logo

پیشنهاد انصارالله یمن برای تبادل اسرا با عربستان، امارات و سودان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پیشنهاد انصارالله یمن برای تبادل اسرا با عربستان، امارات و سودان

ايسنا/ رئيس کميته تبادل اسراي جنبش انصارالله يمن در سخناني از پيشنهاد اين جنبش براي تبادل اسرا با ائتلاف متجاوز عربي به سرکردگي عربستان سعودي و امارات خبر داد.

به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، عبد القادر المرتضي، رئيس کميته تبادل اسراي جنبش انصارالله يمن در سخناني اعلام کرد که اين جنبش پيشنهادي را براي آزاد کردن اسراي سوداني در مقابل آزادي اسراي يمني نزد عربستان و امارات ارائه کرده است.

وي افزود: ما اين پيشنهاد را به سازمان ملل اعلام کرديم اما تا کنون پاسخي دريافت نکرده‌ايم. سعودي‌ها در هر معامله‌اي شرط مي‌کنند که زندانيان آنها بيشترين سهم را داشته باشند.

المرتضي بر آمادگي انصارالله براي تبادل اسراي فراگير با دولت مستعفي يمن و آزاد کردن فرماندهان بلند پايه اين دولت تاکيد کرد و گفت: طرف ديگر اگر اصرار بر آزادي اسيرانش و بستن اين پرونده دارد بايد پاسخ مثبت به طرح فعلي دهد.

رئيس هيئت مذاکره کننده انصارالله در ادامه گفت که رئيس هيئت مذاکره کننده دولت مستعفي در آخرين دور از مذاکرات در امان پايتخت اردن هيچ توجهي به آزادي ناصر منصور هادي، برادر رئيس جمهوري مستعفي يمن نکرد و تمرکز وي بر محمد قحطان از رهبران حزب اصلاح بود.

وي همچنين عربستان سعودي را به جلوگيري از تبادل اسرا ميان انصارالله و دولت مستعفي متهم کرد و افزود: اتاق عمليات دشمن (عربستان) دستور داده است که هيچگونه تبادل اسراي داخلي انجام نشود؛ چراکه اسراي زيادي از دو طرف آزاد خواهند شد.

المرتضي با انتقاد از عملکرد سازمان ملل در اين پرونده تاکيد کرد: نقش سازمان ملل در دورهاي اخير به طور قابل توجهي تضعيف شده است و اين سازمان نتوانست طرف مقابل را به اجراي آنچه توافق شده است موظف کند.

وي تصريح کرد: سازمان ملل به پرونده تبادل اسرا به عنوان پرونده ثانويه نگاه مي‌کند. با نبود نقش بين‌المللي در پرونده اسرا، ما بر آمادگي خود براي انجام يک معامله گسترده محلي که شامل محمود الصبيحي، ناصر منصور هادي و ديگر فرماندهان طرف ديگر باشد، تأکيد مي‌کنيم.

اين مقام يمني ادامه داد: ميانجيگري محلي تا بدين لحظه منجر به آزادي ۹۰۰۰ اسير از دو طرف شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar