برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

موج جدید اعتراضات دانشجویی در آمریکا؛ از ورود پلیس ضد شورش به ساختمان دانشگاه تا دستگیری ده‌ها دانشجو

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرین خبر/ اعتراضات ضداسرائیلی دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین و مردم غزه در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا همچنان ادامه دارد.

اعتراضات دانشگاهیان آمریکایی در حمایت از غزه در حالی ادامه دارد که بازداشت‌ها نیز ادامه دارد، از جمله گزارش شده در دانشگاه کارولینای شمالی، ۳۶ معترضی که در محوطه دانشگاه تحصن کرده بودند، دستگیر شدند.

آخرین خبرها از سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا
در ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی به دلیل کشتار مردم غزه، نیروهای امنیتی بامداد چهارشنبه تعداد زیادی از دانشجویان را بازداشت کردند.دانشگاه کلمبیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجوزهای لازم برای افزایش حضور نیروهای امنیتی در محوطه دانشگاه جهت متفرق‌کردن دانشجویان معترض به جنگ غزه را صادر کرده است.در این بیانیه آمده است که اگر دانشجویان در برگزاری کلاس‌های خود اخلال ایجاد کنند، اقدامات انضباطی شدیدی از جمله اخراج یا تعلیق در انتظار آنها خواهد بود.

واکنش شهردار نیویورک به اتفاقات دانشگاه کلمبیا

شهردار نیویورک نیز ضمن اشاره به اینکه دانشگاه کلمبیا هنوز درخواست کمک نکرده و پلیس آماده واکنش است، گفت: «تحصن‌ها در دانشگاه کلمبیا باید پایان یابد».

خبرنگار شبکه «الجزیره» در آمریکا به نقل از منابع دانشجویی گفت که با توجه به تعطیلی دانشگاه کلمبیا، نگرانی‌ها از بازداشت قریب‌الوقوع دانشجویان افزایش یافته است.

شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از یک مقام دانشگاه فلوریدا گزارش داد که حداقل ۵ دانشجو در جریان اعتراضات در محوطه این دانشگاه بازداشت شده‌اند.

بازداشت گسترده در کارولینای شمالی

دانشگاه کارولینای شمالی نیز خبر داد که ۳۶ دانشجوی معترض به جنگ غزه که در محوطه دانشگاه تحصن کرده بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
واشنگتن پست هم گزارش داده است که دانشگاه براون در حال بررسی خروج سرمایه گذاری از اسرائیل در سال جاری است.
وبگاه آکسیوس هم در گزارشی اعلام کرد که مجلس نمایندگان از روسای دانشگاه‌های ییل، میشیگان و کالیفرنیا می‌خواهد در مورد تظاهرات طرفداران فلسطین شهادت بدهند.

اعتراضات در دانشگاه کالیفرنیا هم همچنان ادامه دارد و مسئولان این دانشگاه برای معترضان دانشجو خط و نشان کشیده و هشدار داده‌اند: اگر دانشجویان در کلاس‌هایشان اختلال ایجاد کنند، اقدامات انضباطی شدیدی از جمله اخراج یا تعلیق درباره آن‌ها انجام خواهیم داد.
دانشگاه کالیفرنیا همچنین افزوده است که پرسنل خود برای اجرای قانون در محوطه دانشگاه را بیشتر کرده است.
دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا هم اعلام کردند: ما خواهان عدم ورود نیروهای پلیس به محوطه دانشگاه هستیم، چون مذاکرات با مدیریت دانشگاه شکست خورد و مدیریت دانشگاه با حسن نیت با ما مذاکره نکرد.

پلیس آمریکا ۱۰۰ طرفدار فلسطین را در دانشگاه کلمبیا بازداشت کرد

شبکه ان. بی. سی نیوز چهارشنبه گزارش داد که پلیس نیویورک سیتی در یورش به ساختمان «همیلتون هال» در دانشگاه کلمبیا ۱۰۰ نفر از معترضان و حامیان فلسطین را بازداشت کرد. پلیس نیویورک پس از ساعت ۹ شب به وقت محلی وارد دانشگاه کلمبیا شد و پس از ساعت ۱۱ شب اعلام کرد که محوطه دانشگاه را از معترضان پاکسازی کرده است.


مقام‌های دانشگاه از پلیس خواسته‌اند که دستکم تا روز ۱۷ ماه می (۲۸ اردیبهشت) در دانشگاه بمانند.
یکی از خواسته‌های اصلی گروه‌های دانشجویی طرفدار فلسطین در دانشگاه کلمبیا آن است که این دانشگاه وجوه سرمایه‌گذاری را از شرکت‌هایی که از حملات اسرائیل به غزه سود می‌برند، خارج کند.

این ساختمان در سال 1968 محل تجمع دانشجویان طرفدار عدالت نژادی بود که جرقه تظاهرات دانشگاهی گسترده در سراسر جهان شد.

۲۱ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نامه‌ای به هیات امنای دانشگاه کلمبیای نیویورک نوشتند: زمان آن است که دانشگاه قاطعانه عمل کند، کمپ‌های معترضان را منحل کرده و امنیت و ایمنی همه دانشجویان خود را تضمین کند.واشنگتن پست هم گزارش داده است که دانشگاه براون در حال بررسی خروج سرمایه گذاری از اسرائیل در سال جاری است.

دانشگاه براون آمریکا سرانجام به خواسته دانشجویان تن داد

مدیران دانشگاه «براون» آمریکا در توافق با دانشجویان تحصن کننده حامی فلسطین، اعلام کردند که توقف سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اسرائیلی را بررسی خواهند کرد.
روزنامه واشنگتن پست خبر داد که دانشگاه براون در ایالت «رود آیلند» آمریکا با دانشجویان تحصن کننده حامی فلسطین به توافق رسیده است که توقف سرمایه‌گذاری در فلسطین اشغالی را به رأی بگذارد.
شبکه سی ان ان نیز خبر داد که دانشجویان نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که امروز ساعت 5 عصر به وقت محلی به تحصن خود پایان خواهند داد. آن‌ها این توافق را یک پیروزی «بی سابقه» و رأی‌گیری را «یک امتیاز بزرگ» توصیف کردند و آن را نشانه‌ای از «قدرت تحصن» و «جنبش ملی چادرهای دانشجویی برای فلسطین» دانستند. طبق توافق، دانشگاه قرار است در ماه اکتبر توقف سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اسرائیلی حامی دانشگاه را به رأی بگذارد.

خیزش دانشگاه‌های سراسر آمریکا در حمایت از مقاومت فلسطین و مخالفت با لشکرکشی رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح سبب شده است تا بار دیگر این سوال در محافل علمی و رسانه‌ها مطرح شود که چرا نسل جوان یا به عبارت دقیق‌تر «نسل z» برخلاف پدران خود حامی فلسطین بوده و هیچگونه همدلی با اشغالگران قدس ندارد؟ افراد یا نهادهای نزدیک به لابی‌های اسرائیل یا همسو با سیاست‌های کاخ سفید سعی دارند تا این تجمعات دانشجویی- خیابانی را ناشی از فریب و انحراف نسل جدید دانسته و خواهان برخورد نیروهای امنیتی با حامیان مقاومت شوند.

این اعتراضات به سایر دانشگاه‌ها همچون UCLA،  دانشگاه فلوریدا، دانشگاه نیومکزیکو و دانشگاه براون هم کشیده شده و صدها نفر دستگیر شده‌اند.
 ld j,hk 'tj: از 30 فروردین حداقل 1000 نفر در بیش از 25  دانشگاه در 21 ایالت دستگیر شده اند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar