برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فرود هواپیمای نظامی آمریکا در تایوان

منبع
مهر
بروزرسانی
فرود هواپیمای نظامی آمریکا در تایوان

مهر/ بعد از فرود هواپيماي نظامي آمريکا به بهانه تبادل يک نامه ديپلماتيک در تايوان؛ وزارت دفاع چين در هشداري شديد اللحن تبعات نقض تماميت ارضي اين کشور را به واشنگتن يادآوري کرد.

به نقل از نيوزويک، ساعاتي بعد از فرود يک فروند هواپيماي نظامي آمريکا در تايوان، دولت چين هشدار داد که نقض حريم هوايي اش را برنمي تابد و اين اقدام عواقب جدي در پي خواهد داشت.

ادعا مي شود که اين هواپيما که از پايگاه نظامي آمريکا در «اوکيناوا» ژاپن به هوا برخاسته بود؛ حامل نامه اي ديپلماتيک براي دولت تايپه بوده است.

اگرچه حضور اين هواپيما در تايوان بيش از نيم ساعت به طول نکشيد؛ اما «وو کيان» سخنگوي وزارت دفاع چين مي گويد که دولت پکن نگراني عميق خود را از بابت اين مسئله ابراز کرده است.

به گفته اين مقام چيني، تايوان بخشي از تماميت ارضي چين است و فرود هرگونه هواپيماي نظامي بيگانه در قلمرو اين کشور، مشروط به کسب تکليف از دولت پکن است.

وو کيان ادامه داد: هر کشتي يا هواپيمايي که قصد عبور غيرقانوني از حريم چين را دارد؛ با عواقبي جدي مواجه خواهد شد.

اين در حالي است که دولت تايوان که اين روزها به تحريک آمريکا بر شدت مطالبات جدايي طلبانه خود افزوده است؛ مدعي شده که هيچ توضيحي در قبال اين اقدام تنش آفرين نخواهد داد.

از سوي ديگر، طبق اصل چين واحد که دولت واشنگتن هم ملزم به پيروي از آن است؛ کشورها حق برقراري رابطه ديپلماتيک مستقيم با تايپه را ندارند.

تحولات اخير در ادامه سياست چرخش به ايندوپاسيفيک دولت واشنگتن است که بر مبناي ممانعت از قدرت يابي چين بنا شده و بخشي از آن متکي به تحريک جريان هاي جدايي طلب مناطق تابع اين کشور نظير تايوان، هنگ کنگ و تبت است.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar