برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نجیب میقاتی: دولت مسئول خلأ ریاست‌جمهوری لبنان نیست

منبع
تسنيم
بروزرسانی
نجیب میقاتی: دولت مسئول خلأ ریاست‌جمهوری لبنان نیست

تسنیم/ نخست‌وزیر دولت موقت لبنان با تاکید بر اینکه جلسه شورای وزیران طبق قانون اساسی به درستی برگزار شد اظهار داشت، دولت مسئول خلأ ریاست‌جمهوری در کشور نیست.

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت لبنان روز گذشته بعد از دیدار با «بشاره پطرس الراعی» سراسقف مارونی‌های لبنان اعلام کرد، جایز نیست که دولت را مسئول خلأ ریاست‌جمهوری در کشور بدانیم؛ بلکه این مسئله بر عهده پارلمان است. امروز مسئولیت ما اداره امور کشور و تامین آسایش شهروندان و رسیدگی به مسائل آن‌هاست.

وی افزود، ما با الراعی درباره مسائل مربوط به قانون اساسی، میثاق ریاست‌جمهوری، موضوعات سیاسی و فرقه‌ای مربوط به جلسه اخیر شورای وزیران صحبت کردیم و من تاکید کردم که این جلسه به درستی برگزار شد. اما درباره فرقه‌گرایی من اصلا اجازه بحث در این مورد را نمی‌دهم؛ چرا که مسئله فرقه‌گرایی مطرح نیست و هیچ تفاوتی میان شهروندان وجود ندارد.

میقاتی گفت، اما در خصوص میثاق ریاست‌جمهوری، بهانه گرفتن در این زمینه دیگر جایز نیست و همه مولفه‌های لبنان در شورای وزیران نماینده دارند. اکنون مسائل سیاسی لبنان در کانون توجهات قرار گرفته اما ما بر پیگیری امور شهروندان و رسیدگی به آنها تاکید داریم.

نخست‌وزیر دولت موقت لبنان تصریح کرد، بشاره الراعی ترجیح داد قبل از تشکیل جلسه دولت با همه وزرا مشورت کند و برای درک اقداماتی که در مرحله بعدی انجام خواهیم داد به توافق رسیدیم. اسقف الراعی نیز بر وحدت لبنان تاکید دارد.

نجیب میقاتی در ادامه اظهار داشت، هیچ تهدیدی علیه لبنان به هیچ شکل و از طرف هیچ‌کسی وجود ندارد و چیزی ما را تهدید نمی‌کند. این مسئله مردود است و لبنان برای همه لبنانی‌هاست و بین همه فرزندان لبنان وحدت کلمه وجود دارد.

بشاره الراعی نیز بر لزوم انتخاب سریع رئیس جمهور جهت پایان دادن به خلأ ریاست‌جمهوری در لبنان تاکید کرد.

بعد از این که 9 جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور بدون نتیجه مانده و چشم‌اندازی برای به ثمر نشستن جلسات بعدی نیز دیده نمی‌شود، محافل پارلمانی لبنان گزارش دادند که «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور در صدد انجام گفتگو میان نمایندگان و نیز روسای فراکسیون‌های پارلمانی است.

به گفته این منابع بری از طریق این گفتگو در تلاش برای کاهش تنش‌ها و پر کردن شکاف‌های موجود بین احزاب مختلف است. بر این اساس اکثریت نمایندگان پارلمان موافقت خود را با درخواست نبیه بری مبنی بر اینکه جلسه روز پنجشنبه برای انتخاب رئیس جمهور تبدیل به یک جلسه گفتگو شود اعلام کرده‌اند تا روزنه‌ای برای خروج از بن‌بست پیچیده کنونی باشد. این بار جلسه گفتگو با گفتگوهای قبلی که صرفا منجر به صدور پیشنهاداتی روی کاغذ می‌شد متفاوت بوده و بسیاری از طرف‌های شرکت‌کننده قول داده‌اند که گام عملی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بردارند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره