برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

MSI مشکل سوختن پردازنده‌های Ryzen 7000X3D و مادربردهای AM5 را حل کرد

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
MSI مشکل سوختن پردازنده‌های Ryzen 7000X3D و مادربردهای AM5 را حل کرد

شهر سخت افزار/ مدتی قبل گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد پردازنده‌های جدید AMD در کنار مادربردهای ایسوس با یک مشکل جدی مواجه می‌شوند، مشکلی که در نهایت منجر به سوختن مادربرد و پردازنده خواهد شد. حالا MSI یک راهکار برای حل این مشکل ارائه کرده و از ضرر مالی هنگفت مشتریان خود جلوگیری کرده است.

شرکت MSI اخیراً یک به‌روزرسانی جدید برای BIOS مادربردهای جدید AM5 خود منتشر کرده که اصلی‌ترین ویژگی آن ایجاد محدودیت ولتاژ برای پردازنده‌های سری Ryzen 7000X3D است.

مدتی قبل گزارش‌های زیادی منتشر شد که نشان می‌داد پردازنده جدید AMD یعنی Ryzen 7 7800X3D هنگام استفاده در کنار مادربردهای سری X670 ایسوس با مشکل جدی مواجه شده و این مشکل در نهایت منجر به سوختن پردازنده و مادربرد می‌شود.

برخی متخصصان اعلام کرده بودند که این مشکل به دلیل استفاده از بایوس‌های قدیمی است که ویژگی محدودیت ولتاژ ندارند.

برهمین اساس، MSI تصمیم گرفته به طور رسمی یک به‌روزرسانی برای بایوس مادربردهای AM5 منتشر کرده و محدودیت ولتاژ و توان را بر روی پردازنده‌های سری Ryzen 7000 X3D ایجاد کند.

محدودیت برخی قابلیت‌ها برای جلوگیری از سوختن پردازنده

به گزارش Wccftech، در حالی که AMD برخی از ویژگی‌های افزایش عملکرد از جمله PBO (Precision Boost Overdrive) و Curve Optimizer را برای پردازنده‌های جدید Ryzen 7000X3D در نظر گرفته، اما تصمیم گرفته برخی قابلیت‌های مربوط به تنظیمات دستی پردازنده مانند امکان تغییر ولتاژ و فرکانس را قفل کند.

با این حال، به نظر می‌رسد که برخی از BIOSهای قدیمی AM5 این محدودیت‌ها را به درستی اجرا نکرده و باعث از بین رفتن پردازنده و مادربرد می‌شوند. به عنوان مثال به مادربردهای ASUS می‌توان اشاره کرد که به دلیل عدم دریافت آپدیت بایوس، با این مشکل خطرناک و پرخرج موجه شده‌اند.

MSI همچنین پروفایل جدید بوست را برای پردازنده‌های Ryzen 7000X3D معرفی کرده است که ضمن کاهش دما و مصرف انرژی، عملکرد بهینه‌تر پردازنده را به همراه دارد.

شایان ذکر است که پس از انتشار گزارش‌های مبتنی بر سوختن مادربردهای ایسوس، این شرکت لینک دانلود تمام به‌روزرسانی‌های قدیمی بایوس مادربردهای AM5 را از وب‌سایت خود حذف کرده است.

در حال حاضر تنها جدیدترین نسخه از بایوس مادربردهای ایسوس بر روی وب‌سایت رسمی این شرکت قابل دسترس است. ما انتظار داریم که سایر شرکت‌های تولیدکننده مادربرد نیز این محدودیت را بر روی محصولات خود اعمال کرده و از ضرر مالی هنگفت مشتریان خود جلوگیری کنند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره