برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

وان‌ پلاس؛ از استارتاپ پر ادعا تا تولید‌کننده معتبر

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ چندي پيش وان‌پلاس اقدام به عرضه‌ي جديدترين پرچم‌دار خود، موسوم به وان‌پلاس ۵ کرد. در اين مطلب به تاريخچه‌ي کوتاه و در عين حال پرماجراي وان‌پلاس خواهيم داشت. مدتي پيش وان‌پلاس آخرين پرچم‌دار خود را با نام وان‌پلاس ۵ به جهانيان معرفي کرد. وان‌پلاس طبق سنت هميشگي‌اش، محصول بالارده‌ي خود را با طراحي زيبا و مشخصات سخت‌افزاري قابل توجهي عرضه کرده است. حال، بد نيست نگاهي به پيشينه‌ي وان‌پلاس داشته باشيم تا ببينيم اين شرکت چيني از زمان عرضه‌ي اولين محصول خود با نام وان‌پلاس وان تا وان‌پلاس ۵ چه مسيري را طي کرده است. هرچند وان‌پلاس در مقايسه با شرکت‌هايي نظير اپل يا مايکروسافت، هنوز هم شرکتي نوپا به‌حساب مي‌آيد، اما تاريخچه‌ي کوتاه اين شرکت بسيار پرماجرا است. در اين مدت کوتاه وان‌پلاس از يک استارتاپ ناشناخته به شرکتي تبديل شده که توانسته است محصولات قابل قبولي به بازار ارائه دهد و طرفداران پر‌وپا قرص زيادي پيدا کند. وان‌ پلاس وان؛ قاتل پرچم‌دار ها! اولين محصول اين استارتاپ که وان‌پلاس وان نام داشت، نه تنها پرچم‌دار اين کمپاني، بلکه مايه‌ي مباهات و افتخار آن نيز بود. شايد يکي از جذابيت‌هاي وان‌پلاس وان براي کاربران، تفاوت فرايند خريد اين گوشي با ديگر گوشي‌هاي موجود در بازار بود. در آن زمان براي خريد وان‌پلاس وان، کاربر به يک دعوتنامه‌ي خريد نياز داشت. وان‌پلاس در کمپين تبليغاتي‌اش نيز اعتماد به نفس بالايي از خود نشان داد. اين استارتاپ از ابتداي کار محصول خود را «قاتل پرچم‌دارها» ناميد و آن را با پرچم‌داران ديگر شرکت‌ها نظير گلکسي اس ۵ سامسونگ مقايسه مي‌کرد. وان‌پلاس حتي پيش از معرفي رسمي وان‌پلاس وان، اين گوشي‌ را از لحاظ قيمت و مشخصات با پرچم‌داران بازار مقايسه مي‌کرد و تلاش مي‌کرد محصول خود را به‌عنوان گزينه‌ي برتر به ديگران معرفي کند. برخي افراد کمپين تبليغاتي وان‌پلاس را جاه‌طلبانه و برخي ديگر آن را گستاخانه توصيف مي‌کردند؛ اما هرچه که بود، اين کمپين تبليغاتي، توجه بسياري از افراد را به‌سوي وان‌پلاس و پرچم‌دار آن جلب کرد و اين امر نشان‌دهنده‌ي موفقيت کمپين تبليغاتي آن‌ها بود. تصوير فوق يکي از تصاوير تبليغاتي است که توسط وان‌پلاس در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شد. دعوتنامه‌ها برعکس اغلب محصولات موجود در بازار، خريد آنلاين وان‌پلاس وان به‌سادگي براي کاربران ميسر نبود و آن‌ها براي خريد اين گوشي شما به يک دعوتنامه نياز داشتند. اين روش فروش براي بسياري از خريداران آمريکايي خوشايند نبود. به‌نظر برخي از خريداران اين روش فروش مانند آن بود که به عده‌اي بگويند «شما شايستگي خريد محصول ما را نداريد». هرچند هدف وان‌پلاس ناراحت کردن مشتريان احتمالي نبود، اما اين مساله براي بسياري از خريداران ناخوشايند بود. در واقع هدف اصلي وان‌پلاس از فروش دعوتنامه‌اي، هماهنگ‌سازي عرضه و تقاضا بود. در آن زمان وان‌پلاس شرکتي نوپا بود و نمي‌توانست پس از توليد انبوه گوشي در انتظار مشتريان احتمالي بماند، پس با استفاده از دعوتنامه‌ها، وان‌پلاس مي‌توانست اطمينان حاصل کند که براي هر گوشي توليد شده يک خريدار قطعي وجود خواهد داشت. راه‌هاي مختلفي براي دريافت دعوتنامه‌ي خريد وان‌پلاس وان وجود داشت مانند دعوت شدن از طريق خريداران قبلي يا شرکت در مسابقاتي که توسط وان‌پلاس برگزار مي‌شد؛ اما با همه‌ي اين‌ها، اغلب خريداران از اين روش فروش ناراضي بودند و خوشبختانه امروزه فروش دعوتنامه‌اي محصولات وان‌پلاس به تاريخ پيوسته است. مسابقات وان‌ پلاس نمي‌توان به تاريخچه‌ي وان‌پلاس پرداخت و مسابقات وان‌پلاس را ناديده گرفت. اين مسابقات نيز که يکي از شگرد‌هاي تبليغاتي شرکت مورد بحث به‌حساب مي‌آمدند، توجه عده‌ي زيادي را به سمت آن جلب کردند. يکي از ويژگي‌هاي مسابقات يادشده، ماهيت بحث‌ بر انگيز برخي از اين رقابت‌ها بود. يکي از اين موارد بحث بر انگيز رقابتي موسوم به Ladies First (خانم‌ها مقدم‌اند) بود که از نظر برخي رنگ و بوي تبعيض جنسي داشت. در اين کمپين از خانم‌ها خواسته مي‌شد روي يک تکه کاغذ يا دستشان لوگوي وان‌پلاس وان را ترسيم کنند و با آن سلفي بگيرند. جايزه‌ي اين رقابت دريافت دعوتنامه‌ي خريد وان‌پلاس وان بود. يکي ديگر از مسابقات وان‌پلاس، Smash the Past (گذشته رو نابود کن) نام داشت. در اين رقابت، شرکت‌کنندگان بايد از نابود کردن گوشي قديمي‌شان فيلمي تهيه کرده و براي وان‌پلاس ارسال مي‌کردند. جايزه‌ي اين مسابقه هم دريافت دعوتنامه‌ي خريد وان‌پلاس وان و امکان خريد آن به قيمت ۱ دلار بود. همين جايزه‌ بسياري از مشتريان را به نابود کردن گوشي قديمي‌شان ترغيب کرد؛ البته از وان‌پلاس انتقادات فراواني بابت اين مسابقه شد و از اين رو بعدها به شرکت‌کنندگان اجازه‌ داد تا به‌جاي نابود کردن گوشي‌هاي قديمي، آن‌ها را اهدا کنند. برنده‌ي جعبه‌ي خالي هرچند وان‌پلاس به انتقادات اوليه در ارتباط با مسابقه Smash the Past سريعا ترتيب اثر داد، اما مشکل ديگري که در جريان اين مسابقه رخ داد، قابل‌توجه است. يکي از برندگان اين مسابقه، زماني که گوشي ۱ دلاري خود را دريافت کرد با يک جعبه‌ي خالي مواجه شد. در واقع تنها چيزي که در جعبه قرار داشت يک کارت بود. همين مساله يکي از نشانه‌هاي کم تجربگي اين شرکت بود. جدايي از سيانوژن شايد افرادي که به‌تازگي اخبار مرتبط با وان‌پلاس را دنبال مي‌کنند از اين مساله مطلع نباشند، اما وان‌پلاس کار خود را با همکاري با سيانوژن شروع کرد؛ شرکتي که به‌خاطر انتشار نسخه‌ي اختصاصي سيستم‌عامل اندرويد شهرت فراواني دارد. گوشي وان‌پلاس وان در ابتدا با CyanogenMod 11s ارائه شده و سپس به Cyanogen OS به‌روزرساني شد. اما در اواخر سال ۲۰۱۴، سيانوژن همکاري‌اش با وان‌پلاس را پايان داد. شايد افرادي که اتفاقات صورت گرفته بين اين دو شرکت در ماه‌هاي منتهي به جدايي آن‌ها را دنبال مي‌کردند، انتظار چنين اتفاقي را داشتند. اما براي ديگران، جدايي اين دو شرکت اندکي شوکه‌کننده بود. فروش يک و نيم ميليون وان‌ پلاس وان وان‌پلاس وان، با وجود دعوتنامه‌ها و مسابقات بحث بر‌انگيز و نشان تجاري ناشناخته‌اش، شروع پرماجرايي داشت. اما با تمام اين‌ها، اين محصول يک موفقيت براي وان‌پلاس تلقي مي‌شد. حدود يک‌ سال پس از شروع عرضه‌ي وان‌پلاس وان، ۱.۵ ميليون دستگاه از اين گوشي به فروش رسيد. اين خبر پيش از عرضه‌ي رسمي وان‌پلاس ۲ توسط وان‌پلاس اعلام شد. رويداد معرفي وان‌ پلاس 2 رويداد معرفي وان‌پلاس ۲ آن‌گونه که انتظار مي‌رفت پيش نرفت. هرچند وان‌پلاس ۲ گوشي فوق‌العاده‌اي بود، اما مراسم معرفي اين گوشي به‌کمک واقعيت مجازي اجرا شد. شرکت‌کنندگان اين مراسم مجبور بودند از عينک واقعيت مجازي ارزان قيمت گوگل موسوم به Google Cardboard و اپليکشني اختصاصي که توسط وان‌پلاس توسعه داده شده‌بود استفاده کنند تا اين مراسم را به‌صورت زنده مشاهده کنند. هرچند اين‌کار ايده‌ي فوق‌العاده‌اي بود، اما استريم ويدئويي با مشکلاتي نظير قطع شدن و تاخير در دريافت ويدئوي زنده همراه بود. در نتيجه بسياري از کاربران مجبور به راه‌اندازي مجدد استريم مي‌شدند که موجب مي‌شد از جريان مراسم عقب بمانند. دعوتنامه‌هاي بيشتر برخلاف انتظارات، براي خريد وان‌پلاس ۲ هم مشتريان به دعوتنامه نياز داشتند. در زمان معرفي وان‌پلاس ۲، وان‌پلاس شرکت شناخته‌شده‌تري بود و به‌همين دليل افراد زيادي براي دريافت دعوتنامه ثبت‌نام کرده بودند. در نهايت در دسامبر ۲۰۱۵ خريد وان‌پلاس ۲ بدون دعوتنامه امکان‌پذير شد. هرچند اين تغييري بود که دير صورت گرفت، اما هرچه بود حرکت مثبتي بود. وان‌ پلاس 2 وان‌پلاس ۲ نيز محصول فوق‌العاده‌اي بود و از لحاظ مشخصات فني يک گوشي درجه يک محسوب مي‌شد. اين گوشي از پردازنده‌ي اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده مي‌کرد و در دو نسخه به‌فروش مي‌رسيد. يک نمونه با ۱۶ گيگابايت حافظه‌ي داخلي و ۳ گيگابايت حافظه‌ي رم عرضه مي‌شد و نمونه‌ي ديگر از ۴ گيگابايت حافظه‌ي رم و ۶۴ گيگابايت حافظه‌ي داخلي بهره مي‌برد. وان‌‌پلاس ۲ به سنسور اثر انگشت نيز مجهز بود؛ اما فاقد ويژگي NFC بود؛ از اين رو، هرچند امکان باز کردن قفل گوشي با اثر انگشت وجود داشت، اما نمي‌شد از آن براي پرداخت‌هاي موبايلي استفاده کرد. صفحه نمايش گوشي فول اچ‌دي بود و همچنين يک دوربين ۱۲ مگاپيکسلي در پشت و يک دوربين ۵ مگاپيکسلي در جلو گوشي قرار داشت. ظرفيت باتري وان‌پلاس ۲ نيز ۳۳۰۰ ميلي‌آمپر ساعت بود. وان‌پلاس به‌همراه اين گوشي ويژگي موسوم به Alert Slider را نيز معرفي کرد که به محصولات بعدي اين شرکت نيز راه يافت. وان‌ پلاس X مدتي پس از معرفي وان‌پلاس ۲، وان‌پلاس اقدام به معرفي وان‌پلاس X کرد. اين محصول با هدف ارائه‌ي يک گوشي با اندازه‌ي کوچک‌تر و با قيمتي کمتر به بازار عرضه شد. وان‌پلاس براي توليد وان‌پلاس ايکس عملا سخت افزار وان‌پلاس وان را در بدنه‌اي کوچک‌تر جا داده بود. نقطه‌ي قوت اين گوشي ارائه‌ي سخت‌افزار قدرتمند وان‌پلاس وان با قيمتي ارزان‌تر بود؛ هرچند که از لحاظ طراحي و اندازه‌ي صفحه نمايش وان‌پلاس X و وان‌پلاس وان کاملا يکسان نبودند. اين محصول با قيمت ۲۴۹ دلار عرضه مي‌شد و براي خريد آن به دعوتنامه نياز داشتيد، هرچند که اجبار داشتن دعوتنامه براي خريد اين گوشي نيز به‌سرعت لغو شد. وان‌ پلاس 3؛ بدون دعوتنامه! به‌نظر مي‌رسيد محصولات وان‌پلاس با گذشت زمان بهتر و بهتر مي‌شدند و وان‌پلاس ۳ هم از اين امر مستثني نبود. هرچند يک تفاوت بزرگ ميان وان‌پلاس ۳ و محصولات قبلي اين شرکت وجود داشت. در زمان شروع عرضه‌ي گوشي‌هاي قبلي وان‌پلاس، کاربران براي خريد اين گوشي‌ها به دعوتنامه نياز داشتند؛ اما به‌نظر مي‌رسيد در زمان معرفي وان‌پلاس ۳، اين شرکت به موقعيتي رسيده بود که نياز به فروش دعوتنامه‌اي نداشت؛ از اين رو، وان‌پلاس ۳ از ابتدا بدون نياز به دعوتنامه به‌فروش رسيد و امکان سفارش آن براي همه فراهم بود. وان‌پلاس با معرفي وان‌پلاس ۳، ويژگي NFC را نيز به پرچم‌دارش بازگرداند. اين ويژگي در دو پرچم‌دار قبلي وان‌پلاس وجود نداشت. وجود NFC در کنار سنسور اثرانگشت به کاروان اين امکان را مي‌داد تا ضمن قفل‌گشايي دستگاه با اثر انگشت، از وان‌پلاس ۳ براي پرداخت‌هاي موبايلي نيز استفاده کنند. ويژگي Alert Slider نيز در وان‌پلاس ۳ وجود داشت. از نظر پردازشي نيز وان‌پلاس ۳ از بهترين پردازنده‌ي آن زمان، يعني اسنپدراگون ۸۲۰ سود مي‌برد. با اين وجود سلطنت وان‌پلاس ۳ چندان طولاني نبود؛ چرا که چند ماه بعد وان‌پلاس گوشي جديدي با نام Oneplus 3T عرضه کرد که به پردازنده‌ي جديدتري مجهز بود. وان‌ پلاس 3T؛ لباسي نو و قلبي تپنده‌تر! وان‌پلاس ۳ تي تفاوت زيادي با وان‌پلاس ۳ نداشت. تفاوت اصلي در پردازنده‌ي جديدتر 3T بود. به‌همراه پردازنده‌‌ي جديد، 3T در يک رنگ جديد نيز عرضه مي‌شد. عرضه‌ي 3T با پردازنده‌ي اسنپدراگون ۸۲۱ به وان‌پلاس اجازه مي‌داد پرچم‌داري هم‌سطح با پرچم‌داران رقيب داشته باشد. در زمان عرضه‌ي ۳ تي، محصول قبلي، يعني وان‌پلاس ۳ نيز هنوز به فروش مي‌رسيد؛ هر چند قيمت وان‌پلاس ۳ اندکي کمتر از قيمت 3T بود. همانند وان‌پلاس ۳، وان‌پلاس ۳ تي به شش گيگابايت حافظه‌ي رم، ترکيب سنسور اثر انگشت و NFC جهت پرداخت‌هاي موبايلي، ويژگي Alert Slider و ويژگي Dash Charge جهت شارژ سريع مجهز بود. وان‌ پلاس 5؛ آخرين جنگجوي وان‌پلاس پس از ماه‌ها شايعه و حواشي پيرامون وان‌پلاس ۵، اين گوشي در تاريخ ۳۰ خرداد به‌صورت رسمي معرفي شد. وان‌پلاس ۵ نيز همچون محصولات پيشين اين شرکت، از نظر سخت‌افزاري هم‌تراز با ديگر پرچم‌داران بازار بود. اين گوشي ۵.۵ اينچي از يک نمايشگر AMOLED با رزولوشن فول‌‌اچ‌دي برخوردار است. درون بدنه‌ي اين گوشي نيز، پردازنده‌ي اسنپدراگون ۸۳۵ در کنار پردازنده‌ي گرافيکي آدرنو ۵۴۰ قرار گرفته است. از نظر حافظه‌ي ذخيره‌سازي، وان‌‌پلاس ۵ در ظرفيت‌هاي ۶۴ و ۱۲۸ گيگابايت عرضه مي‌شود. نمونه‌ي ۶۴ گيگابايتي مجهز به ۶ گيگابايت حافظه‌ي رم و نمونه‌ي ۱۲۸ گيگابايتي مجهز به ۸ گيگابايت حافظه‌ي رم است. باتري اين گوشي نيز داراي ظرفيت ۳۳۰۰ ميلي‌آمپرساعت است. وان‌پلاس ۵ از ويژگي شارژ سريع وان‌پلاس، موسوم به Dash Charge نيز بهره‌مند است. وان‌پلاس ۵ به دوربين دوگانه‌اي با ترکيب يک سنسور ۱۶ مگاپيکسلي و يک سنسور ۲۰ مگاپيکسلي مجهز است. از نظر طراحي، وان‌پلاس ۵ شباهت زيادي به آيفون اپل دارد؛ اما نمي‌توان منکر ظرافت و زيبايي طراحي اين گوشي شد. يکي از تفاوت‌هاي وان‌پلاس ۵ با آيفون، وجود جک ۳.۵ ميلي‌متري هدفون در قسمت پايين گوشي است. در زمان عرضه‌ي اين گوشي، قيمت نسخه‌ي ۶۴ گيگابايتي معادل ۴۸۰ دلار و قيمت نسخه‌ي ۱۲۸ گيگابايتي ۵۴۰ دلار اعلام شد. جمع بندي نگاهي به تاريخچه‌ي کوتاه وان‌پلاس به ما نشان مي‌دهد که اين شرکت در مدتي کوتاه، مسيري طولاني را طي کرده است. وان‌پلاس نيز مانند ديگر شرکت‌ها از زمان شروع فعاليت خود با مشکلاتي روبه‌رو بوده است؛ اما واضح است که وان‌پلاس از ابتدا تاکنون، توانسته محصولاتي درخور و قابل توجه را به بازار عرضه کند. مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»