برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سایبرتراک "ایلان ماسک" انقلابی در صنعت خودروسازی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سایبرتراک "ایلان ماسک" انقلابی در صنعت خودروسازی
ايسنا/ ۲۲ نوامبر شرکت "تسلا" از نخستين وانت برقي خود رونمايي کرد، اما مراسم رونمايي اين خودرو چندان بي‌حاشيه هم نبود؛ چرا که در اين مراسم تسلا به منظور تست استحکام اين خودرو آزمايشي انجام داد که به نوعي به شرمندگي مديرعامل اين شرکت در مقابل حاضرين سالن منجر شد. "ايلان ماسک" (Elon Musk)، مدير عامل شرکت تسلا ۲۲ نوامبر طي رويدادي در لس آنجلس، از نخستين وانت برقي اين شرکت به نام "سايبرتراک"(Cybertruck) رونمايي کرد. در اواسط مراسم به منظور تست تحمل ضربه، طراح اين خودرو يک چکش بزرگ برداشت و به بدنه خودرو ضربه زد و پس از آن همه شگفت‌زده شدند؛ چرا که بدنه اين خودرو به حدي محکم بود که هيچ صدمه‌اي نديد، اما در دومين آزمايش که پرتاب يک توپ فلزي به سمت شيشه اين خودرو بود، همه شوکه شدند؛ چرا که پس از پرتاب گلوله شيشه خودرو ترک برداشت، اما گوي فلزي وارد خودرو نشد و اين در حالي بود که پيش از اين، ماسک ادعا کرده بود که اين وانت در برابر يک اسلحه دستي ۹ ميلي‌متري ضد گلوله است. صرف نظر از اين موضوع، شرکت تسلا اعلام کرد که پس از رونمايي تا کنون ۲۵۰ هزار دستگاه از آن را سفارش گرفته است. چنين استقبالي از يک خودرويي که هنگام رونمايي از آن چنين اتفاقي رخ داده بود، بي‌سابقه است. با اين وجود تنها نکته‌اي که در اين بين مي‌درخشد، اين است خودروهاي الکتريکي در جهان به سطح جديدي از مقبوليت عمومي رسيده‌اند. از سال ۲۰۱۸، بيش از پنج ميليون خودروي الکتريکي در سراسر جهان خريداري شده‌اند. کانادايي‌ها نسبت به اتخاذ اين فناوري کمي کندتر عمل کرده‌اند، به گونه‌اي که تنها ۴۶ هزار خودروي الکتريکي در سال ۲۰۱۸ در اين کشور به فروش رفته است. خودروي سايبرتراک تسلا داراي قابليت‌هاي بسياري است و از هر لحاظ مي‌توان آن را يک خودروي پيشرفته ناميد. اين وانت برقي منحصربفرد از همان آلياژ فولادي ساخته شده که براي ساخت موشک "استارشيپ"(Starship) شرکت "اسپيس‌ايکس"(SpaceX) مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر نکات مذکور اين خودرو داراي باتري‌هاي ليتيوم يون، سيستم نرم‌ افزار و سخت افزار رانندگي خودران و سقف مجهز به پنل‌هاي خورشيدي است. ماسک در اين باره در يک توئيت نوشت: سايبرتراک، گزينه ديگري نيز براي شارژ با انرژي خورشيدي خواهد داشت که مي‌تواند انرژي لازم را براي طي کردن ۲۴ کيلومتر با يک بار شارژ فراهم کند. سايبرتراک با داشتن اين ويژگي مي‌تواند از عهده تامين انرژي خود برآيد. شايد اين وانت الکتريکي با اضافه کردن پنل‌هاي خورشيدي بتواند بين ۴۸ تا ۶۴ کيلومتر را طي روز بپيمايد. ميانگين مسافت طي شده در روز در آمريکا، حدود ۴۸ ساعت است. به نظر مي‌رسد که طول سايبرتراک و شکل زاويه‌دار آن بتوانند انرژي حاصل از پنل‌هاي خورشيدي را دو برابر کنند. با وجود ويژگي‌هاي گفته شده در اين مورد، نبايد انتظار داشت که سايبرتراک بتواند همه انرژي مورد نياز خود را از خورشيد به دست آورد؛ زيرا کارآيي پنل‌هاي خورشيدي در اين حد نيست. تامين انرژي لازم براي پيمودن بين ۴۸ تا ۶۴ کيلومتر در روز، براي رانندگي اطراف شهر کافي خواهد بود اما شايد باز هم نياز به وجود يک راه استاندارد براي پيمودن مسيرهاي طولاني احساس شود. اگرچه ماسک در توئيت خود، انرژي حاصل از پنل‌هاي خورشيدي را فقط براي پيمودن ۲۴ کيلومتر کافي مي‌داند، اما بايد توجه داشت که اين نيرويي است که از خورشيد به دست مي‌آيد. کارآيي بيشتر موتورهاي بنزيني بين ۱۷ تا ۲۱ درصد است. براي خودروهاي الکتريکي، تبديل انرژي الکتريکي به نيرو براي حرکت چرخ‌ها ۵۹ تا ۶۲ درصد است. سايبرتراک تسلا به دليل وزن و اندازه آن به احتمال زياد نسبت به خودروهاي سواري برقي که در حال حاضر در دسترس هستند، تا حدودي کارآمدتر است. با اين حال در مقايسه با ساير کاميونت‌هاي بنزيني، مزيت بهره‌وري ذاتي موتورهاي برقي و آيروديناميک سايبرتراک قابل توجه است. خودروهاي الکتريکي به سرعت در حال تبديل شدن به بخش اصلي آينده حمل و نقل ما هستند. آنها اين پتانسيل را دارند که به ميزان قابل توجهي انتشار کربن را کاهش دهند. آنها ابزار مهمي براي کاهش آلودگي هوا هستند. فناوري‌اي که در سيستم اين خودروها استفاده مي‌شود نيز منحصر به فرد است. اين سيستم‌ "خودرو به شبکه" (Vehicle-to-grid) نام دارد. "خودرو به شبکه" سيستمي است که در آن خودروهاي برقي قابل شارژ توانايي مخابره اطلاعات با شبکه برق را در راستاي ارائه توان الکتريکي يا تنظيم ميزان شارژ خودرو دارند. "خودرو به شبکه" براي خودروهاي برقي قابل شارژ، با امکان دريافت و ارسال انرژي امکان‌پذير است. از آنجايي که در بيشتر طول روز اين گونه خودروها در پارکينگ هستند، امکان مناسبي براي استفاده از باتري‌شان فراهم مي‌شود. سايبرتراک تسلا با داشتن باتري عظيم خود، قابليت V2G را داراست. اين وسيله نقليه همچنين داراي يک پريز برق ۱۲۰ ولت/۲۴۰ ولت است که ممکن است در زمان قطعي برق خانه‌ها از آن استفاده کرد. تسلا دو مزيت اصلي دارد که احتمالاً سايبرتراک را برنده خواهد کرد. نخست، تسلا داراي يک شبکه شارژ پيشرفته و گسترده است که به صاحبان محصولات خود اجازه مي‌دهد تا به سرعت سوخت‌گيري کنند. در حال حاضر بيش از ۱۴ هزار سوپرشارژر در سراسر جهان وجود دارد. يک سوپر شارژر تسلا، يک ايستگاه شارژ سريع ۴۸۰ ولت جريان مستقيم است که شرکت آمريکايي توليد خودروي تسلا براي خودروهاي برقي خود ساخته‌ است. دوم، تسلا سرمايه‌گذاري زيادي در فناوري و ساخت باتري کرده است. "گيگافکتوري‌هاي"(Gigafactory) آن در حال گسترش و استفاده از انرژي تجديدپذير بيشتر، از جمله انرژي خورشيدي، براي کاهش اثرات زيست محيطي باتري‌ها هستند. در نتيجه، تسلا قادر به توليد و توسعه بسيار زياد از يک محصول است و احتمالاً مي‌تواند وسايل نقليه خود را با قيمت پايين‌تر از رقبا به فروش برساند. تسلا گيگافکتوري ۱ (Tesla Gigafactory 1) کارخانه توليد باتري‌هاي ليتيوم يون براي استفاده در خودروهاي شرکت تسلا موتور است. اين کارخانه در ايالت نواداي آمريکا واقع شده است. علاوه بر تمام نکات ذکر شده رانندگي با خودروهاي الکتريکي بسيار لذت بخش است. آنها تميز، سريع و ارزان هستند و در همه شرايط آب و هوايي عملکرد خوبي دارند.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره