برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

عصبانیت امارات و مصر از قطر؛ کویت بار دیگر وساطت می‌کند

منبع
فارس
بروزرسانی
عصبانیت امارات و مصر از قطر؛ کویت بار دیگر وساطت می‌کند

فارس/ پس از انتشار گزارش ديدار اولين هيأت قطري و مصري در کويت آن هم پس از اجلاس آشتي در عربستان سعودي، يک روزنامه لبناني گزارش داد که دو طرف براي حل اختلافات خود با وساطت کويت اين ديدار را ترتيب داده‌اند.

روزنامه «الاخبار» که پيش‌تر فاش کرده بود روابط قاهره و ابوظبي با دوحه علي‌رغم امضاي توافق آشتي موسوم به «العلا» همچنان متشنج است، امروز (چهارشنبه)، در گزارشي خبر داد که هيأت قطري و مصري براي حل اختلافات خود وارد کويت شده‌اند.
توافق العُلا، در نشست اخير شوراي همکاري خليج فارس در شهر العُلا واقع در شمال غرب عربستان سعودي امضاء شد؛ توافقي که مفاد آن تنش زدايي ميان ۴ کشور عربي (عربستان سعودي، امارات، بحرين و مصر) با قطر بود.
الاخبار در اين خصوص نوشت که طي دو روز گذشته کويت، به ترتيب، ميزبان دو هيأت اماراتي و مصري بوده است تا بار ديگر نقش ميانجي را ايفا کند چراکه قاهره و ابوظبي همچنان احساس مي‌کنند که دوحه خواسته‌هايشان را دست کم گرفته و درباره بازگرداني روابط به حالت عادي جدي نيست بويژه در روابط خود با مصر.
اين روزنامه لبناني در ادامه اشاره مي‌کند که روابط قاهره و دوحه اخيرا به حدي از تشنج رسيده که چيزي نمانده بوده بار ديگر جنگ رسانه‌اي ميان دو طرف از سر گرفته شود و دوحه و قاهره حريم هوايي خود را به روي يکديگر ببندند آن هم پس از آنکه هيچ مقامي نه از امارات نه از مصر نه از قطر نپذيرفت که گام اول را براي حل اختلافات بردارد.
اين روزنامه با اشاره به اينکه منامه نيز از اين اختلافات مستثني نيست و از رفتار قطر رضايت ندارد، فاش کرد که کويت پيشنهاد ميزباني هيأت‌هاي دو طرف را مطرح کرده است آن هم به اين اميد که اين ديدار بعدها در خاک عربستان سعودي برگزار شود.
در اين گزارش آمده است که هيأت اماراتي، روز دوشنبه گذشته، به مدت چند ساعت گفت‌و‌گوهايي را آغاز کرد و در آن مطالباتي را مطرح کرد تا اين‌گونه در قبال گام‌هاي قطر، احساس «ايمني نسبي» داشته باشد بويژه پس از آنکه دوحه، طي هفته‌هاي گذشته، امارات را ناديده گرفت و از ايجاد کانال ارتباطي با اين کشور در هر سطحي خودداري کرد؛ ارتباطي که انتظار مي‌رفت پس از چند هفته صورت بگيرد.
الاخبار در ادامه خبر داد که مقامات امارات درباره لبريز شدن کاسه‌ صبرشان هشدار داده‌اند و در صورت ادامه اين وضعيت، به بازگشت تنش به روابط دو طرف طي هفته‌هاي آينده اشاره کرده‌اند.
اين روزنامه لبناني همچنين اشاره مي‌کند که ارتباط ميان مقامات دو کشور همچنان کم است و در عين حال، تماس مستقيمي ميان «تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر و «محمد بن زياد» ولي‌عهد ابوظبي صورت نگرفته است.
اما در ارتباط با مصر، الاخبار گزارش مي‌دهد که اين کشور همچنان از اقدام شبکه قطري‌ «الجزيره» در پوشش مسائل مصر عصباني است بطوريکه مقامات وزارت خارجه مصر گزارش‌هايي را آماده کرده‌اند که عدم پايبندي الجزيره به آنچه پيشتر درباره آن توافق شد، نشان مي‌دهد؛ اقدامي که به گفته الاخبار، مصر آن را به مثابه «دماسنجي» براي ميزان پاسخگويي دوحه به خواسته‌ها مي‌داند.
چهار کشور عربستان سعودي، امارات، بحرين و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ تا پيش از اجلاس اخير شوراي همکاري خليج فارس که به اجلاس آشتي با قطر معروف شد، روابط ديپلماتيک خود با قطر را قطع کرده بودند.
کشورهاي يادشده در زمان تحريم قطر، ضمن محاصره زميني، هوايي و دريايي اين کشور،  سيزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطيلي شبکه الجزيره و قطع حمايت از اخوان‌المسلمين و حماس را براي از سرگيري اين روابط تعيين کرده بودند.
با اين حال، در ادامه گزارش آمده است که طرف قطري به تغييرات صورت گرفته در گفتمان شبکه الجزيره درباره سياست مصر و پردازش اخبار مربوط به رياست‌جمهوري اشاره کرده و در عين حال، روش همشگي خود در تمرکز بر مسائل منفي موجود را حفظ کرده‌ است؛ اقدامي که دوحه آن را به خاطر موقعيت مصر، جمعيت اين کشور و وضعيت معيشتي طبيعي مي‌داند.
الاخبار همچنين مي‌گويد، دوحه تأکيد کرده است که براي شهروندان مصري محدوديت جديدي ايجاد نکرده است و به آنها اجازه داده که بدون اعمال محدوديتي خاص به قطر رفت و آمد داشته باشند. از سوي ديگر، مقامات قطر تأکيد کرده‌اند که در قبال برخي شبکه‌هايي که از ترکيه و انگليس پخش مي‌شود، مسئوليتي ندارد و از آنها حمايت مالي نمي‌کند از اين رو از مقامات مصري خواسته‌ است که اين مسئله را با خود کشورهاي ذيربط حل و فصل نمايند.
اما در ارتباط با موضوع اعضاي جماعت اخوان المسلمين در دوحه، قطر بارها تأکيد کرده است که اين موضوع را بررسي خواهد کرد البته بدون مشخص کردن زمان معين براي انجام اين کار.
در ادامه آمده است که گزارشي با جزئيات کامل جلسات و نتايج آن به «عبدالفتاح السيسي» رئيس‌جمهور مصر ارائه خواهد شد و او نيز به نوبه خود با امير کويت در اين خصوص گفت‌و‌گو خواهد کرد.
الاخبار در پايان مي‌نويسد: «به نظر مي‌رسد که وضعيت ميان قاهره و دوحه به سوي نه جنگ و نه صلح پيش مي‌رود چراکه روابط قوي ديگر باز نمي‌گردد و حداقل در آينده نزديک شاهد تحريم نخواهيم بود».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره