برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

اعلام حالت فوق العاده در مولداوی به علت کمبود گاز

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
اعلام حالت فوق العاده در مولداوی به علت کمبود گاز

باشگاه خبرنگاران/ مولداوی به علت کمبود گاز و افزایش بهای جهانی آن در این کشور حالت فوق العاده اعلام کرد.

به نقل از تلویزیون الجزیره، پارلمان مولداوی به علت کمبود گاز در این کشور حالت فوق العاده اعلام کرد. این کشور بشدت به منابع فسیلی به ویژه گاز برای تامین سوخت این کشور نیاز دارد و همه ساله در فصل سرما همانند دیگر کشور‌های اروپایی بعلت افزایش بهای گاز دچار مشکلات فراوانی می‌شود. 

جمهوری مولداوی کشوری محصور در خشکی در شرق اروپاست که از غرب با رومانی و از شمال شرقی تا جنوب با اوکراین همسایه است.

تحلیلگران هشدار می‌دهند که اتکای بیش از حد اروپا به ویژه اروپای شرقی به گاز صادراتی روسیه، این منطقه را به شدت آسیب پذیر کرده است، بخصوص با تداوم بحران اوکراین این مسئله تشدید خواهد شد.

پیش بینی می‌شود با افزایش شدید بهای گاز در اروپا‏، احتمال روبرو شدن این قاره با بحران تامین انرژی در فصل زمستان بسیار زیاد باشد.

از ژوئیه ۲۰۲۰ میلادی، چین خرید گاز طبیعی مایع (LNG) از آمریکا را افزایش داده است که بدون عواقب نبوده و باعث افزایش شدید قیمت گاز در اروپا شده است، وضعیتی که اگر پکن و واشنگتن در مورد تحویل گاز آمریکا در درازمدت به توافق برسند، ممکن است پیچیده‌تر شود.

خبرگزاری رویترز نیز با استناد به منابع خود در ۱۵ اکتبر اعلام کرد که شرکت‌های بزرگ انرژی چینی در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد بلندمدت در خصوص واردات گاز طبیعی آمریکا هستند. این مذاکرات می‌تواند به قرارداد‌هایی با ارزش ده‌ها میلیارد دلار منجر شود.

مذاکرات که از اوایل سال جاری آغاز شده بود در هفته‌های اخیر در بحبوحه افزایش قطع برق در چین سرعت گرفته است. طرف چینی انتظار دارد که قرارداد‌ها قبل از پایان سال میلادی امضا شود. اگر این قرارداد‌ها در آینده نزدیک بین شرکت‌های آمریکایی و چینی به امضا برسد، می‌تواند برای اروپا مشکل ساز شود، چون تاسیسات ذخیره ساز گاز در اروپا به اندازه سال گذشته پر نشده اند. همچنین اگر نفتکش‌های آمریکایی گاز طبیعی مایع را به جای اروپا به آسیا و چین حمل کنند، خطر افزایش قیمت گاز در اروپا قطعی است.

طی هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به مسئولیت آمریکا در قبال وضعیت فعلی اشاره کرد و گفت: تصمیم آمریکا در ارسال گاز به کشور‌های آسیایی به جای اروپا، نقش اصلی را در افزایش قیمت گاز و به طور کلی بحران سوخت در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا داشته است.

در ۱۲ اکتبر، گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان نیز گفت: اتحادیه اروپا و آلمان که بخش بزرگی از گاز مورد نیاز خود را از طریق خطوط لوله گازی روسیه و نروژ دریافت می‌کنند، نباید برای تامین گاز خود به گاز طبیعی که آمریکا ارائه می‌دهد، تکیه کنند.

او یادآور شد که در فاصله ماه‌های ژانویه و اوت ۲۰۲۱، چین ۲۲ درصد بیشتر از سال قبل گاز از آمریکا وارد کرده است، این در حالی است که واردات گاز اتحادیه اروپا و انگلیس ۱۷ درصد کاهش یافته است. به گفته شرودر، در این مدت، آمریکا محموله‌های خود را به چین چهار برابر افزایش داده است.

از یک سو، آمریکا از اروپا خواسته است تجارت خود را با چین محدود کند، اما از سوی دیگر از این فرصت استفاده می‌کند تا گاز طبیعی را به این کشور با سود بیشتر بفروشد. بهبود اقتصادی در آسیا و در نتیجه آن افزایش تقاضا برای مواد اولیه از جمله نفت و گاز از جمله عوامل کلیدی افزایش قیمت بالای گاز در بازار جهانی بوده است.

با این حال، شرودر تلاش می‌کند که زیاد نگران ادامه این وضع نباشد. او می‌گوید درست است که عناوین خبری در مورد بحران گاز در حال حاضر چشمگیر و نگران کننده به نظر می‌رسد، اما فعلا نیاز‌های مصرف کنندگان در اروپا برآورده می‌شود.

طبق ارقام منتشر شده، با وجود تأخیر در پر کردن تاسیسات ذخیره ساز گاز در اروپا، این امر از اوایل ماه مه با سرعتی مشابه سال‌های گذشته ادامه داشته است. در مورد آلمان، ۲۳ میلیارد متر مکعب گاز در ۴۷ منبع ذخیره سازی زیرزمینی گاز ذخیره شده است. آلمان اکنون بیشترین ظرفیت را برای ذخیره سازی گاز در اتحادیه اروپا دارد. مخازن در آلمان در حال حاضر ۶۸ درصد پر هستند در حالی که در اکثر کشور‌های اتحادیه اروپا میزان ذخیره سازی حتی به ۸۰ درصد می‌رسد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره