برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

طالبان اعلام کرد زمین‌‎های اقلیت‌های هندو و سیک را به مالکان بازمی‌گرداند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
طالبان اعلام کرد زمین‌‎های اقلیت‌های هندو و سیک را به مالکان بازمی‌گرداند

ایرنا/ کمیسیونی به ریاست وزیر دادگستری طالبان تشکیل شده است که تمامی اموالی را که در زمان حکومت سابق افغانستان از اقلیت‌های دینی گرفته شده را به آنان بازگرداند.

یک مقام ارشد طالبان به روزنامه «هندو» گفت: وزارت دادگستری طالبان در کابل بازگرداندن اموال ضبط شده از اعضای جوامع هندو و سیک آغاز کرده است.

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان گفت: کمیسیونی برای اطمینان از بازگشت خانواده های هندو و سیک به افغانستان تشکیل شده است که این گروه ها که نقش تاریخی در اقتصاد افغانستان بازی کرده اند، به سرزمین‌های خود بازگردند.

شاهین در پاسخی کتبی به روزنامه هندو گفت : کمیسیونی به ریاست وزیر دادگستری تشکیل شده است تا تمام اموالی را که در زمان حکومت سابق افغانستان به سود دولت ضبط شده بود، به صاحبان آنها بازگرداند.

شاهین، بازگشت نارندرا سینگ خالصه، نماینده اقلیت های سیک در پارلمان افغانستان که با تصرف این کشور توسط طالبان در ماه اوت ۲۰۲۱ منحل شد را آغاز بسیار مهمی توصیف کرد.

به گفته سنگر پایخار، تحلیل‌گر افغان مقیم هلند، نارندرا سینگ که به کانادا پناهنده شده بود، پس از ابتکار کمیسیون تماس با شخصیت های افغان، به افغانستان بازگشت.

به گفته پایخار، بازگشت خالصه و خانواده‌اش حاکی از استقبال گرم برای رهبران آواره اقلیت‌های مذهبی به افغانستان است که به دنبال بازگشت به وطن خود هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند درباره این موضوع گفت: هند با طالبان در «شکل های مختلف» درگیر است.

خالصه پسر اوتار سینگ، یکی از اعضای برجسته جامعه سیک افغانستان است که در یک حمله انتحاری در سال ۲۰۱۸ زمانی که برای عضویت در پارلمان مبارزه می کرد، کشته شد. مسئولیت این حمله را داعش خراسان (ISKP) بر عهده گرفتند که به دنبال آن حملات دیگری را علیه اقلیت ها در افغانستان انجام دادند، از جمله حمله سال ۲۰۲۲ به گورودواره در کابل که در آن چندین سیک کشته شدند و شرایط به قدری دشوار شد که دو بخش آخر کتاب مقدس سیک با نام «گورو گرانت صاحب»، در ژانویه ۲۰۲۳ (دی ماه ۱۴۰۲) از کابل به دهلی برده شدند.

بیشتر این حوادث بر عهده داعش خراسان بود، که به طور قابل درک خود را در جایگاه یک رقیب برای طالبان قرار می دهد.

شمار زیادی از سیک ها و هندوها پس از تسلط طالبان و سرنگونی دولت اشرف غنی، افغانستان را ترک کردند. نارندرا سینگ خالصه در میان دسته اولیه افرادی بود که توسط نیروی هوایی هند در اوت ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) افغانستان را ترک کردند. به او و سایر اعضای جامعه سیک امکاناتی برای اقامت در دهلی داده شد، اگرچه او از دهلی به کانادا رفت.

هند، دولت طالبان را به رسمیت نشناخت، هرچند نشانه هایی وجود دارد که دو طرف روابط خود را آغاز کرده اند، ۷ مارس، جی پی سینگ، دستیار ویژه مسئول میز پاکستان، افغانستان و ایران در وزارت امور خارجه هند از کابل بازدید و با امیر خان متقی وزیر امور خارجه طالبان دیدار کرد. دو طرف در مورد موضوعات مختلف از جمله همکاری برای مبارزه با داعش خراسان گفت‌وگو کردند.

جوامع هندو و سیک در طول تاریخ در افغانستان حضور داشته اند و تقریباً ۱٪ از جمعیت آن را تشکیل می دهند، اما مهاجرت این دو جامعه در اواخر دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ آغاز شد زمانی که آشوب سیاسی و اشغال شوروی افغانستان را تحت تاثیر قرار داد.

این روند در زمان ظهور طالبان و جنگ های خشونت‌باری که از آن زمان تاکنون ادامه دارد، تشدید شد و تعداد شهروندان جوامع اقلیت مختلف در افغانستان را به شدت کاهش داد.


پایخار گفت: تصمیم وزارت دادگستری طالبان، یک نشانه مثبت است. وی در اظهار نظری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: تلاش‌های طالبان، به‌عنوان نشانه‌ای از تعهد افغانستان به پذیرش جمعیت متنوع و جبران ظلم‌های تحمیل‌شده بر اقلیت‌های آن تلقی می‌شود.

 
 
  
  

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره