برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

زارع‌پور: اپراتورها باید ریال به ریال افزایش قیمت اینترنت را صرف خرید تجهیزات و توسعه شبکه کنند

منبع
زوميت
بروزرسانی
زارع‌پور: اپراتورها باید ریال به ریال افزایش قیمت اینترنت را صرف خرید تجهیزات و توسعه شبکه کنند

زومیت/ وزیر ارتباطات می‌گوید اینترنت افزایش بیش از ۳۴ درصدی نداشته است و این افزایش تعرفه هم طبق تعهد اپراتورها باید صرف خرید و توسعه تجهیزات شبکه شود.
 
فعلاً تمام پاسخ‌ها به چرایی گران شدن اینترنت یک پاسخ بیشتر ندارد: تعرفه‌ها افزایش پیدا کرده تا اپراتورها بتوانند تجهیزات جدید بخرند و شبکه را توسعه دهند. این پاسخ را وزیر ارتباطات هم داده و گفته است:

از اپراتورها تعهد گرفته‌ایم که ریال به ریال این افزایش قیمت، صرف توسعه شبکه و خرید تجهیزات شود و سرعت شبکه ظرف ۶ ماه آینده افزایش پیدا کند، همچنین علاوه‌ بر نسل پنجم، پوشش نسل چهارم در کشور بیشتر شود تا در نهایت با افزایش کیفیت و سرعت شبکه رضایت‌مندی مردم بالا رود.- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
توسعه و تغییراتی که زارع‌پور اپراتورها را ملزم به آن می‌داند همان شروطی است که رگولاتوری برای صدور مجوز افزایش تعرفه اینترنت برای اپراتورها تعیین کرده بود و اپراتورها هم با پذیرش تمام آن‌ها قیمت بسته‌های اینترنتی خود را بالا بردند.


افزایش قیمتی که هرچند اعلام شده بود باید ۳۴ درصد باشد اما بررسی‌ها نشان داد که در خصوص بعضی بسته‌ها بیشتر از این عدد بوده است. البته وزیر ارتباطات این موضوع را قبول نداشته و آن‌طور که سیتنا نوشته است، اعلام کرده: «هیچ بسته‌ای بیشتر از ۳۴ درصد افزایش قیمت نداشته است.»

هرچند همین افزایش ۳۴ درصدی هم نه فقط مورد اعتراض مردم و کارشناسان که مورد انتقاد بعضی مسئولین هم قرار گرفت. نمایندگان مجلس افزایش تعرفه اینترنت را خارج از انصاف و عدالت دانستند و نماینده دیگری هم گفت: اینترنت را ۳۰ درصد گران کردند اما افزایش حقوق‌ها ۱۸ درصد است. خود مردم هم نسبت به این موضوع اعتراض دارند که برای اینترنتی باید هزینه کنند که فیلترینگ و محدودیت‌های گسترده‌ای دارد.

البته وزیر ارتباطات تأکید دارد که افزایش تعرفه صرفاً برای ترافیک بین‌الملل اعمال شده و بهای ترافیک داخلی بدون تغییر و همچون گذشته است. موضوعی که در ادامه سیاست کاهش نسبت مصرف ترافیک اینترنت بین‌‌الملل به ترافیک داخلی است و احتمالاً مثل سیاست فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی در راستای کاهش دادن میزان مصرف اینترنت بین‌الملل اعمال می‌شود.

افزایشی که برای تعرفه اینترنت بین‌الملل اتفاق افتاده با راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت دیگری می‌توانست به نحوی صورت بگیرد که هم اپراتورها ضرر و زیان اقتصادی کمتری را متحمل شوند و هم افزایش ناگهانی و قابل توجه اینترنت مردم را دچار مشکل نکند.

اقداماتی که کارشناسان به‌عنوان راهکارهای دولت برای جلوگیری از گران شدن اینترنت به آن‌ها اشاره کرده‌اند می‌توانست مانع از این شود که مردم ناچار به صرف هزینه سنگین برای دسترسی به اینترنت شوند و عده زیادی هم مجبور شوند اینترنت را از سبد مصرفی خود حذف کنند. حذفی که پیامدها و تبعات سنگینی مانند ایجاد شکاف دیجیتال میان مردم و طبقات مختلف را به دنبال خواهد داشت و از سوی دیگر هم مردم را از یک حق مسلم و بدیهی شهروندی، یعنی دسترسی به اینترنت، محروم خواهد کرد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم