برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

داغ شدن مجدد پرونده اخراج آمریکایی‌ها در عراق

منبع
ايسنا
بروزرسانی
داغ شدن مجدد پرونده اخراج آمریکایی‌ها در عراق

ايسنا/ چند هفته مانده به آغاز دور چهارم گفت‌وگوهاي استراتژيک ميان بغداد و واشنگتن بار ديگر پرونده اخراج نظاميان آمريکا از عراق داغ شده است و احزاب و گروه‌هاي مختلف اين کشور خواستار حل و فصل اين موضوع توسط دولت هستند.

العربي الجديد نوشت که همزمان با تهديدهاي مطرح شده توسط گروه‌هاي مسلح عراقي مبني بر هدف قرار دادن نيروهاي آمريکا در کشورشان، احزاب سياسي در پارلمان و در راس آنها ائتلاف «الفتح» و «دولت قانون» بار ديگر تحرکاتشان را براي پايان دادن به حضور آمريکا در عراق پيش از برگزاري دور چهارم گفت‌وگوهاي استراتژيک ميان بغداد و واشنگتن آغاز کرده‌اند.

طبق اين گزارش، اين گروه‌ها مصطفي الکاظمي، نخست‌وزير کشورشان را به پنهان کردن توافقات با آمريکا و تلاش براي حفظ نيروهاي آن در عراق طبق يک توافقات محرمانه متهم کرده و معتقدند که دولت نمي‌خواهد نيروهاي واشنگتن از عراق خارج شوند.

اين احزاب و گروه‌هاي عراقي تلاش‌هاي جديدي را براي مطرح کردن مجدد پرونده مذکور در پارلمان آغاز کرده‌اند و خواستار بررسي آن در جلسات آتي نهاد قانون گذاري عراق و مشخص شدن دلايل عد اجراي اين مصوبه شده‌اند.

در همين راستا، عباس الزاملي، نماينده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در گفت وگو با العربي الجديد اظهار کرد: دولت را براي اجراي مصوبه اخراج نيروهاي آمريکا تحت فشار قرار مي‌دهيم؛ چرا که ادامه تعويق اين پرونده امکان پذير نيست.

وي افزود: مصوبه پارلمان عراق براي اخراج نيروهاي آمريکا واضح و بدون ابهام است و نخست‌وزيري الکاظمي نيز مشروط به اجراي همين مصوبه بود و او آن زمان با واشنگتن بر سر خروج نيروهاي آمريکايي توافق کرده بود اما امروز عزم جدي براي اجراي اين مصوبه ندارد و آمريکا نيز جدي نيست.

الزاملي ادامه داد؛ موضع دولت عراق در اين رابطه واضح نيست و اين مساله موجب عدم خروج نيروهاي آمريکا از کشور شده است.

وي همچنين از الکاظمي خواست که ضمن اعلام موضع رسمي و واضح دولت در قبال اخراج اين نيروها، از توافقات پنهان با آمريکا براي تاخير در اين پرونده اجتناب کند.

همچنين يک مسئول دولتي عراق احتمال داد که دور چهارم گفت‌وگوي استراتژيک ميان بغداد و واشنگتن ماه اوت آتي در واشنگتن برگزار شود.

وي گفت: دو طرف در دور چهارم گفت‌وگوها تصميماتي درباره کاهش مجدد نظاميان آمريکايي بدون هيچ تغييري در ساير نيروهاي داراي ماموريت‌هاي مستشاري و آموزشي اتخاذ خواهند کرد.

يحيي المحمدي، نماينده ائتلاف القوي العراقيه در پارلمان عراق نيز خواستار آن شد که تصميم اخراج نيروهاي آمريکا طبق داده‌هاي ميداني صورت بگيرد و مشخص شود که آيا عراق به اين نيروها نياز دارد يا خير.

وي همچنين تاکيد کرد که اين تصميم به دور از هرگونه فشار سياسي اتخاذ شود.

المحمدي تصريح کرد: برخي هر از چند گاهي مساله اخراج نيروهاي آمريکا را پيش مي‌کشند و هر بار که تنش ميان آمريکا و گروه‌هاي مسلح عراق رخ مي‌دهد، اين مساله نيز مجددا بحث برانگيز مي‌شود.

وي تاکيد کرد: ائتلاف القوي العراقيه معتقد است تصميم به اخراج يا عدم اخراج نيروهاي آمريکا برعهده دولت و وزارتخانه‌هاي امنيتي است و آنها هستند که بايد براساس داده‌هاي ميداني تصميم بگيرند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره