برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

چامسکی: اسرائیل تحت حمایت آمریکا استراتژی «ترور و اخراج» را دنبال می‌کند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چامسکی: اسرائیل تحت حمایت آمریکا استراتژی «ترور و اخراج» را دنبال می‌کند

ايسنا/ نوآم چامسکي، متفکر و زبان‌شناس آمريکايي تاکيد کرد، دولت‌هاي اسرائيل سال‌هاست تلاش کرده‌اند تا فلسطيني‌ها را از شهر مقدس قدس بيرون کنند و تازه‌ترين دور از حملات اسرائيل همسو با همين هدف صورت گرفته است. اما براي درک ريشه‌هاي تشديد کنوني تنش‌ها و تهديد احتمالي يک جنگ تمام عيار، بايد سياست بنيادي اسرائيل تحت حمايت آمريکا براي استفاده از استراتژي‌هاي "ترور و اخراج" با هدف توسعه اراضي و قلمروهايش از طريق کشتار و آواره کردن فلسطيني‌ها را بررسي کنيد.

به گزارش پايگاه خبري "Truthout"، نوآم چامسکي به عنوان يکي از تحليل‌گران دقيق درگيري‌هاي اسرائيل-فلسطين و به طور کلي سياست‌هاي خاورميانه معروف است و صداي پيشرو در تلاش‌ها براي آزادي فلسطين محسوب مي‌شود.    
چامسکي در مصاحبه با اين پايگاه خبري گفت: هميشه پيچ و تاب‌هاي جديدي وجود دارند اما به طور کلي اين يک داستان قديمي است. از زمان جنگ ۱۹۶۷ هر دولتي که در اسرائيل روي کار آمد توسعه‌طلبي را به جاي امنيت و راه‌حل ديپلماتيک انتخاب کرد و حمايت مادي و ديپلماتي آمريکا را در کل مسير دريافت کرده است. در گرايش سلطه‌طلبي جنبش اسرائيل يک هدف بلند مدت ثابت وجود دارد. اين هدف اين است که اين منطقه را از فلسطيني‌ها پاک کنند و ساکنين يهودي را به عنوان "مالکان بحق اين سرزمين" که پس از هزاران سال تبعيد به خانه باز مي‌گردند، جايگرين آنها کنند.
سياست‌هاي اسرائيل در اين دوران فرصت‌طلبانه بوده است. دولت تل‌آويو زماني که ممکن باشد استراتژي‌هاي ترور و اخراج را اتخاذ مي‌کند. اما زماني که شرايط اجازه آن را ندهد از استراتژي‌هاي نرم‌تري همچون ايجاد برج مراقبت و کشيدن حصار استفاده مي‌کند. دولت امروز تل‌آويو بيش از هر زمان ديگري خانواده‌هاي فلسطيني را از خانه‌هايشان بيرون مي‌کند؛ جايي که آنها براي نسل‌ها در انجا زندگي کرده‌اند. بدون شک تمامي بهانه‌هاي پوچي که براي اخراج فلسطيني‌ها به اسم قانون مطرح مي‌شوند، صد در صد نژادپرستانه هستند.
روابط آمريکا و اسرائيل پيش از سال ۱۹۶۷ ميلادي گرم اما مبهم بود. پس از جنگ ۱۹۶۷ اسرائيلي‌هاي حمايت بي‌سابقه‌اي از سوي آمريکا دريافت کرده‌اند. پيروزي اسرائيل در جنگ ۱۹۶۷ هديه‌اي بزرگ به دولت آمريکا بود. جنگ نيابتي ميان اسلام تندرو در عربستان و ناسيوناليسم سکولار در مصر در جريان بود. واشنگتن اسلام تندرو را ترجيح داد چرا که تهديد کوچک‌تري براي سلطه آمريکا محسوب مي‌شد. اسرائيل ناسيوناليسم سکولار عرب را شکست.

در آن چهارچوب بين‌المللي، اسرائيل آزاد بود تا با حمايت گسترده آمريکا سياست‌هايي را که امروز نيز ادامه دارد، دنبال کند. هدف سياسي دولت تل‌آويو ايجاد يک "اسرائيل بزرگ‌تر" است. اين پروژه جمعيت فلسطيني‌ها را کنار مي‌گذارد.    
اين در حالي است که اسرائيل با نقض احکام شوراي امنيت سازمان ملل، بلندي‌هاي جولان را نيز اشغال و آن را به تل‌آويو الحاق کرد. دادستان هولناک غزه بسيار پيچيده است. اين يکي از بدترين جنايت‌هاي معاصر است که در شبکه‌اي از فريب و استدلال‌ها براي جنايات صورت مي‌گيرد.
دونالد ترامپ، رئيس جمهوري سابق آمريکا در فراهم کردن زمينه براي جنايت‌هاي اسرائيل از ديگر روساي جمهوري سابق کشورش فراتر رفت. يکي از بزرگ‌ترين کمک‌هاي ترامپ به اسرائيل رهبري توافقات ابراهيم بود که توافقاتي را ميان اسرائيل و چند کشور عربي رسمي کرد. اين اقدام خويشتن‌داري‌هاي محدود کشورهاي عربي نسبت به خشونت و توسعه‌طلبي اسرائيل را کاهش داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar