برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چه خبر از زوم اپتیکال هواوی P50 پرو پلاس

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی

مجله ديجي کالا/ با توجه به خبرهاي منتشر شده پيرامون برنامه‌ي هواوي براي عرضه‌ي گوشي‌هاي جديدش مي‌دانيم که شرکت چيني قصد دارد پرچم‌داران سري P50 خود را در تاريخ ۲۹ جولاي (۷ مرداد) رونمايي کند. در همين راستا امروز خبرهاي جذابي پيرامون قدرتمندترين مدل آن يعني هواوي P50 پرو پلاس منتشر شده که در ادامه به آن خواهيم پرداخت.

همانطور که مي‌دانيد، حدودا دو سال است که از تحريم نرم‌افزاري گوگل عليه هواوي مي‌گذرد. از حدودا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ بود که گوشي‌هاي جديد هواوي نتوانستند به صورت رسمي از سيستم‌عامل گوگل و خدمات و اپليکيشن‌هاي اين شرکت آمريکايي نظير جيميل، يوتيوب، کروم و … بهره‌مند شوند. اما وقتي تحريم نرم‌افزاري نتوانست هواوي را از مسير موفقيت باز دارد، دولت آمريکا به بهانه‌ي مشابه (همکاري هواوي با دولت کمونيست چين)، شرکت چيني را از دريافت تراشه‌هاي ۵G قدرتمند محروم کرد.

هواوي اگرچه بعد از تاثيرگذاري اين تحريم‌ها يک سقوط آزاد را از رتبه‌ي نخست به هفتم تجربه کرد اما خب قصد دارد امسال هم همچنان به توليد گوشي‌هاي هوشمند پرچم‌دار با اندک تراشه‌هاي باقي‌مانده از سري کرين ۹۰۰۰ موجود و همچنين تراشه‌هاي ۴G اما فوق‌العاده قدرتمند اسنپدراگون ۸۸۸ ادامه دهد. بنابراين بايد منتظر باشيم باز هم پرچم‌داران قدرتمندي با برند هواوي راهي بازار شوند اما اينبار نه در شرايطي که دوست داشتيم اتفاق بيفتد.

گوشي‌هاي جديد هواوي از پرچم‌داران سري P50 هستند؛ محصولات قدرتمندي که دليل نام‌گذاري اينچنيني آن‌ها عملکرد بي‌نظيرشان در زمينه‌ي عکاسي است (حرف P برگرفته از کلمه‌ي Photography به معناي عکاسي است). ريچارد يو، مديرعامل اين شرکت هم اخيرا در صحبت‌هاي خود که توسط گوگل ترنسليت هم ترجمه شده است گفته بود سري هواوي P50 انقلابي دوباره در زمينه‌ي عکاسي ايجاد خواهد کرد و شاهد عصر جديدي در اين زمينه خواهيم بود. خب اين خبر اصلا غافلگيرکننده نبود چون هميشه چنين انتظاري از هواوي مي‌رفت؛ اما قطعا اين هيجان‌انگيزترين خبري بود که مي‌توانستيم در رابطه با پرچم‌داران جديد شرکت دريافت کنيم.

قبل از اينکه بپردازيم به آنچه که خبرهاي جديد پيرامون پرچم‌داران سري P50 هواوي گفته‌اند، بهتر است نگاهي داشته باشيم به گوشي‌هاي قدرتمند هواوي در زمينه‌ي عکاسي تا ببينيم شرکت چيني از زماني که به خاطر عملکرد خوبش در اين بخش مطرح شد تاکنون چه پيشرفتي داشت و چه فناوري‌هاي جديدي را به دنيا معرفي کرد.

شايد با خود بگوييد خب چه کسي اهميت مي‌دهد هواوي چه فناوري‌هايي را معرفي کرد؟ با نگاهي به جدول زير به طور کامل پاسخ اين پرسش بسيار مهم اما به ظاهر کم اهميت را دريافت خواهيد کرد و اينکه هواوي چه لطفي به صنعت عکاسي با گوشي هوشمند کرد.

البته اين فقط خدماتي است که هواوي در زمينه‌ي دوربين به صنعت گوشي‌هاي هوشمند کرد چون اگر بخواهيم بخش‌هاي ديگر را هم بگوييم، قطعا ليست طولاني‌تري مي‌داشتيم. قابليت‌هايي نظير حسگر اثر انگشت زير نمايشگر و فناوري شارژ معکوس، از قابليت‌هايي بودند که در ابتدا هواوي آن‌ها را در محصولات خود پياده کرد.

هدف از بيان اين موارد اين است که هواوي در زمينه‌ي عکاسي هميشه يک شرکت قدرتمند بوده و مسير را براي سايرين هموار مي‌کرد. اگرچه اين روزها پيشرفت در تمامي بخش‌ها آنقدر سريع است که شرکت‌ها فاصله‌ي کمي با يکديگر دارند اما خب هواوي هميشه با حضور خود، رقابت‌ها را حداقل در زمينه‌ي عکاسي به اوج خود مي‌رساند.

به همين خاطر است که بسيار براي رونمايي از گوشي‌هاي سري هواوي P50، خصوصا هواوي P50 پرو پلاس که قرار است بهترين و قدرتمندترين گوشي اين سري باشد هيجان‌زده هستيم.

هواوي P50 ،P50 پرو و P50 پرو پلاس؛ منظور از عصر جديد عکاسي موبايل چيست؟
بديهي است دوربين، تمام اولويت هواوي در گوشي‌هاي پرچم‌دار سري P است. اما سوال اينجاست که دقيقا در رابطه با کدام بخش از دوربين صحبت مي‌کنيم؟ يعني در واقع پيشرفت گوشي‌هاي جديد در چه زمينه‌اي خواهد بود؟ آنچيزي که در حدس پاسخ اين پرسش به کمک‌مان مي‌آيد، شايعات و خبرهايي است که تاکنون در رابطه با نماينده‌هاي جديد شرکت چيني منتشر شده و همچنين الگويي که در پرچم‌داران نسل گذشته‌ي شرکت شاهد بوديم. به عبارتي ديگر، سري پرچم‌دارهاي P هميشه با چه نوآوري در زمينه‌ي دوربين رونمايي مي‌شدند. با اين حال نگاهي خواهيم داشت به پيشرفت پرچم‌داران هواوي از هر دو سري P و ميت تا به نتيجه‌ي بهتر و دقيق‌تري برسيم.

پرچم‌داران سري هواوي P
تمرکز روي عکاسي در نور شب با قابليت‌هايي نظير حالت شب، آرايه‌ي رنگي RYYB، دريچه ديافراگم عريض و …)
زوم ۳، ۵، ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ برابري به لطف دوربين تله‌فوتو، لنز پريسکوپي و …
سنسورهاي بزرگ دوربين براي جذب نور بيشتر و ايجاد عمق بيشتر در تصاوير (بوکه)
پرچم‌داران سري هواوي ميت
توانايي بالا در زمينه‌ي فيلم‌برداري، پشتيباني از حالت پرتره در فيلم‌برداري، بهبود عملکرد لنزها در فيلم‌برداري در نور شب

معمولا تمام بهبودي‌هاي سري P در اين پرچم‌داران نيز وجود داشت

مشخصات دوربين گوشي‌هاي هواوي P50 ،P50 پرو و P50 پرو پلاس

نمونه تصوير ثبت شده توسط دوربين گوشي P50 که در صفحه‌ي رسمي هواوي در ويبو به اشتراک گذاشته شده بود

با توجه به خبرهايي که پيرامون پرچم‌داران جديد و البته مورد انتظار هواوي منتشر شده است، مي‌توان گفت مشخصات دوربين اين گوشي‌ها به شرح زير است:

هواوي P50: سنسور اصلي ۵۰ مگاپيکسلي IMX 707 (با فناوري ترکيب پيکسلي ۴ به ۱) اندازه‌ي سنسور ۱/۱٫۲۸ اينچ، گشودگي ديافراگم f/1٫۷ براي دوربين اصلي، زوم ۳ برابري اپتيکال به علاوه‌ي دوربين فوق عريض
هواوي P50 پرو: سنسور اصلي ساخت سوني تجت عنوان IMX800 با اندازه‌ي ۱/۱٫۱۸ اينچ – دوربين اصلي يا فوق عريض به علاوه‌ي دوربين تله‌فوتو
هواوي P50 پرو پلاس: سنسور اصلي ساخت سوني تجت عنوان IMX800 با اندازه‌ي ۱/۱٫۱۸ اينچ – دوربين اصلي يا فوق عريض به علاوه‌ي دوربين تله‌فوتو
نمي‌توان گفت اطلاعاتي که در اين زمينه داريم به صورت ۱۰۰ درصد درست هستند اما آنچه که مي‌بينيد با خبرها و شايعاتي که پيش‌تر در رابطه با گوشي‌هاي شرکت منتشر شده بود مطابقت دارد. البته در اين خبر، استفاده از سنسور ۷۰۷ سوني براي مدل استاندارد جديد بود، اما خبر استفاده از سنسور IMX800 براي دو پرچم‌دار ديگر را از سال ۲۰۲۰ تاکنون مي‌شنويم. اما چيزي که باعث مي‌شود خبر امروز بسيار خاص باشد، اطلاعاتي است که در زير مي‌خوانيم:

هيچ سنسور ۱ اينچي در اين گوشي‌ها وجود ندارد
به لطف بهره‌مندي از سنسور بسيار بزرگ که نور بيشتري را هم جذب مي‌کند، احتمالا بهترين دوربين فوق عريض موجود درون يک گوشي هوشمند را در اين پرچم‌دارها شاهد خواهيم بود
هواوي يک چيز خاص راجع به پرچم‌دارانش را پنهان کرده است
اگرچه سنسور IMX800 سوني بزرگ‌ترين سنسوري است که تاکنون در يک گوشي هوشمند خارج از ژاپن بکار گرفته شده اما ۱ اينچي نيست. بنابراين هواوي نمي‌تواند ادعاي رکوردشکني در اين زمينه داشته باشد چون اين رکورد متعلق به گوشي شارپ Aquos R6 است. در حالي که با توجه به اين خبر، شاهد سنسور ۱ اينچي هم نخواهيم بود و تمام تمرکز هواوي روي بهبود دوربين فوق عريض است، پس صحبت‌هاي ريچارد يو در رابطه با عصر جديد عکاسي با موبايل چه معنايي داشت؟

علاقه‌ي زياد هواوي به بزرگ‌نمايي
گوشي‌هاي سري P از پرچم‌داران هواوي همانطور که گفته شد به بزرگ‌نمايي عالي شهره هستند. از زوم اپتيکال ۳ و ۵ برابري گرفته تا ۱۰ برابري در هواوي P40 پرو پلاس و همچنين توانايي بالا در زوم هيبريدي بدون از دست رفتن کيفيت در ميزان بالاتر. بنابراين اگر خود هواوي رسما اعلام نکند منظور از عصر جديد عکاسي با موبايل چيست، بهترين حدسمان، «زوم» خواهد بود.

با توجه به تمام تصاوير و رندرهايي که از گوشي‌هاي سري هواوي P50 منتشر شده، بديهي است که تمام آن‌ها به گوشي P50 پرو اشاره دارند. با نگاهي به پنل پشتي، مي‌توان گفت حلقه‌ي پاييني که درون ماژول اين گوشي تعبيه شده به اندازه‌ي حلقه‌ي بالايي که سه دوربين را هم درون خود جاي داده بزرگ است؛ در حالي که درون حلقه‌ي بزرگ پاييني فقط يک دوربين وجود دارد. بنابراين مي‌توان اينطور در نظر گرفت که اين دوربين در واقع همان دوربين پريسکوپي است که قابليت بزرگ‌نمايي اپتيکال ۵ برابري را به P50 پرو مي‌آورد. اين خبري است که حتي تيزرهاي رسمي هم آن را به نوعي تاييد کرده‌اند.

در تيزرها آمده بود که گشودگي دريچه ديافراگم دوربين‌هاي اين گوشي از فوق عريض گرفته تا تله‌فوتو به f/1.8 و f/3.4 مي‌رسد و فاصله‌ي کانوني آن‌ها نيز از ۱۶ تا ۱۲۵ خواهد بود. توجه داشته باشيد که اين مشخصات شامل دوربين اصلي و دوربين زوم متوسط هم مي‌شود اما متاسفانه از جزئيات پيرامون آن‌ها بي‌خبريم.

هواوي P50 پرو پلاس؛ عصر جديدي در دنياي عکاسي با موبايل با زوم اپتيکال ۲۰ برابري و ۱۰ برابري پيوسته
همانطور که انتظار داريم، مدل استاندارد از اين سري يعني هواوي P50 به نسبت مدل پرو اندکي ضعيف‌تر خواهد بود. اين چيزي است که هميشه وجود داشته و قطعا اين‌بار هم شاهد چنين تفاوتي خواهيم بود. اما پر واضح است پرچم‌دار اصلي شرکت مدل پرو نيست، بلکه مدل پرو پلاس است که هواوي هميشه بهترين‌ها را براي آن نگه مي‌دارد؛ مانند هواوي P40 پرو پلاس و ميت ۴۰ پرو پلاس.

بديهي است هواوي اطلاعات پيرامون مدل پرو پلاس را بنا به دلايلي تاکنون از رسانه‌ها و افشاگران مخفي نگه داشته است چون شرکت چيني از دوربين آن به عنوان انقلابي در زمينه‌ي عکاسي ياد کرده است. بنابراين بايد کاربران براي چنين چيزي هيجان‌زده باشند وگرنه اشتياق خاصي براي تماشاي رويداد معرفي از اين گوشي‌ها وجود نخواهد داشت.

اما در رابطه با زوم پيوسته چطور؟ به نظر مي‌رسد اندکي جاه‌طلبانه باشد اما خب شرکتي مثل هواوي که حتي در اوج تحريم‌ها هم راهي براي خودکفايي پيدا مي‌کند و هميشه در زمينه‌ي دوربين جز اولين‌ها بوده، ترسي از جاه‌طلبي ندارد. البته بايد به اين نکته هم اشاره کنيم که در حقيقت اين سوني بود که براي اولين‌بار تقريبا چنين جاه‌طلبي را از خود به نمايش گذاشت.

در گوشي سوني اکسپريا ۱ مارک ۳ شاهد عنصر اپتيکال بسيار منحصر بفردي هستيم که به صورت فيزيکي درون سيستم دوربين حرکت کرده و بين دو فاصله‌ي کانوني ۷۰ و ۱۰۵ ميلي‌متر سوييچ مي‌کند. به عبارتي ساده‌تر، زوم ۳ و ۴٫۴ برابري اپتيکال در اکسپريا ۱ مارک ۳ با همين حرکت فيزيکي عنصر ياد شده ممکن شده است. با اين کار، نياز براي تعبيه‌ي دو دوربين تله‌فوتو از بين مي‌رود اما خب بايد توجه داشته باشيد که اين برخلاف آنچه که خيلي‌ها ممکن است تصور کنند، به معناي زوم پيوسته نيست.

البته اين موضوع به يک دليل بسيار مهم، پيچيدگي‌هاي خاص خود را هم دارد. در مشخصات مربوط به سوني اکسپريا ۱ مارک ۳ آمده که اين محصول از يک عنصر محرک در دوربين تله‌فوتوي خود بهره مي‌برد که مانند لنز پريسکوپي به آرامي حرکت مي‌کند. اما اکسپريا ۱ مارک ۳ از زوم ۳ به ۴٫۴ سوييچ مي‌کند، درست مانند ساير گوشي‌هاي هوشمند. نمي‌دانيم سوني اينجا دقيقا چه کاري انجام داده اما به نظر مي‌رسد شرکت ژاپني قصد داشت قابليت زوم پيوسته را به گوشي خود اضافه کند اما خب به هر دليلي که بود اين اتفاق رخ نداد.

حال سوال بزرگي که پيش مي‌آيد اين است که زوم در گوشي هواوي P50 پرو پلاس چگونه خواهد بود؟ آيا مانند پرچم‌دار سوني است يا واقعا پيوسته است؟ فعلا در اين رابطه چيزي نمي‌دانيم اما در رابطه با ميزان اين بزرگ‌نمايي بايد بگوييم اخيرا پستي در ويبو به انتشار رسيد که مدعي شده بود P50 پرو پلاس به دوربيني با قابليت بزرگ‌نمايي ۲۰ برابري اپتيکال و ۲۰۰ برابري ديجيتال مجهز خواهد شد.

حال بايد بپرسيم آيا اين موضوع تاييد مي‌کند P50 پرو پلاس به دوربيني با قابليت زوم پيوسته مجهز خواهد شد يا خيز؟ خبر ديگري که پيرامون اين گوشي منتشر شده مي‌گويد شاهد لنز مايع، دوربين فوق عريض Cine و دوربين تله‌فوتو با قابليت زوم پيوسته‌ي ۱۰ برابري خواهيم بود. اگرچه شاهد اشاره به زوم پيوسته هستيم اما خبري از ميزان ۲۰ برابري نيست. همچنين وجود لنز مايع هم باعث مي‌شود گوشي بدون نياز به دوربين ماکرو بتواند تصاوير ماکرو ثبت کند. البته بايد به اين نکته هم اشاره داشته باشيم که منبع اين خبر خيلي با سابقه و موثق نيست و بايد گفته‌هايش را در حد يک شايعه در نظر بگيريم.

يک نکته‌ي مهم ديگر هم که بايد در نظر بگيريم اين است که هواوي براي تعبيه‌ي تمام اين فناوري‌ها از جمله زوم پيوسته به فضا نياز دارد و بدنه‌ي کوچک يک گوشي هوشمند نمي‌تواند تمام اين المان‌ها را در خود جاي دهد و پاسخ‌گوي جاه‌طلبي‌هاي شرکت چيني باشد. با اين حال بايد به خاطر داشته باشيم در آن زمان که کسي تصورش را نمي‌کرد قابليت زوم ۵ و ۱۰ برابري اپتيکال در يک گوشي بکار گرفته شود، هواوي گوشي‌هايش را مجهز به دوربين‌هايي با اين قابليت راهي بازار کرد. بنابراين نمي‌توان به توانايي‌هاي شرکت در اين زمينه شک کرد.

به طور کلي حتي امکان به واقعيت تبديل شدن امکان زوم ۲۰ برابري پيوسته هم هيجان‌انگيز و جذاب به نظر مي‌رسد و نشان مي‌دهد گوشي‌هاي هوشمند بيش از پيش به فناوري‌هاي جذاب دوربين‌هاي قدرتمند نزديک شده‌اند. بنابراين بسيار مشتاقيم ببينيم آيا هواوي مي‌تواند چنين ايده‌ي خوبي را عملي کند يا خير.

در اين بين شرکت‌هايي نظير سامسونگ، اپل و گوگل قطع به يقين منتظر اين هستند که ببينند آيا هواوي مي‌تواند چنين کاري را انجام دهد يا خير. از طرفي خب اگر اين اتفاق بيفتد و سامسونگ گوشي بعدي خود را باز هم با همان قابليت‌هاي گلکسي S21 اولترا در امر بزرگ‌نمايي راهي بازار کند باعث نااميدي کاربران خواهد شد. تنها شانسي که اين شرکت‌ها دارند اين است که هواوي ديگر رقيبي در بازار بين‌المللي براي آن‌ها به حساب نمي‌آيد و هرچقدر هم که پيشرفته باشد، باز هم بدون خدمات و سرويس‌هاي گوگل و نسخه‌ي رسمي از اندرويد، براي خيلي‌ها ارزش خريد ندارد.

با اين حال بد نيست نگاهي داشته باشيم به شايعات و خبرها پيرامون نمايندگان مورد انتظار سه شرکت ياد شده در بالا تا ببينيم برنامه‌ي آن‌ها براي پرچم‌داران مورد انتظارشان چيست:

پيکسل ۶ و پيکسل ۶ پرو: دوربين اصلي ۵۰ مگاپيکسلي،‌ دوربين پريسکوپي با قابليت زوم ۵ برابري، دوربين فوق عريض
آيفون ۱۳ پرو مکس: دوربين اصلي ۱۲ مگاپيکسلي، دوربين تله‌فوتو با قابليت زوم ۲٫۵ برابري، دوربين فوق عريض بهبود يافته
گلکسي S22 اولترا: دوربين اصلي ۱۰۸ يا ۲۰۰ مگاپيکسلي، دوربين پريسکوپي ۱۰ برابري، دوربين فوق عريض بهبود يافته
حال بايد ديد آيا برنامه‌ي اين شرکت‌ها به خاطر کاري که هواوي احتمالا انجام مي‌دهد تغيير خواهد کرد يا خير؟ پيش‌تر هم ديديم که اين اتفاق رخ دهد اما خب به نظر مي‌رسد براي پيکسل ۶ پرو و آيفون ۱۳ پرو مکس همه چيز تمام شده باشد چرا که طي ماه‌هاي آينده بايد شاهد رونمايي از آن‌ها باشيم اما براي سامسونگ همچنان فرصت باقي مانده تا منتظر هواوي باشد و سپس به انجام عملي مشابه اقدام کند. چون بعيد به نظر مي‌رسد حالا که هواوي از همه چيز محروم شده، سامسونگ تحمل اين را داشته باشد که در بخشي ضعيف‌تر از اين شرکت چيني ظاهر شود.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره