برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پشت پرده اختلافات سایپا

منبع
ايلنا
بروزرسانی
پشت پرده اختلافات سایپا
ايلنا/ کساني که قراردادهاي قبلي واردات را با شرکتهاي خارجي در سايپا منعقد کرده‌اند و از اين رهگذر منفعتي هم داشتند با دستور و تلاش جهرودي براي افزايش ساخت داخل منافعشان در خطر افتاده و از اين رو سعي در تخريب او دارند شايد با فشار از نواحي مختلف بتوانند عهد خود را با همکاران خارجي عمل کند. خبرهاي متفاوتي از سايپا به گوش مي‌رسد از سويي رشد توليد کاهش هزينه‌هاي مالي، توسعه ساخت داخلو مذاکرات بين المللي خوب و از سويي استقرار تيم مديريتي جديد از ايران خودرو آمده، لغو قراردادهاي خارجي و جلوگيري از پروژه‌هاي در حال کار اما پشت پرده اين موضوعات چيست و چگونه اين موضوع باعث شده تا عده اي به مقابله با سايپا بينديشند و نقل قول هايي را خارج از سايپا بکشانند. از يک نگاه بيطرفانه مي‌توان اين چنين گفت محسن قاسم جهرودي که از ايران خودرو با سابقه 27 ساله به سايپا نقل مکان کردن هميشه به عنوان يک ايران خودرويي در صنعت معروف بوده و حتي زماني که در مگاموتور فعاليت داشته و براي افزايش ساخت داخل موتور تلاش مي کرده يک حرکت مشترک از ايران خودرو و سايپا در جريان بوده است. اينکه جهرودي خيلي از قطعات پژو رادر داخل کشور پيگيري براي توليد کرده و اين موضوع حاصل مديريت او در پست قائم مقامي ساپکو است و با شناخت خطوط توليد ، اصول توليد و ارتباط با قطعه سازان به توسعه اين صنعت کمک بزرگي کرده استو مورد تاييد قديمي ها صنعت خودرو است. البته از نظر تاجران اين بازار جهرودي به واسطه اين پيشينه و در پيش گرفتن ارتباط با قطعه سازان و پيشنهاد ساخت بيشتر داخلي فرد محبوبي نيست و هر انتقادي به او وارد است. ولي کساني که قراردادهاي قبلي واردات را با شرکت هاي خارجي در سايپا منعقد کرده اند و از اين رهگذر منفعتي هم داشتند با دستور و تلاش جهرودي براي افزايش ساخت داخل منافعشان در خطر افتاده و از اين رو سعي در تخريب او دارند شايد با فشار از نواحي مختلف بتوانند عهد خود را با همکاران خارجي عمل کند. جهرودي در روزهاي اول بي محابا از آنجا که تيم مديريتي خود را آماده داشت به تغييرات مديران ارشد دست زد البته در تغييرات مديريتي در سطح بالا. افرادي جابجا مي شوند تا با تفکر تيمي بتوان مجموعه بزرگي مانند سايپا را به حرکت درآورند اين رسمي است که در کشور، به صورت گسترده از رئيس جمهور گرفته تا بقيه مديران ارشد آن را انجام مي‌دهند و جهرودي هم همين حرکت را البته محدودتر انجام داد. براي شرکتهايي مانند مگاموتور کندري را از ايران خودرو آوردکه البته ايشان در قبل سکان همين مگاموتور را به عهده داشت براي رايان سايپا عضو موظف هيات مديره شرکت گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو را با سايپا انتقال داد که در حوزه ليزينگ با تاليف کتاب هاي مختلف به عنوان متخصص شناخته مي‌شود اما اين تغيير کمتر از بيست مدير در گروه سايپا و عمدتا از مجموعه ايران خودرو اگرچه به نظر طبيعي است در حالي که در زمان مديريت قبل بالاي 80 نفر بدون تخصص مرتبط به سايپا آورده شده بود ولي حضور اين تيم در فضا هاي حساس که قرار دادهاي خارجي و نبض مالي در آن مي‌تپد و جلوگيري از سود جويي هاي مالي باعث شده که جهرودي و تيمش به همه چيز متهم شود. البته زماني اين موضوع بيشتر پرداخته مي شود که جهرودي علاوه بر متوقف کردن پذيرش طرح اتوخدمت که پر ضرر ترين طرح مالي سايپاست و تسويه آن توانسته طي 5 ماه بيشترين توليد خودرو را به همراه داشته باشد و نظام سايپا را به دست بگيرد البته اين موضوع نبايد از نظر دور داشت که يک فرد غير خودرويي در سکان قبلي سايپا نه به برنامه‌هاي رئيس جمهور اعتقاد داشت و نه به وزير و دنبال طرحهاي مالي خود و حکمراني خاص خود بود. همه موضوعات و همه انتقادها در مورد سايپا قابل بررسي است البته در اين زمينه حتما سازمانهاي نظارتي با دقت کار خود را انجام مي‌دهند ولي از همه مهمتر در اين بين سايپا است. سايپايي که سهام آن با ايرادات بورس به شفاف سازي مالي دچار مشکل شده بود و تازه با مديريت هزينه‌ها توقف طرح اتو خدمت و از همه مهمتر رشد فوري توليد و توسعه بازار به سمت سير صعودي حرکت مي‌کند نبايد براي منافع تيم خاصي يا پوشاندن عيوب افراد فرصت طلب از مسير توليد بماند. چون تنها راه نجات يک بنگاه اقتصادي در توليد بهره‌ور است و فعاليت مالي، بورس‌بازي خريد و فروش شرکت ها و جابجايي حسابها فقط زيان پنهان کردن است که صدمات آن به سهامداران و کارگران خواهد رسيد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره