برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ناتو: ظهور چین بزرگترین چالش امنیتی ماست

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
ناتو: ظهور چین بزرگترین چالش امنیتی ماست

باشگاه خبرنگاران/ دبير کل ناتو ظهور چين را بزرگترين چالش امنيتي اين نهاد امنيتي عنوان کرد.

به نقل از اشپيگل، ينس استولتنبرگ، دبير کل ناتو گفت: ما چين را به عنوان يک رقيب يا دشمن نمي‌بينيم، اما ظهور اين کشور بزرگترين چالش امنيتي زمان ما است.

بر اين اساس، استولتنبرگ در مصاحبه با نشريه آلماني اشپيگل افزود: چين به زودي بزرگترين اقتصاد جهان خواهد بود و در حال حاضر دومين بودجه دفاعي و بزرگترين نيروي دريايي را در اختيار دارد و سرمايه گذاري زيادي را براي ارتقاي توانمندي پيشرفته نظامي مانند هوش مصنوعي انجام مي‌دهد.

وي مدعي شد: چين در ارزش‌هاي ما سهيم نيست و مردم خود را از راهي که جهان هرگز نديده کنترل و اعتراضات مسالمت آميز در هنگ کنگ را سرکوب مي‌کند. آن‌ها اقليت‌هايي مانند اويغور‌ها را مورد آزار و اذيت قرار مي‌دهند و کشور‌هاي همسايه خود مانند تايوان را تهديد و ناوبري رايگان در درياي چين جنوبي را محدود مي‌کنند.

دبيرکل ناتو افزود: چين در حال نزديک شدن به ما و تلاش براي کنترل زيرساخت‌هاي حياتي در اروپا مانند بنادر، فرودگاه‌ها و شبکه‌هاي برق است.

جان مرشايمر، استاد روابط بين الملل دانشگاه شيکاگو و سردمدار رئاليسم تهاجمي بر اين باور است ظهور چين در شرق آسيا بزرگترين تهديد براي منافع آمريکاست. آمريکا به عنوان تنها هژمون نيمکره غربي حاضر به پذيرش قدرت هم تراز خود در ساير مناطق جهان نيست.

مرشايمر بر اين باور است تايوان، درياي چين جنوبي و درياي ژاپن (جزاير مورد اختلاف پکن و توکيو) محتمل‌ترين مناطق براي درگيري نظامي ميان آمريکا و چين است. دليل واهمه آمريکا و متحدانش از چين به اين موضوع باز مي‌گردد که پکن از منظر دو عنصر جمعيت و ثروت (قدرت اقتصادي) از آن‌ها در حال پيشي گرفتن است. جمعيت زياد و ثروتمند به عنوان قدرت بالقوه مي‌تواند يک دولت را براي تشکيل ارتشي قدرتمند (قدرت بالفعل) و تقابل با قدرت‌هاي بزرگ ديگر ياري کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره