برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پلتفرم استیم 20 ساله شد؛ پایگاه جنجالی یا مکانی جذاب برای گیمرهای PC

منبع
سخت افزار
بروزرسانی
پلتفرم استیم 20 ساله شد؛ پایگاه جنجالی یا مکانی جذاب برای گیمرهای PC

سخت افزار/ امروز تمامی بازی‌های شرکت «ولو» (Valve) با تخفیف ویژه به فروش می‌رسند، چراکه امروز جشن تولد 20 سالگی پلتفرم «استیم» (Steam) است. پلتفرم استیم لحظات خاطره‌انگیزی را در این مدت طولانی در ذهن گیمرها و کاربران ایجاد کرده است. اما جدا از تاریخچه غنی، کاربران برخی از رفتارهای جنجالی استیم در طی سال‌های گذشته را فراموش نمی‌کنند.

بگذارید مقداری خاطره‌بازی کنیم؛ شاید تعداد کمی از کاربران بدانند که پلتفرم Steam در زمان تاسیس مورد تنفر گیمرهای PC قرار گرفت. پلتفرم استیم که در تاریخ 12 سپتامبر 2023 تاسیس شد، شرکت Valve با هدف نابودی مرورگرهای سرور چندنفره و دی‌وی‌دی‌های (DVDs) بازی اقدام به معرفی پلتفرم مذکور کرد. کاربران حتی در زمان خرید نسخه فیزیکی بازی Half-life 2 به پیش‌نیاز Steam احتیاج داشتند تا بازی نصب و اجرا شود.

این اتفاق منجر شد تا استیم مانند یک قطعه شکوهمند از قفل امنیتی دنوو (DRM) نزد گیمرهای PC جلوه کند. بسیاری از ناشران و توزیع‌کنندگان بازی‌های کامپیوتری از خودشان می‌پرسیدند که چرا باید به شرکت Valve برای انتشار عناوین خود پول پرداخت کنند؟ چه زمانی آن‌ها می‌توانند پلتفرم‌های انحصاری توزیع‌کننده خود اعم از UPlay یا EA Origins را تاسیس کنند؟

تاریخچه پلتفرم استیم؛ خاستگاه دوست‌داشتنی گیمرهای PC
بازی Half-life 2 چه از نظر فروش و چه از نظر کیفیت بی‌نظیر ظاهر شد. موفقیت عنوان Half-life 2 شرکت Valve را مجبور کرد تا با ناشر Sierra قطع همکاری کند و به صورت مستقل روی بهبود پلتفرم استیم تمرکز نماید. با گذشت بیست سال، پلتفرم Steam با استوار و شایستگی به کار خود ادامه می‌دهد. بازی‌های شرکت‌های EA, Activision, Ubisoft و سونی روی این پلتفرم عرضه می‌شوند. گفتنی است شرکت «اسکوئر انیکس» (Square Enix) هم به جمع ناشران فوق‌الذکر ملحق شده است.

در همین حال، شرکت «اپیک» (Epic) میلیون‌ها دلار در بازی‌های رایگان برای تقویت فروشگاه جدید Epic Games خود صرف کرده اما همچنان در مبارزه با پلتفرم استیم چند قدم عقب‌تر است. امروز، شرکت Valve به بهانه بیست‌سالگی پلتفرم استیم در بیانیه‌ای اعلام کرد «هدف استیم این بود به هر توسعه‌دهنده بازی، راهی برای ارتباط با بازیکنان و ایجاد مستقیم با مخاطبان خود ارائه بدهد». پلتفرم استیم در روزهای نخست فعالیتش چنین قصدی را نداشت و شرکت Valve درگیر عرضه محتویات ویژه برای عناوین خود بود اما با مرور زمان، استیم به پلتفرمی عظیم برای کشف بازی‌های مستقل تبدیل شد.

میزان مخاطبان پلتفرم Steam روز به روز در حال افزایش است. در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، تعداد بازیکنان این پلتفرم به طرز حیرت‌انگیزی میلیونی شد. در ژانویه ماه گذشته حدود 10 میلیون بازیکن به صورت همزمان وارد استیم شدند. دستگاه بازی Steam Deck نه تنها یک مکان جدید و جذاب برای بازی تبدیل شد، بلکه یک موفقیت بزرگ و شگفت‌انگیز برای کل رابط کاربری قدیمی Steam فراهم کرد. شما دیگر چیزی به عنوان قفل DRM پیرامون پلتفرم استیم نمی‌شنوید. این پلتفرم به خاستگاه دوست‌داشتنی گیمرها با صدها ساعت‌ آیتم و محتواهای ارزشمند و سرگرم‌کننده تبدیل شده است.

نظر شما چیست؟ آیا شما از پلتفرم استیم برای اجرای بازی‌های خود استفاده می‌کنید؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره