برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

برنامه‌هایی که باید به‌سرعت از گوشی خود حذف کنید

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی

شهر سخت افزار/ آيا شما هم از آن دسته افراديد که هر از چند گاهي خود را در صفحات Play Store گوگل گم کرده و بدنبال برنامه‌ها و بازي‌هاي جذاب و کاربردي مي‌گردند؟ با اين اوصاف شايد بهتر باشد با برنامه‌هاي مخرب آشنا شويد و زماني را نيز براي پاکسازي گوشي خود اختصاص دهيد.

با وجود اينکه مشکلات امنيتي اندرويد و به طور کلي سيستم‌هاي موبايل اتفاق جديدي نيست، اما دور ماندن از برنامه‌هاي مخرب Google Play هر روز سخت و سخت‌تر مي‌شود و اخيراً نيز با زياد شدن فروشگاه‌هاي نرم‌افزاري ثالث، امنيت کاربران اندرويدي بيش از پيش در معرض خطر قرار گرفته است.

در ماه‌هاي اخير يک گروه امنيتي تعداد زيادي برنامه‌هاي مخرب Play Store را شناسايي کرده و بايد گفت با توجه به مدارک ارائه شده، بهتر است از نصب اين برنامه‌ها پرهيز کنيد. البته گوگل نيز پس از شناخت اين اپليکيشن‌ها، تمام اين 19 برنامه‌ را به‌دليل تبليغات فراوان و کلاهبردارانه‌ي خود از Play Store  حذف نمود.

به صورت کلي اين حرکت مي‌تواند بسيار مهم باشد که شما پس ازمطالعه اين مطلب (در صورت وجود) اين برنامه‌ها را از اسمارت‌فون خود حذف کنيد؛ چرا که پس از دانلود و نصب اين برنامه‌ها، Google Play ديگر نمي‌تواند از موبايل شما در مقابل آنها دفاع کند.

در نظر داشته باشيد که اين برنامه‌ها تا به امروز روي هم رفته 3.5 ميليون بار دانلود شده‌اند، پس متاسفانه احتمال اينکه شما هم قرباني کلاهبرداري‌هاي اين برنامه‌ها شده باشيد، وجود دارد.

دقت کنيد که طبق گزارش تيم امنيتي WhiteOPs، تعدادي از اين برنامه‌ها حتي قبل از اجرا هم قابليت شروع اعمال مخرب خود را دارند، پس فقط دانلود چنين برنامه‌هايي براي به خطر انداختن گوشي شما کافيست.

نکته‌ي جالب راجع‌به اين برنامه‌هاي مخرب، ناپديد شدن آنها پس از نصب است؛ اين اپليکيشن‌ها طوري برنامه‌ريزي شده‌اند که پس از نصب، مانند برنامه‌هاي خراب يا نصب نشده عمل مي‌کنند و با حذف آيکون خود، کاربر را فريب مي‌دهند. همچنين اين کار باعث مي‌شود کاربر نام آنها را از ياد برده و عمل حذف آنها را نيز مقداري پيچيده مي‌کند.

جالب است بدانيد اکثر اين برنامه‌ها، حتي قادر به انجام عملکرد گفته شده در توضيحات خود برنامه هم نيستند، اما تا جاي ممکن کاربر را با تبليغات بي‌مورد آزار مي‌دهند. البته خرابکاري اين برنامه‌ها در همين سطح بوده و اگر اين برنامه‌ها در گوشي شما وجود دارند لازم نيست نگران اطلاعات شخصي و داده‌هاي مالي خود باشيد.

ليست برنامه‌هاي مخرب
همانطور که گفته شد اين برنامه‌ها آيکون خود را از منوي شما حذف مي‌کنند، پس براي از بين بردن آنها لازم است به قسمت همه‌ي برنامه‌ها (All Apps) يا برنامه‌هاي نصبي در تنظيمات گوشي اندرويدي خود مراجعه کنيد.


Auto Picture Cut
Color Call Flash
Square Photo Blur
Square Blur Photo
Magic Call Flash
Easy Blur
Image Blur
Auto Photo Blur

Photo Blur
Photo Blur Master
Super Call Screen
Square Blur Master
Square Blur
Smart Blur Photo
Smart Photo Blur
Super Call Flash
Smart Call Flash
Blur Photo Editor
Blur Image
با توجه به نام اين اپليکيشن‌ها مي‌توان گفت، اکثر آنها خود را به‌عنوان برنامه‌هاي ويرايش عکس معرفي مي‌کنند.

علاوه بر حذف سريع اين برنامه‌ها، پيشنهاد مي‌شود هنگامي که در برنامه‌هاي Play Store به‌دنبال اپليکيشني مي‌گرديد، به نام شرکت يا فرد توسعه‌دهنده آن برنامه توجه بيشتري داشته باشيد.

اولين علامت خطر براي برنامه‌هاي مخرب Play Store نام توسعه‌دهنده است؛ اگر نام توسعه‌دهنده يک نام عادي مانند Davis Betty باشد، احتمالاً اين برنامه عملکرد نوشته شده را نخواهد داشت، چون اکثر برنامه‌هايي که واقعاً کاربردي هستند توسط يک تيم توسعه‌دهنده و يا يک شرکت ساخته مي‌شوند.

روش ديگري که مي‌توان با آن چنين برنامه‌هاي مخربي را شناسايي کرد، تعداد بازخوردهاي «يک ستاره‌» آنهاست؛ حتي اگر معدل بازخوردهاي آنها بالا باشد، اصولاً اينگونه برنامه‌ها تعداد بازخوردهاي «يک ستاره‌» زيادي دارند.

پس در حالت کلي هرگاه قصد داشتيد برنامه‌ي جديد و ناشناسي را از Play Store گوگل دانلود کنيد، حتماً نگاهي به تعداد بازخورد‌هاي يک ستاره‌ي آن بيندازيد. بعد از آن نيز حتماً چند مورد از نظرات کاربران را مطالعه کنيد و اگر کاربراني از تبليغات بيش از حد آن برنامه شکايت کرده‌اند، در دانلود آن تجديد نظر کنيد.

آيا برنامه‌هاي اين ليست را در تنظيمات گوشي خود پيدا و حذف کرديد، آيا شما برنامه‌هاي ديگري با چنين سازوکاري مي‌شناسيد؟

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره