logo
برگزیده
بین الملل

ویلیام برنز با تأیید سنا رئیس سیا شد

منبع
فارس
بروزرسانی
ویلیام برنز با تأیید سنا رئیس سیا شد

فارس/ مجلس سناي آمريکا بامداد جمعه صلاحيت «ويليام جوزف برنز» را براي تصدي رياست «سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا» (سيا) تأييد کرد.

هيچ نماينده مجلس سنا با انتصاب ويليام برنز به اين سمت مخالفت نکرد. اين رأي‌گيري ويليام برنز را در بحبوحه تنش‌هاي آمريکا با چين، روسيه، ايران و برخي کشورهاي ديگر در رأس اين سازمان اطلاعاتي قرار مي‌دهد.
او در جلسه بررسي صلاحيتش در روز ۶ اسفند در کميته امور اطلاعاتي مجلس سنا رقابت با چين را يکي از چالش‌هاي امنيت ملي پيش روي کشورش توصيف کرد.
او گفت: «وضعيت دنيا در حال حاضر بسيار پيچيده و رقابت‌محور است. ما در دنيايي هستيم که تهديدهاي آشنا کماکان حضور دارند- از تروريسم گرفته تا اشاعه هسته‌اي، تا روسيه ستيزه‌جو، کره شمالي تنش‌طلب و ايران متخاصم.»
ويليام برنز نخستين فردي با تجربه کار در وزارت خارجه است که رئيس سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا مي‌شود.

برنز در دولت «باراک اوباما» رئيس‌جمهور پيشين آمريکا بعنوان معاون وزير خارجه در بحث مذاکرات هسته‌اي ايران نيز ايفاي نقش کرده است.
با وجود اين، اين ديپلمات کهنه‌کار آمريکايي روز ۶ اسفند گفت به نظر او آمريکا بايد «راهبردي جامع»، فراتر از مسائل هسته‌اي در قبال ايران داشته باشد.
او گفت: «نظر من هميشه اين بوده که بايد راهبرد جامعي براي مقابله با تهديدهاي ايران داشته باشيم که جلوگيري از دستيابي به سلاح‌هاي اتمي فقط يکي از بخش‌هاي آن است.»
اين مقام آمريکايي در ادامه گفت: «چنين راهبردي بايد با اقدامات تهديدآميز ايران اعم از ساخت موشک‌هاي باليستيک و اقدامات بي‌ثبات‌کننده در منطقه، دخالت در امور کشورهاي ديگر و يا نقض حقوق مردم خودش مقابله کند.»
ويليام برنز ۶۴ ساله قبل از معرفي از سوي جو بايدن براي تصدي رياست سيا رئيس انديشکده «موقوفه کارنگي براي صلح بين‌المللي» در پايتخت آمريکا بود.
برنز از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در زمان دولت باراک اوباما قائم مقام (نفر دوم) وزارت خارجه آمريکا بود و در همين سال بعد از ۳۳ کار در اين وزارتخانه، اعلام بازنشستگي کرد.
وي از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ سفير آمريکا در اردن، از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ دستيار وزير خارجه در امور خاور نزديک، ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سفير آمريکا در روسيه و ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به عنوان معاون امور سياسي وزير خارجه آمريکا فعاليت داشت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar