برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آماده‌باش هواپیماهای غیرنظامی آمریکا برای روند خروج نظامی از افغانستان

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آماده‌باش هواپیماهای غیرنظامی آمریکا برای روند خروج نظامی از افغانستان

ايرنا/ همزمان با روند پرشتاب خروج اتباع آمريکايي و غربي و برخي اتباع افغان از افغانستان، دولت واشنگتن به شرکت‌هاي هواپيمايي آمريکايي اعلام کرده که شايد به آنها دستور داده شود به جابجايي افرادي که از اين کشور جنگ زده خارج شده‌اند، کمک کنند.

رويترز نوشت که اين "فرمان هشدارآميز" روز جمعه صادر شده و شرکت‌هاي مزبور مطلع شده‌اند که احتمال بهره‌برداري از امکانات آنها وجود داشته ولي هنوز تصميمي گرفته نشده است.

بر اساس برنامه دولت بايدن، هواپيماهاي غيرنظامي به افغانستان پرواز نخواهند کرد، اما در عوض از پايگاه‌هاي هوايي خاورميانه و آلمان، مهاجران را جابجا خواهند کرد.

ژنرال هنک تيلور معاون ستاد مشترک عمليات منطقه‌اي آمريکا با بيان اينکه عمليات خارج کردن افراد از افغانستان ادامه دارد، گفته بود: وضعيت در فرودگاه کابل هر ساعت تغيير مي‌کند و عمليات ما در افغانستان تأمين امنيت فرودگاه کابل و فرماندهي عمليات هوايي براي انتقال مردم است.

وي افزود: با سران طالبان به خصوص در کابل ارتباط مدام داريم و ديپلماسي در افغانستان ادامه دارد.

اين مقام نظامي آمريکا ادامه داد: از ۱۴ اوت (۲۳ مرداد)، زمان آغاز عمليات خروج از افغانستان، تاکنون حدود ۱۷ هزار نفر از اين کشور خارج شده‌اند و پنج هزار و ۸۰۰ نظامي آمريکايي در اين کشور وجود داشته و ۲ هزار و ۵۰۰ آمريکايي از افغانستان خارج شده‌اند. در تلاش هستيم روند خروج از افغانستان را به‌صورت ايمن تکميل کنيم.

بعد از توافق فوريه ۲۰۲۰ آمريکا و طالبان و امضاي «توافقنامه صلح» بين دو طرف، روند خروج نظاميان آمريکايي و متحدان اين کشور از افغانستان شروع شد. اين در حالي است که طي هفته‌هاي اخير طالبان موفق به پيشروي در افغانستان و تصرف شهرهاي مهم اين کشور شد. گروه طالبان روز يکشنبه هفته گذشته (۲۴ مرداد) وارد کابل شد و دولت اشرف غني در افغانستان سقوط کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره