برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

جزئیات جدید از قتل خاشقجی؛ گزارش یاهو از همدستی مصر با جوخه ترور سعودی

منبع
فارس
بروزرسانی
جزئیات جدید از قتل خاشقجی؛ گزارش یاهو از همدستی مصر با جوخه ترور سعودی

فارس/ «ياهو نيوز» در گزارشي اختصاصي از توقف هواپيماي حامل جوخه ترور روزنامه‌نگار مخالف سعودي در قاهره پيش از توقف نهايي در استانبول به منظور تهيه داروهاي ممنوعه خبر داده است.

پايگاه خبري «ياهو نيوز» در گزارشي اختصاصي جزئياتي جديد را از قتل «جمال خاشقچي» روزنامه‌نگار منتقد سعودي به دست جوخه ترور سعودي منتشر کرد.

طبق اين گزارش، گفته مي‌شود جوخه ترور در قاهره براي تهيه داروهاي غيرمجاز که براي قتل خاشقچي استفاده شد، توقفي داشته است.

ياهو به استناد يادداشت‌هايي که خلاصه بازجويي‌هاي مخفي تيم ترور است، گزارش داد که يک جت «گلف‌استريم» پيش از توقف نهايي در استانبول، توقف کوتاهي در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ در قاهره داشته است.

طبق اين گزارش، مشخص نيست که چه داروهايي براي قتل خاشقچي مورد استفاده قرار گرفت و چه کسي آن‌ها را در اختيار قاتلان قرار داد.

به نوشته ياهو نيوز، اين افشاگري اولين نشانه از اين مسئله است که قاتلان سعودي همدستان مصري داشته‌اند. اين تحول همچنين ادعاهاي دولت سعودي را مبني بر اين که اين گروه قبل از سوار شدن به هواپيما به مقصد استانبول، قصد کشتن اين روزنامه‌نگار منتقد را نداشته، زير سوال مي‌برد.

به گزارش بي‌بي‌سي، مقام‌هاي سعودي ادعا مي‌کنند که قتل خاشقچي «عملياتي خودسرانه» بوده که توسط تيمي انجام شده که براي متقاعد کردن خاشقچي به بازگشت به عربستان فرستاده شده بود. با اين حال، آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) در سال ۲۰۱۸ به اين نتيجه رسيد که «محمد بن سلمان» ولي‌عهد سعودي اين قتل را تاييد کرده بود.

در زمان قتل، خاشقچي يکي از منتقدان شناخته شده ولي‌عهد سعودي و سرکوبگري او در درگيري‌هاي داخلي خاندان سلطنتي بود.

جمال خاشقجي، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسي) بود. او قبلاً سردبير روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدير شبکه خبري «العرب» بود. خاشقجي سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواري شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نويس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هايي در انتقاد از برخي سياست‌هاي کشورش به ويژه محمد بن سلمان منتشر کرد.  وي از جمله منتقدان صريح دخالت نظامي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي در کشور يمن بود.

گزارشي که دولت آمريکا درباره قتل جمال خاشقچي منتقد سعودي منتشر کرده نشان داد اين ترور با دستور مستقيم محمد بن سلمان ولي‌عهد عربستان سعودي انجام شد.

در بخشي از اين گزارش آمده است: «ارزيابي ما اين است که محمد بن سلمان ولي‌عهد عربستان سعودي مجوز انجام عملياتي در استانبول ترکيه براي دستگيري يا قتل روزنامه‌نگار سعودي، جمال خاشقچي را صادر کرد. ارزيابي ما بر اين اساس قرار دارد که ولي‌عهد سعودي از سال ۲۰۱۷ کنترل تصميم‌گيري‌ها در پادشاهي عربستان سعودي را به دست گرفته است».

با اين حال و گرچه، «جو بايدن» رئيس‌جمهور آمريکا در ماه فوريه وعده داده بود که عربستان سعودي را پاسخگوي اين اقدام خواهد کرد و عليرغم تاييد نقش بن سلمان در صدور دستور قتل، از مجازات شخص وي خودداري کرد. بسياري از ناظران دليل اين اقدام را ترس بايدن از به خطر افتادن روابط آمريکا و عربستان سعودي اعلام کردند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره