برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شی جین پینگ: روابط چین با تایوان تیره و تار است

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
شی جین پینگ: روابط چین با تایوان تیره و تار است

باشگاه خبرنگاران/ رئیس‌جمهور چین روابط بین پکن و تایپه را تیره و تار توصیف کرد.

به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین روز یکشنبه روابط بین پکن و تایپه را تیره و تار خواند و از حزب اصلی اپوزیسیون تایوان خواست تا به چین برای وحدت کشور کمک کند.

تایوان حدود ۲۳ میلیون نفر جمعیت دارد. این جزیره از بیش از هفت دهه پیش دارای یک نظام سیاسی دموکراتیک است. این سرزمین جزیره‌ای از سال ۱۹۴۵ تاکنون توسط رژیمی اداره می‌شود که پس از آنکه کمونیست‌ها در سرزمین اصلی چین در جریان جنگ داخلی این کشور، قدرت را به دست گرفتند به این جزیره پناه بردند.

جمهوری خلق چین، مستقر در پکن که توسط حزب کمونیست اداره می‌شود همواره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و به طور مرتب تهدید می‌کند در صورتی که تایوان به طور رسمی اعلام استقلال کند یا مداخله خارجی - به ویژه از سوی آمریکا - در آن صورت گیرد، به زور متوسل خواهد شد. آمریکا در سال ۱۹۷۹ برای آنکه سیاست‌های چین در قبال تایوان را به رسمیت بشناسد، روابط دیپلماتیک خود را با این جزیره قطع کرد. اما همچنان به عنوان قدرتمندترین متحد این جزیره و تامین کننده شماره یک تجهیزات و تسلیحات نظامی آن باقی ماند.

شی جین پینگ در نامه تبریکی خطاب به «اریک شو» به مناسبت انتخابش به رهبری حزب «گُئُومین دانگ» یا کوُمینتانگ (به معنای تحت‌اللفظی «حزب ملی») که به «جبههٔ ملی چین» نیز معروف است نوشت حزب کمونیست چین و این حزب در گذشته بر اجماع ۱۹۹۲ و مخالفت با استقلال تایوان تاکید کرده اند تا اینگونه روابط مسالمت‌آمیز در هر دو طرف تنگه تقویت شود.

شی جین پینگ در این نامه که توسط کوُمینتانگ منتشر شده است، از دو طرف می‌خواهد که برای صلح و وحدت کشور تلاش کنند که به باور وی در حال حاضر، وضعیت در تنگه تایوان پیچیده و تیره و تار است.

اریک چو در پاسخ به نامه شی جین پینگ اعلام کرده است که حزب کمونیست چین و KMT باید به دنبال یک مبنای مشترک باشند و به اختلافات خود احترام بگذارند تا این گونه صلح و ثبات را در تنگه تایوان ترویج یابد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره