذاب است و اميدواريم با تکيه بر همين ويژگي ها در بازارهاي بين المللي رقابت کنيم.

عمل جراحي با سامانه رباتيک روي حيوانات زنده

وي با تاکيد بر اينکه اکنون علاوه بر آموزش با اين سامانه به جراحان، در حال جراحي و تست ها روي حيوانات زنده هستيم، بيان کرد: بعد از اين مرحله و اخذ مجوزها از وزارت بهداشت مي توانيم جراحي روي انسان را با اين سامانه رباتيکي داشته باشيم و خدمات درماني ارائه کنيم.

به گفته ميرباقري، اين تست هاي حيواني تا يک سال ديگر ادامه خواهد داشت.

مديرعامل شرکت دانش بنيان توليد کننده سامانه جراحي از راه دور با تاکيد بر اينکه اکنون در رقابت با امريکايي ها در کشور اندونزي پيروز شديم و توانستيم قرارداد فروش اين دستگاه و سپس توليد در آن کشور را منعقد کنيم، گفت: با وجود اينکه هنوز اين سامانه مجوزهاي لازم را اخذ نکرده و در حال تست حيواني است، وزراي بهداشت دوره هاي مختلف کشور اندونزي طالب خريداري و ساخت آن در کشورشان بوده اند.

وي افزود: اندونزي به صورت خاص، ۱۷ هزار جزيره دارد و جراحي از راه دور براي اين کشور شديدا جذاب است به همين دليل پيشنهاد انعقاد قرار داد با شرکت ما را داشتند و اين در حالي بود که امريکا درصدد ارسال رايگان ۵ربات جراح خود به اين کشور بود. اما کشور اندونزي خريد از ايران را به نمونه هاي رايگان امريکا ترجيح داد و اين براي کشور و شرکت ما باعث افتخار است.

ميرباقري خاطر نشان کرد: طبق قراردادي که با اندونزي داريم علاوه بر فروش دستگاه، انتقال تکنولوژي و توليد را در اين کشور خواهيم داشت ضمن اينکه ما اکنون در حال رايزني با کشورهاي ديگري همچون روسيه هستيم.

وي با گله اي که از وزراي بهداشت دوره هاي پيشين داشت گفت: تاکنون اين دستگاه مورد استقبال هيچ وزير بهداشتي قرار نگرفته و حتي طالب خريداري نمونه امريکايي آن بودند اما امريکا حاضر به فروش دستگاهشان به ايران نشد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر