زوميت/ تويوتا ياريس GR، نسخهي اسپرت از هاچبک شهري کوچک اين شرکت ژاپني، پيشرانهي ۲۵۰ اسببخاري دارد که در مرحله آزمايش ميداني و پيشتوليد بهسر ميبرد.
گاهي خودروسازان براي اينکه بتوانند خودروهاي خود را با قوانين مسابقهاي تطبيق دهند، ناچار هستند سالانه مدلهايي خياباني را با مشخصاتي نزديک به خودروهاي مسابقهاي توليد کنند. يکي از بهترين مثالها براي چنين خودروهايي لانچيا دلتا S4 است. به خودروهاي ديگري مانند لانچيا 037 و تويوتا سيليکا GT-Four نيز بايد اشاره کرد که بين سالهاي ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ توليد ميشد؛ اما تويوتا حالا مدلي اسپرت از ياريس را با نام GR آزمايش ميکند. آنچه درادامه ميخوانيد، اولين تجربهي رانندگي وبسايت موتور وان با نسخهي پروتوتايپ (مدل اوليه) اين خودرو است.
واحد توليد خودروهاي اسپرت تويوتا طراحي اين مدل را بهگونهاي انجام داده که بههيچوجه با نسخههاي ديگر ياريس اشتباه گرفته نميشود؛ چون مدل GR رينگهاي بزرگتر و گِلگيرهاي پهنتر و وروديهاي هواي بزرگ در جلو دارد. رينگهاي اين مدل ۱۸ اينچي هستند و درون آنها ترمزهاي قدرتمند ياريس با کاليپرهاي قرمزرنگ قرار گرفتهاند. در بخش عقب ياريس GR دو خروجي اگزوز بزرگ جلب توجه ميکنند که غرش پيشرانهي سه سيلندر ۱/۶ ليتري از آنها بيرون ميآيد. ديفيوزري نيز در عقب ديده ميشود که البته کاربرد آيروديناميکي ندارد و تزييني است. از ديگر امکانات ياريس GR ميتوان به سقف فيبرکربني (CRF) و چراغهاي جلو LED اشاره کرد. براي کاهش وزن در اين مدل درها و کاپوت از آلومينيوم ساخته شدهاند و ارتفاع بخش عقب سقف نيز ۱۰ ميليمتر کاهش پيدا کرده است. اين اقدامات سبب کاهش وزن ياريس به حدود ۱،۱۸۰ کيلوگرم شده است.
دو مدل از ياريس براي آزمايش دراختيار خبرنگاران بود: يکي نسخهي استاندارد GR و ديگري با تجهيزات سفارشي Performance Pack. مدل پرفورمنس به دو ديفرانسيل تورسن قفلشونده بهصورت مکانيکي مجهز است؛ درحاليکه مدل GR استاندارد فقط از ديفرانسيل لغزش محدود استفاده ميکند. پيشرانهي سه سيلندر توربوشارژر با قدرت ۲۵۰ اسببخار و ۳۵۰ نيوتنمتر گشتاور درمقايسهبا پيشرانههاي استاندارد ياريس ۲۱ ميليمتر عقبتر نصب شده تا تقسيم وزن خودرو بهتر شود. البته اين اعداد به نسخهي پروتوتايپ تعلق دارد و هنوز مشخصات نهايي مدل توليدي اعلام نشده است. شتابگيري ياريس GR درمقايسهبا رقباي خود سريعتر احساس ميشود.
قدرت موتور در هر دو مدل چشمگير است و بهراحتي به سرعت ۲۱۰ کيلومتربرساعت در دندهي پنج ميرسد. جعبهدندهي ياريس GR از نوع ششدندهي دستي است و پيشرانهي آن ميتواند تا هفتهزار دوربردقيقه کار کند. يکي از بهترين ويژگيهاي اين پيشرانه قدرت آن در دورهاي مياني است. تويوتا ياريس GR هنگام سرعتگيري با ديگر خودروها تفاوت فاحشي دارد؛ بهطوريکه راننده کاملا متوجه وزن کم اين خودرو ميشود. همچنين، بهراحتي ميتوان از تمام تواناييهاي اين خودرو استفاده کرد؛ درحاليکه ياريس از بسياري از اشتباهات راننده چشمپوشي ميکند. تعادل اين خودرو نيز رضايتبخش است و چسبندگي زيادي در پيچها ديده ميشود.
امکان خاموشکردن سيستمهاي الکترونيکي کمکي خودرو در نسخهي پروتوتايپ وجود ندارد و نميتوان تمام تواناييهاي خودرو را ارزيابي کرد. سيستم کنترل کشش ياريس بهمحض احساس ازدسترفتن کنترل، براي حفظ ايمني گاز قدرترساني خودرو را قطع ميکند. عملکرد ترمزها نيز فوقالعاده است و بدون هيچ مشکلي خودرو را متوقف ميکند. سيستم ABS نيز تاحدممکن دير وارد عملميشود و دخالت آن در ترمزگيريهاي شديد کم است. درنهايت، ميتوان با اطمينان روي توانايي سيستم ترمز ياريس GR حساب بازکرد.
جعبهدندهي اين خودرو نيز ديگر بخشي است که جلب توجه ميکند. سرعت تعويض جعبهدنده زياد است و کارکردن با آن نيز حس خوبي به راننده منتقل ميکند. تنها مشکلي که در اين بخش وجود دارد، فاصلهي زياد بين پدال ترمز و گاز است که باعث ميشود نتوان تکنيک پاشنهپنجه را در اين خودرو اجرا کرد. همچنين، ياريس GR از سيستم تنظيم دور موتور هنگام تعويض دنده بيبهره است و نبود اين سيستم باعث ميشود استهلاک قطعات خودرو در پيست مسابقه زياد باشد؛ البته در نسخهي نهايي ممکن است تويوتا اين سيستم را روي ياريس GR نصب کند. از ديگر مشخصات ياريس GR صداي گيرا و جذاب آن است؛ اما متأسفانه قوانين اجازه نميدهد صداي خودرو خياباني نيز مانند صداي خودرو رالي باشد.
در پاسخ به اين پرسش که «آيا ياريس GR خودرويي مناسب براي رانندگي روزمره است يا نه؟» بايد گفت بله و اتفاقا اين خودرو بسيار مناسب و کاربردي است. پيشرانهي ياريس GR نرم کار ميکند و صداي اگزوز نيز در دورهاي پايين کاملا گيرا و عادي است. عملکرد سيستم تعليق نيز بسيار راضيکننده است و در مواجهه با دستاندازها مقداري خشک عمل ميکند؛ اما درمقايسهبا مدل قبلي، يعني ياريس GRMN، بسيار بهتر است. ياريس GR به سيستمهاي کمکي رانندگي سطح ۲ نيز مجهز است؛ ولي ميزان دخالت آنها در رانندگي بهحدي نيست که باعث کاهش لذت رانندگي شود و همين ياريس GR را به خودرويي بسيار کاربردي تبديل ميکند.
سابقهي تويوتا در مسابقات رالي به سال ۱۹۵۷ برميگردد. مهمترين حضور تويوتا در رالي به سال ۱۹۸۳ و با مدل سليکا TwinCam Turbo برميگردد که در گروه B شرکت کرده بود. تويوتا براي اينکه سليکا با قوانين رالي همخواني داشته باشد، ۲۰۰ دستگاه نسخهي جادهاي از اين خودرو عرضه کرد. حضور تويوتا در گروه B در سالهاي دههي ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ نيز ادامه يافت. براي تويوتا سليکا ST 185 تويوتا به توليد پنجهزار دستگاه مدل جادهاي نياز داشت و براي مدل ST 205 نيز هزار دستگاه توليد شدند؛ اما براساس قوانين اين روزها، تويوتا بايد ۲۵ هزار دستگاه مدل جادهاي و شهري از خودروهاي رالي خود را بفروشد.
ياريس GR بهاحتمال زياد دهم ژانويه در نمايشگاه خودرو توکيو رونمايي شود. فروش اين خودرو براي اواخر سال ۲۰۲۰ با قيمتي بين ۴۴ تا ۵۵ هزار دلار برنامهريزي شده است.
بازار