برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

واکنش پامپئو به انتشار گزارش قتل خاشقچی

منبع
فارس
بروزرسانی
واکنش پامپئو به انتشار گزارش قتل خاشقچی

فارس/ وزير امور خارجه سابق آمريکا ضمن ابراز تأسف درباره انتشار گزارشي جديد از نقش ولي‌عهد سعودي در قتل يک روزنامه‌نگار، آن را نمايشي سياسي و اقدامي سهل‌انگارانه دانست.

به نوشته پايگاه خبري «هيل»، پامپئو که سال‌ها براي تقويت روابط آمريکا و عربستان سعودي و ايجاد ائتلاف در برابر ايران وقت صرف بود، در مصاحبه با «فاکس نيوز» انتشار اين گزارش از سوي دولت آمريکا را به باد انتقاد گرفت.
وزير امور خارجه سابق آمريکا گفت:‌ «انتشار اين گزارش کاري سهل‌انگارانه و سياسي بود. هدف اين کار لطمه وارد کردن به روابط [آمريکا] با پادشاهي عربستان سعودي از طريق استفاده از ابزار اطلاعاتي به شکلي بود که به‌عنوان مدير پيشين س‌آي‌اِي هرگز آن را قابل دفاع نمي‌دانم».
پامپئو افزود:‌ «به همين دليل تأسف مي‌خورم که تصميم گرفتند اين کار را انجام دهند. اين کار يک نمايش سياسي بود. به اين دليل تأسف مي‌خورم که اين دولت مي‌خواهد رابطه با ايران را شکل دهد و روابط با پادشاهي عربستان سعودي را نابود کند. آن‌ها از ابزار اطلاعاتي براي اين هدف استفاده کردند».
گزارشي که دولت آمريکا جمعه درباره قتل جمال خاشقچي، منتقد سعودي منتشر کرده نشان مي‌دهد اين ترور با دستور مستقيم محمد بن سلمان انجام شده است.
اين گزارش که دفتر اطلاعات ملي آمريکا آن را منتشر کرده مي‌گويد محمد بن سلمان مجوز عملياتي براي «دستگيري» يا «قتل» جمال خاشقچي را صادر کرده است.
در بخشي از اين گزارش آمده است: «ارزيابي ما اين است که محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي مجوز انجام عملياتي در استانبول ترکيه براي دستگيري يا قتل روزنامه‌نگار سعودي، جمال خاشقچي را صادر کرد. ارزيابي ما بر اين اساس قرار دارد که وليعهد سعودي از سال ۲۰۱۷ کنترل تصميم‌گيري‌ها در پادشاهي عربستان سعودي را به دست گرفته است».
دولت آمريکا بعد از انتشار اين گزارش اعلام کرد عليه ۷۶ مقام عربستان سعودي محدوديت‌هاي رواديد صادر کرده است. وزير خارجه آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد  عليه ۷۶ تبعه سعودي که گمان مي‌رود اقدام به تهديد مخالفان حکومت در خارج از مرزهاي اين کشور کرده‌اند محدوديت‌هايي براي صدور رواديد در نظر گرفته است. با اين حال نام بن‌سلمان در اين فهرست ديده نمي‌شود.
«جن ساکي» سخنگوي کاخ سفيد عصر يکشنبه در توجيه اين مسئله گفت: «واشنگتن ابزارهاي ديگري در اختيار دارد تا مانع از رويدادهايي نظير قتل جمال خاشقچي شود که بر اساس آن به آمريکا اجازه مي‌دهد تا همچنان به همکاري با عربستان سعودي در زمينه‌هايي که در راستاي منافع ملي است ادامه دهد».
از سوي ديگر «نانسي پلوسي» رئيس مجلس نمايندگان آمريکا در بيانيه‌اي نوشت: «دولت ايالات متحده با توجه به اين گزارش که بخشي از الگوي ناراحت‌کننده نقض حقوق بشر در حکومت [سعودي‌ها] است، بايد روابط با عربستان سعودي را مورد ارزيابي و تنظيم مجدد قرار دهد».
«جو بايدن» رئيس جمهور آمريکا روز جمعه گفت که در تماس تلفني با «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه سعودي گفته که به عنوان پيش شرطي براي تعامل با آمريکا، عربستان بايد با نقض حقوق بشر در اين کشور مقابله کند.
وي گفت که اعلاميه‌اي امروز (دوشنبه) در اين خصوص صادر خواهد شد و افزود: «اعلاميه روز دوشنبه در اين باره خواهد بود که ما به طور کل چه کاري با عربستان سعودي انجام خواهيم داد».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره