برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شینهوا: اطلاعات استرالیا به منازل روزنامه‌نگاران چینی یورش برد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شینهوا: اطلاعات استرالیا به منازل روزنامه‌نگاران چینی یورش برد

ايسنا/ آژانس خبري دولتي چين گزارش داد، کارکنان نهاد اطلاعاتي استراليا در ماه ژوئن با بازرسي منازل روزنامه‌نگاران چيني، آن‌ها را براي ساعت‌ها مورد بازجويي قرار داده و کامپيوتر و تلفن‌هاي همراه آن‌ها را برده است.

گزارش خبرگزاري دولتي شينهواي چين اندکي پس از آن منتشر شد که دو روزنامه‌نگار استراليايي بعد از حضورشان در پکن و شانگهاي و بعد بازجويي از سوي وزارت امنيت کشور چين، با کمک مقام‌هاي کنسولي به کشورشان بازگشتند.

براساس گزارش شامگاه روز سه‌شنبه شينهوا، بازرسي‌هاي استراليا که از آن به عنوان "يورش‌ها" ياد شده است، عليه شمار نامشخصي از روزنامه‌نگاران چيني از سوي پرسنل اطلاعاتي در تاريخ ۲۶ ژوئن انجام شد. شينهوا بدون افشاي منابعش گزارش داد، از اين روزنامه‌نگاران خواسته شده تا حرفي از اين بازرسي‌ها نزنند.    

سفارت چين در کانبرا در پاسخ به درخواست رويترز براي تاييد اين بازرسي‌ها در بيانيه‌اي گفت: از اين روزنامه‌نگاران چيني در استراليا حمايت کنسولي به عمل آمد و تماس‌هايي با مقام‌هاي استراليايي مرتبط براي حفاظت از حقوق و منافع مشروع شهروندان چيني گرفته شد.

شينهوا همچنين از بازرسي منزل و دفتر کار يکي از سياستمداران استراليايي در همان روز انتقاد کرده و گفت او بابت تمجيد از دستاوردهاي چين در مقابله با پاندمي کرونا و انتقاد از سياست استراليا مقابل چين هدف گرفته شد.

اين خبرگزاري دولتي چين گزارش داد: در کشوري داراي به اصطلاح "حکومت قانون" هيچ توجيه و هيچ مدرک قابل قبولي براي جستجوي منازل و توقيف دارايي‌هاي شخصي که کاملا اجراي "ترور سفيد" عليه پرسنل نهادهاي چيني و دوستان چين است، وجود ندارد.

استراليا روابط ديپلماتيک پرتنشي با چين دارد و اين وضعيت در سال جاري بعد از تعهد پکن براي تلافي‌هاي تجاري که به دنبال درخواست استراليا براي انجام تحقيقات بين‌المللي درباره منشا پاندمي ويروس کرونا بود، وخيم‌تر شده است.

سازمان اطلاعات امنيت استراليا در بيانيه‌اي در رابطه با گزارش شينهوا اعلام کرد درباره مسائل اطلاعاتي اظهارنظر نمي‌کند. پليس فدرال استراليا درباره بازرسي از منزل و دفتر کار آن قانونگذار استراليايي و کارمندش گفت که تحقيقاتي درباره اين فرد در جريان است. اما اين نهاد درباره بازرسي از منازل روزنامه‌نگاران چيني اظهارنظر نکرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره