برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

آخر هفته چی بازی کنیم؟

منبع
زومجي
بروزرسانی
آخر هفته چی بازی کنیم؟

زومجي/ در قسمتي ديگر از سري مقاله‌هاي آخر هفته چي بازي کنيم، چهار بازي داريم که هم آثار مشهور و هم تجربه‌هاي مستقل در بين آن‌ها ديده مي‌شوند. همراه ما باشيد.

بازي Civilization VI

در ماه ميلادي جاري، شاهد عرضه بازي Humankind خواهيم بود که خيلي‌ها آن را با مجموعه Civilization مقايسه مي‌کنند. به همين مناسبت يکي از بازي‌هاي اين هفته را به آخرين نسخه منتشر‌شده از اين سري اختصاص داديم که اگر قبلا آن را تجربه نکرده باشيد، مي‌تواند براي يک مدت بسيار طولاني حسابي شما را سرگرم کند. Civilization VI در سال ۲۰۱۶ منتشر شده و البته که پس از آن محتويات بسيار زيادي هم دريافت کرده است. 

Civilization VI يک تجربه استراتژي نوبتي است. بازيکنان کارشان را با انتخاب يکي از تمدن‌هاي بازي که از قضا تنوع بسيار بالايي هم داشته و هرکدام يک سري خصوصيات و ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد ارائه مي‌دهند، انتخاب مي‌کند و پس از آن با بنا کردن اولين شهرشان، وارد يک تجربه پر از ماجراهاي مختلف مي‌شوند. Civilization VI به‌شکلي عالي گيمر را در نقش رهبر يک تمدن قرار مي‌دهد که کارش را از دوره‌اي قديمي از تاريخ بشريت آغاز مي‌کند و به مرور زمان بايد هر آنچه در توان دارد، براي رساندن تمدنش به موفقيت انجام بدهد. 

بازي‌هاي Civilization هميشه آثار پرجزييات و شديدا اعتيادآوري بودند و اين نسخه هم از اين قاعده مستثني نيست. تنوع زيادي در راه‌هاي رسيدن به موفقيت وجود دارد و اين شما هستيد که تصميم مي‌گيريد کدام راه را انتخاب کنيد؛ براي مثال مي‌توانيد روي جنبه‌هايي چون اقتصاد و تکنولوژي کار کنيد يا اگر علاقه زيادي به مبارزه داريد، يک رهبر بي‌رحم باشيد که تمرکز اصلي‌اش روي پيشرفت‌هاي نظامي و داشتن نيرو‌هاي زياد است تا از طريق جنگ قدرتش را نشان دهد. همين گستردگي و جزييات، شايد البته براي آن‌هايي که تا امروز بازي‌هاي اينچنيني را تجربه نکرده‌اند کمي بيش از حد پيچيده به‌نظر برسد، ولي مطمئن باشيد که اگر کمي به بازي وقت بدهيد و مکانيک‌هاي اوليه آن را ياد بگيريد، شما هم خيلي زود مي‌توانيد درگير يک تجربه طولاني و شديدا سرگرم‌کننده شويد که به اين زودي‌ها از آن خسته نخواهيد شد!

بازي Unto The End

براي دومين بازي اين هفته، سراغ يک بازي مستقل با نام Unto The End برويم که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و هرچند آنطور که بايد ديده نشد و اثر ناشناخته‌اي است، ولي يک تجربه ۲ بعدي بسيار ارزشمند است که قطعا از بازي کردنش پشيمان نخواهيد شد. 

Unto The End داستان ساده و سرراستي دارد؛ شخصيت اصلي بازي براي رسيدن به خانه تلاش مي‌کند و در اين راه، بايد با دشمنان مختلفي مبارزه کند و محيط‌هاي خطرناکي را پشت سر بگذارد. تا اينجا همه‌چيز خبر از يک تجربه رايج و معمولي مي‌دهد اما ويژگي مهم اصلي Unto The End که آن را به تجربه‌اي خاص تبديل مي‌کند، سيستم مبارزات بسيار غني و جذابش است که مخصوصا در قالب يک تجربه ۲ بعدي، شديدا قابل تحسين است. مبارزات Unto The End که برخي رسانه‌ها و منتقدين آن را با سري سولز هم مقايسه کرده‌اند، جزييات بسيار زيادي دارد؛ به طوريکه بسته به دشمن‌تان بايد تصميم درستي بگيريد و مثلا به‌موقع حمله کنيد يا به دفاع از خودتان بپردازيد و کارهايي مثل جاخالي دادن را انجام دهيد. 

سيستم مبارزات بازي به معني واقعي کلمه پويا است و مثلا ممکن است در حين نبرد با دشمن و در اثر دفاع، شمشير از دست‌تان بيفتد که در اين حالت بايد خودتان را به يک سلاح برسانيد و آن را برداريد. اتفاقات غيرمنتظره اينچنيني که در مبارزات بازي رخ مي‌دهند، باعث شده‌اند تا Unto The End هرگز تکراري و قابل پيش‌بيني نباشد و با يک چالش شيرين، هر لحظه قدرت سورپرايز کردن گيمر را داشته باشد. به اين سيستم مبارزه غني، بايد طراحي‌هاي چشم‌نواز بازي را هم اضافه کنيم که با دست کشيده شده‌اند و همينطور در نظر داشته باشيد که تنها تهديد پيش‌ِروي شما دشمنان نيستند و محيط‌هاي بازي هم مي‌توانند حسابي خطرناک باشند. 

به‌طور کلي اگر دنبال تجربه‌اي چالش‌برانگيز و در عين حال جذاب هستيد، Unto The End اثر مستقل ارزشمندي است که مي‌توان از آن لذت برد. 

بازي Psychonauts

يکي ديگر از بازي‌هاي مهمي که آگوست منتشر خواهد شد، Psychonauts 2، جديد‌ترين ساخته تيم شيفر است و خب چه مناسبتي بهتر از اينکه قبل از انتشار بازي، سراغ نسخه قبلي آن برويم و حسابي آماده بازي شويم. به همين دليل براي سومين بازي اين هفته Psychonauts را در نظر گرفتيم که سال ۲۰۰۵ منتشر شد و مطمئن باشيد که هنوز هم پس از اين همه سال ارزش تجربه بالايي دارد. 

Psychonauts يک تجربه پلتفرمر سه‌بعدي است که ما را با شخصيت Raz همراه مي‌کند و به کمپ آموزشي سايکونات‌ها مي‌برد. در ابتداي بازي، Raz قابليت‌هاي محدود و ساده‌اي مثل دويدن يا پريدن را در اختيار دارد اما به مرور زمان، توانايي‌هاي خاصي به‌دست مي‌آورد که گيم پلي بازي هم با اين پيشرفت‌ها، رفته رفته پرجزييات‌تر مي‌شود و براي رد کردن مراحل يا مقابله با دشمنان، بايد حسابي از مهارت‌هاي Raz استفاده کنيد. بازي هم در همين کمپ تمريني که اشاره کرديم و هم در ذهن يک سري از کاراکتر‌ها جريان دارد که در اين مراحل، طراحي‌هاي متفاوت و سورئال بازي هنوز هم حسابي چشم‌نواز و خاص به‌نظر مي‌رسند. 

Psychonauts توسط تيم شيفر ساخته شده و اگر با او و آثارش آشنا باشيد، قطعا از طنز خاص آن‌ها هم خير داريد که خب سايکوناتس هم اين طنز را به شکل خوبي ارائه مي‌دهد که يکي ديگر از نکات مثبت آن به‌حساب مي‌آيد. اگر در برنامه‌هايتان داريد که در ماه ميلادي جاري سراغ Psychonauts 2 برويد، قطعا بازي کردن نسخه اول پيش از آن خالي از لطف نخواهد بود. 

بازي Outer Wilds

آخرين بازي اين هفته هم يک اثر مستقل ديگر با نام Outer Wilds است که سال ۲۰۱۹ منتشر شد و از آن بازي‌هايي است که اصلا نبايد از دست داد‍. اين بازي توسط استوديو  Mobius Digital ساخته شده و وظيفه انتشارش را هم آناپورنا اينتراکتيو برعهده داشته است. 

Outer Wilds از حيث ژانر يک تجربه اکشن ماجراجويي به‌حساب مي‌آيد اما براي توصيف بهتر و دقيق‌تر حس و حالش، مي‌توان گفت که هدف اصلي بازيکن در اين بازي، گشت و گذار در جهان بزرگ بازي و تلاش براي پي بردن به رمز و راز‌هاي آن است. اين وسط البته يک ويژگي خاص هم داريم و آن اينکه شما همواره در يک لوپ ۲۲ دقيقه‌اي گرفتار هستيد و پس از تمام شدن اين زمان، همه‌چيز به‌نوعي ريست مي‌شود و البته که با اطلاعاتي که از نوبت قبلي به‌دست آورده‌ايد، مي‌توانيد در نوبت جديد کارهايتان را سريع‌تر پيش ببريد يا در قسمتي ديگر از اين جهان وسيع به ماجراجويي بپردازيد؛ البته در جريان اين ريست شدن، يک سري چيز‌ها هم در دنياي بازي دچار تغيير مي‌شوند. 

Outer Wilds از حيث گيم پلي تجربه بسيار سرگرم‌کننده‌اي است؛ لذت سوار شدن به يک سفينه، گشت و گذار در محيط‌هاي مختلف بازي، ارتباط برقرار کردن با شخصيت‌هاي آن و همينطور کشف راز‌هايي که مرتبط با همين لوپ ۲۲ دقيقه‌اي هستند، تجربه‌اي خاص به‌ارمغان مي‌آورد که سبک خاص طراحي‌ها و اتمسفر جالب بازي هم به لذت‌بخش‌تر شدن اين تجربه کمک زيادي مي‌کنند. اگر هنوز به تجربه بازي تشويق نشده‌ايد، بايد بگويم که Outer Wilds جدا از نمره‌هاي خوب، جوايز مختلفي هم به‌دست آورده که يکي از مهم‌ترينِ آن‌ها، انتخاب شدن به عنوان بهترين بازي سال در شانزدهمين جوايز بفتاي بازي‌هاي ويديويي بود. 

در پايان لطفا نظرات خودتان را در مورد بازي‌هاي اين هفته با ما و بقيه کاربران به‌اشتراک بگذاريد. 

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم