برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

نیروی هوایی آمریکا مشتری جنگنده‌های "اف 35" سفارش ترکیه شد

منبع
فارس
بروزرسانی
نیروی هوایی آمریکا مشتری جنگنده‌های "اف 35" سفارش ترکیه شد

فارس/ پنتاگون اعلام کرد که نيروي هوايي آمريکا تعدادي از جنگنده‌هاي «اف-35 » سفارش ترکيه به کارخانه «لاکهيد مارتين» را خريداري مي‌کند.

 بعد  از يک سال گمانه زني نسبت به سرنوشت جنگنده هاي «اف-35» سفارش ترکيه و اخراج اين کشور از پروژه ساخت اين جنگنده، نيروي هوايي آمريکا به طور رسمي اعلام کرد که سفارشهاي ترکيه را خريداري ميکند.

 به نوشته وبگاه «ديفنس نيوز» وزارت دفاع آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد که نيروي هوايي اين کشور 8 فروند جنگنده اف-35 اي سفارش ترکيه به کارخانه «لاکهيد مارتين» را به ارزش 826 ميليون دلار خريداري ميکند.

ترکيه قصد داشت در يک بازه زماني مشخص 100 فروند از اين جنگنده نسل پنجم را خريداري کند، اما بابت خريد سامانه دفاع موشکي  «اس-400 » از روسيه و بي توجهي به هشدارهاي آمريکا از اين پروژه اخراج شد و در عمل هيچ جنگند اف- 35 به ترکيه ارسال نشد. اين در حالي است که خلبانان منتخب ترکيه دورهاي لازم براي پرواز با اين جنگنده فوق پيشرفته را در آمريکا ديده بودند.

اين در حالي است که مقامات پنتاگون گفته اند که تا  2 سال  ديگر به پيمانکاران ترکيه در ساخت قطعات اصلي جنگنده گرانقيمت اف-35 وابسته خواهند بود.  آنطور که پنتاگون اعلام کرده  اين وابستگي شامل قطعاتي از بدنه گرفته تا  139 قطعه از پيشرانه موتورخواهد بود و تا سال 2022 ادامه خواهد داشت.

وزارت خارجه آمريکا تهديد کرده هر کشوري که از روسيه اين سامانه‌ها را خريداري کند، تحريم مي‌شود. کاخ سفيد نيز طبق لايحه بودجه نظامي ۲۰۲۰، مکلّف است ترکيه را تا پايان سال به صورت کامل از برنامه توليد مشترک «اف-۳۵» کنار بگذارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره