برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

درگیری مخالفان و طرفداران کودتای میانمار

منبع
ايسنا
بروزرسانی
درگیری مخالفان و طرفداران کودتای میانمار

ايسنا/ همزمان با اينکه مقامات ميانمار دانشجويان را از ترک محوطه دانشگاه براي راهپيمايي منع کردند، طرفداران و مخالفان ارتش اين کشور امروز (پنج‌شنبه) در خيابان‌هاي يانگون با يکديگر درگير شدند.

به گزارش رويترز، از زمان کودتاي اول فوريه ارتش و بازداشت آنگ سان سوچي، رهبر دولت غيرنظامي ميانمار و تعدادي از اعضاي حزب حاکمش، اين کشور دچار آشوب شده است.
حدود سه هفته اعتراضات و اعتصاب‌هاي روزانه در اين کشور وجود داشته و دانشجويان متعهد شدند تا بار ديگر امروز در يانگون به خيابان‌ها بيايند. 
"کائونگ سات وايي" ۲۵ ساله در مقابل محوطه دانشگاه اصلي يانگون گفت: ما دانشجويان بايد اين ديکتاتوري را سرنگون کنيم. از زمان کودتا زندگي ما نااميدکننده شده و روياهايمان از بين رفته‌اند.
اما نيروهاي پليس ورودي‌هاي اين دانشگاه را مسدود کردند و مانع خروج صدها دانشجو و حضورشان در راهپيمايي‌ها شدند.

به طور همزمان حدود يک هزار تن از طرفداران ارتش ميانمار براي يک راهپيمايي در مرکز يانگون به خيابان‌ها آمدند.
خبرنگاران گفتند، برخي از آنها عکاسان خبري را تهديد کرده و درگيري‌هايي ميان معترضان مخالف و موافق ارتش در گرفت. در اين بين يک عکاس خبري زخمي شد.
به گفته شاهدان، کمي بعد طرفداران ارتش به طرف مخالفان سنگ پرتاب کردند و گزارش‌هاي تاييد نشده‌اي نيز از حمله با چاقو وجود داشت.
اين رويارويي بر وضعيت متزلزل در کشوري که توسط اعتراضات و اعتصاب‌هاي ضد ارتش که کارمندان دولت و بسياري از کارشناسان نيز به آنها پيوسته‌اند تقريبا فلج شده، تاکيد دارد.
پزشکان قصد دارند امروز به عنوان بخشي از يک انقلاب معروف به "انقلاب روپوش سفيدها" يک راهپيمايي اعتراضي برگزار کنند.
نيروهاي امنيتي امروز در مقايسه با سرکوب‌هاي قبلي عليه مردم که براي رسيدن به دموکراسي در اين کشور تلاش مي‌کنند، خويشتن‌داري بيشتري از خود نشان دادند.
براساس گزارش رسانه‌هاي دولتي، ژنرال مين آنگ هلاينگ، فرمانده کل ارتش ميانمار تاکيد دارد که مقامات يک روش دموکراتيک را در رسيدگي به اعتراضات دنبال مي‌کنند و پليس از حداقل نيرو استفاده مي‌کند.
با اين حال سه معترض و يک افسر پليس در اين خشونت‌ها کشته شده‌اند.
يکي از گروه‌هاي حقوق بشر گفت، از روز چهارشنبه ۷۲۸ تن در ارتباط با اعتراضات حامي دموکراسي بازداشت، متهم يا محکوم شده‌اند.
ارتش ميانمار در توجيه کودتاي اول فوريه مي‌گويد که از تقلب رخ داده در انتخابات هشت نوامبر که در آن حزب سوچي طبق انتظارات پيروز شد، شکايت دارد.
کميسيون انتخابات تاکيد دارد که اين راي‌گيري ناعادلانه بود. ارتش تاکيد دارد که اقدامش در چهارچوب قانون اساسي بوده و وعده داده تا يک انتخابات جديد برگزار کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره