logo
جذاب ترین هابرگزیده
موبایل و بازی

هرگز سراغ این برنامه‌های اندرویدی نروید

منبع
گجت نيوز
بروزرسانی
هرگز سراغ این برنامه‌های اندرویدی نروید

گجت نیوز/ در این مطلب به معرفی ۵ دسته از برنامه های غیرضروری یا مخرب اندرویدی می‌پردازیم که به دلایل امنیتی و عملکردی، نباید از آنها استفاده کنید.
 
با در نظر گرفتن میلیون‌ها برنامه موجود در فروشگاه گوگل پلی، به‌راحتی می‌توان اپلیکیشن مورد نظر خود را برای اجرا بر روی دستگاه‌های اندرویدی، انتخاب و دریافت کرد. با این حال، باید توجه داشت که برخی از برنامه‌های ارائه شده در این بین، ارزش امتحان کردن را ندارند. زیرا دیر یا زود، با انبوهی از نرم‌افزارهای بی‌استفاده یا مخرب مواجه می‌شوید که با اشغال بخش عمده‌ای از حافظه، باعث کندی و اختلال در عملکرد گوشی خواهند شد. در ادامه به مرور ۵ دسته از برنامه های اندرویدی که نباید از آنها استفاده کنید، می‌پردازیم.

1- برنامه‌ های بلوت‌ویر (Bloatware) از پیش نصب شده

اغلب گوشی‌های اندرویدی تازه خریداری‌شده و آکبند، تقریبا همیشه با یک سری از نرم‌افزارهای اضافی که برای عملکرد دستگاه کاملا غیرضروری هستند، بارگذاری شده‌اند. این برنامه‌ها «بلوت‌ویر» نامیده می‌شوند و می‌توانند به اشکال مختلف، از بازی‌های مضحک گرفته تا برنامه‌های پیش‌فرض و تبلیغاتی سازنده، ظاهر شوند. این برنامه‌ها حجم وسیعی از حافظه ذخیره‌سازی گوشی شما را بدون آنکه کاربرد خاصی داشته باشند، به اشغال خود در می‌آورند.

در اغلب موارد، برنامه‌های بلوت‌ویر بی‌استفاده خواهند ماند، زیرا جایگزین‌های بهتری وجود دارند که همواره مورد ترجیح کاربران قرار می‌گیرند. اگر برای شما نیز این‌چنین است، توصیه می‌‌کنیم این دسته از برنامه‌های اندرویدی را طبق روش زیر، از حافظه گوشی خود پاک کنید:

فروشگاه گوگل پلی را باز کنید.

روی نماد نمایه پروفایل خود در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید.

سپس گزینه “Manage apps & device” را انتخاب کنید.

وارد تب “Manage” شوید.

در لیست برنامه‌های خود جابجا شوید و مواردی که می‌خواهید حذف کنید را علامت بزنید.

روی نماد “Delete” در گوشه بالای سمت راست ضربه بزنید.

لازم به ذکر است که نمی‌توان همه برنامه‌های از پیش نصب شده را حذف کرد و برخی از آنها برای کارکرد روان دستگاه شما مورد نیاز هستند، بنابراین بهتر است از حذف آن دسته خودداری کنید.

۲- نرم‌افزارهای تقویت‌کننده عملکرد – از جمله برنامه های اندرویدی که نباید از آنها استفاده کنید 

برنامه‌های Perfomance Booster یا تقویت‌کننده عملکرد که به آنها بهینه‌ساز نیز گفته می‌شوند، برای پاک‌سازی گوشی شما و افزایش سرعت دستگاه از طریق حذف فایل‌های غیرضروری و پاک‌ کردن اطلاعات حافظه پنهان (کش) طراحی شده‌اند. با این وجود، تنها تعداد اندکی از این برنامه‌ها در فروشگاه گوگل پلی وجود دارند که واقعا در عمل می‌توانند از عهده این وظایف بربیایند. در واقع، بسیاری از برنامه‌های تقویت‌کننده عملکرد، کاری جز اشغال رم و فضای حافظه‌سازی انجام نمی‌دهند.

به همین دلیل، توصیه می‌شود به‌طور کلی از نصب برنامه‌های تقویت‌کننده عملکرد اجتناب کنید، زیرا بدون نیاز به آنها نیز می‌توان حافظه پنهان را پاک‌سازی و فایل‌های ناخواسته را حذف کرد. برای پاک کردن حافظه کش برنامه خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

وارد بخش تنظیمات شوید.

گزینه Apps را انتخاب کنید.

روی برنامه مورد نظر خود ضربه بزنید.

سپس گزینه Storage را انتخاب کنید.

اکنون بر روی Clear Cache ضربه بزنید.

به‌خاطر داشته باشید که نام‌ها و مسیر اشاره شده، ممکن است در دستگاه‌های مختلف اندرویدی تا حدی متفاوت باشند، زیرا سازندگان از پوسته‌های اختصاصی خود بر پایه اندروید استفاده می‌کنند. در همین حال، اگر قصد دارید فایل‌های شخصی خود را از فضای ذخیره‌سازی حذف کنید، می‌توانید با مراجعه به بخش File Manager این کار را به سادگی انجام دهید.

۳- برنامه‌ های مشابه اضافی

براساس آمار Statista، فروشگاه گوگل پلی تا ژوئن ۲۰۲۲، پذیرای بیش از ۲.۶ میلیون اپلیکیشن بوده است. با این تعداد برنامه قابل گزینش، تعجب‌آور نیست که از هر برنامه، دو یا سه نسخه نسبتا مشابه وجود داشته باشند. بدین ترتیب، احتمالا بیش از یک مرورگر و احتمالا چندین جستجوگر فایل، تقویم و حتی پخش‌کننده صوتی بر روی گوشی شما نصب هستند.

البته همه این برنامه‌ها کاملا یکسان نیستند، زیرا برخی از آنها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌را از بقیه جدا می‌کنند. ممکن است یک برنامه یادداشت‌برداری داشته باشید که برای ماموریت‌های کاری از آن استفاده کنید و از یک برنامه نوت‌برداری دیگر نیز برای تبدیل یادداشت‌های خود به فایل PDF استفاده کنید. در حالی‌که هسته اصلی دو برنامه مشابه یکدیگر هستند، آنها عملکردهای مختلفی را به شما ارائه می‌کنند. در مواردی نظیر این، منطقی است که هر دو برنامه را در دسترس داشته باشید.

با این حال، اگر تعداد زیادی برنامه اضافی روی گوشی خود داشته باشید، در نهایت باعث کاهش سرعت گوشی شما خواهند شد. همیشه ایده خوبی است که به صورت گزینشی، برنامه‌های مشابه مورد نیاز خود را نگه‌داری و دیگر موارد بی‌استفاده را حذف کنید.

۴- نرم‌افزارهای کاربردی قدیمی 

اگر از زمان انتشار اولین نسخه سیستم‌عامل اندروید از سال 2008، از این پلتفرم استفاده می‌کنید، احتمالا به یاد دارید که حتی برای استفاده از چراغ LED پشتی نیز به نصب یک برنامه چراغ قوه نیاز داشتید. در آن روزها، عملکردهای پیش‌فرض چندانی همراه با اندروید ارائه نمی‌شد و شما مجبور بودید برای استفاده حداکثری از گوشی خود، به برنامه‌های جانبی متکی باشید.

با این حال، اندروید از آن روزها بسیار تکامل یافته و جای تعجب نیست که اکنون دارای ویژگی‌هایی متعدد برای هوشمندسازی گوشی شما است. در این میان، اندروید ۱۳ که به تازگی منتشر شده است با ویژگی‌های متنوعی نظیر امکان تغییر تم نمایه‌های برنامه، امکانات بهتر برای کنترل حریم خصوصی، انتخابگر بصری عکس و بسیاری موارد دیگر همراه شده است.

با وجود این قابلیت‌های جالب، دیگر نیازی به استفاده از برنامه‌های کاربردی قدیمی خود نخواهید داشت. بنابراین می‌توانید نمونه‌هایی نظیر اسکنر QR، اسکن اسناد و برنامه‌های چراغ‌قوه را حذف کنید، زیرا آنها به صورت پیش‌فرض در گوشی شما قرار دارند و تنها حافظه و فضای ذخیره‌سازی را اشغال خواهند کرد.

۵- نرم‌افزارهای آنتی ویروس 

در دنیای به‌هم پیوسته امروزی، همه ما نگران نفوذ نرم‌افزارهای مخرب به حریم خصوصی و انتشار اطلاعات شخصیمان در سراسر وب هستیم. به همین دلیل است که بسیاری از ما، احتمالا به استفاده از برنامه‌های آنتی ویروس روی آورده ایم. این دسته از نرم‌افزارها، برای محافظت از شما در برابر بدافزارها و سایر ویروس‌های مخرب طراحی شده‌اند و باعث می‌شوند تا احساس امنیت بیش‌تری در هنگام استفاده از تلفن همراه داشته باشید.

اما با اینکه اغلب آنها به خوبی از عهده وظیفه تامین امنیت گوشی شما برمی‌آیند، کاربران این پلتفرم لزوما به نصب آنها نیازی ندارند. به عنوان مثال، یکی از راه‌های متداول ورود بدافزار به گوشی، دانلود یک فایل APK از وب‌سایت‌های متفرقه است. اما اگر برنامه‌های خود را صرفا از فروشگاه گوگل پلی دریافت کنید، احتمالا هرگز نیازی به نصب آنتی ویروس و مراقبت‌های ویژه نخواهید داشت.

طبق گفته گوگل، پلی استور دارای یک ویژگی محافظتی است که برنامه‌های موجود در پلتفرم را پیش از نصب آنها بررسی می‌کند. هم‌چنین این ویژگی می‌تواند با اسکن گوشی شما، برنامه‌های مضر نصب شده را شناسایی کند و با اعلام هشدار، آنها را غیرفعال یا حذف خواهد کرد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم