برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

درگیری ریاض و آنکارا این بار بر سر اخوان المسلمین

منبع
ايرنا
بروزرسانی
درگیری ریاض و آنکارا این بار بر سر اخوان المسلمین

ايرنا/ عربستان که بر سر مسايل مختلف منطقه‌اي با ترکيه رقابت و اختلاف دارد با تروريستي خواندن گروه اخوان المسلمين از زبان يک تشکيلات وهابي به اين اختلاف دامن زد اتهامي که بلافاصله از سوي اخوان پاسخ داده و اعلام شد که اين گروه هميشه قرباني هراس افکني رژيم‌هاي ديکتاتور بوده است .
هيئت کبار علما (علماي ارشد) با صدور بيانيه اي اخوان المسلمين را گروه تروريستي معرفي کرد و نسبت به گرايش، عضويت و همراهي در اين جماعت هشدار داد. 
در اين بيانيه تاکيد شد که اخوان المسلمين يک گروه تروريستي است که نماينده مسير روشن دين اسلام نيست بلکه اهداف حزبي خود را دنبال مي کند که با باورها و هدايت هاي ديني ما منافات دارد. اين گروه با پوشش دين به اختلافات و تروريسم دامن مي‌زند و هدف غايي آن رسيدن به قدرت است. 
هيئت علماي ارشد سعودي در ادامه اين بيانيه آورد: اخوان المسلمين گروه منحرفي است که بر پايه نزاع با واليان امر و مخالفت با حاکمان، فتنه انگيزي در کشورها، تضعيف همزيستي در يک ميهن واحد و توصيف جوامع اسلامي به جاهليت مبتني است. 
به نوشته بيانيه، اخوان المسلمين از زمان تاسيس هيچ گونه توجهي به باورهاي اسلامي، علوم ديني و کتاب و سنت نداشته و هدف نهايي آن رسيدن  به حکومت بوده است بنابراين تاريخ اين گروه سرشار از فتنه و شرارت است و از رحم آن گروه هاي تروريستي افراطي ظهور کرده است که مردم و کشور را به فساد و تباهي کشاندند و اين موضوع از جنايت هاي خشونت و تروريسم در سراسر جهان آشکار است.
علماي ارشد سعودي تأکيد کردند که همگان بايد از اين گروه دوري کنند و به آن نپيوندند يا با آن همدردي و همراهي نکنند.

از سوي ديگر، «عبداللطيف آل الشيخ»، وزير امور اسلامي سعودي، به دنبال انتشار اين بيانيه آن را يک «اقدام قاطع و کافي» توصيف و تأکيد کرد که « از اين پس هيچ توجيهي به بهانه جهل و ناآگاهي پذيرفته نخواهد شد.
وي در توييتي نوشت: من بيش از بيست سال است که در مورد گروه تروريستي اخوان المسلمين براي دين، کشور، شهروندان و همه مسلمانان هشدار مي دهم.
 در همين حال، اخوان المسلمين با اعلام اينکه مشي اين گروه   «دعوت به اصلاح گري» است و «نه تروريستي» به بيانيه هيات علماي ارشد سعودي پاسخ داد.
«طلعت فهمي» سخنگوي اين گروه به خبرگزاري آناتولي ترکيه گفت که اخوان‌المسلمين که در سال ۱۹۲۸ در مصر تأسيس شد، "از خشونت، تروريسم و ​​جدايي امت به دور است.
وي با رد همه اتهامات مطرح شده توسط هيات علماي ارشد عليه اخوان‌المسلمين تأکيد کرد که رويکرد اين گروه بر اساس کتاب خدا و سنت معتبر بدون اغراق و افراط است و تاريخچه آن اين را تأييد مي کند.
فهمي افزود که اخوان المسلمين کاملاً از خشونت و تروريسم فاصله دارد و آنها هميشه قرباني خشونت و هراس افکني رژيم هاي ديکتاتوري بوده اند.
وي گفت که اخوان يکي از نزديکترين گروه ها به حقيقت و جامعه اهل سنت است که قصد اصلاح و دعوت به خدا دارد.
در مارس ۲۰۱۴، وزارت کشور عربستان سعودي اعلام کرد اخوان را در ليست سازمان هاي تروريستي قرار داده است. شوراي علماي مصر نيز پيش از اين گروه اخوان‌المسلمين را مرتد خوانده و تصرف اموال آنها براي جبران خساراتي که در مصر به بار آوردند را جايز دانسته بود.

بعد ازبرکناري محمد مرسي رئيس جمهوري منتسب به اخوان المسلمين مصر درسال ۲۰۱۳، دولت مصر فعاليت اين گروه را ممنوع اعلام کرد و شمار زيادي از رهبران و اعضاي اين گروه بازداشت و زنداني شدند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره