برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
بین الملل

نصرالله در واکنش به ادعای نتانیاهو: دیداری برای رسانه‌ها ترتیب دادیم تا از حقیقت آگاه شوند

منبع
فارس
بروزرسانی
نصرالله در واکنش به ادعای نتانیاهو: دیداری برای رسانه‌ها ترتیب دادیم تا از حقیقت آگاه شوند

فارس/ دبيرکل حزب‌الله در ابتداي سخنراني امشب خود درگذشت امير کويت را تسليت گفت و در واکنش به ادعاي نتانياهو که مدعي شده بود حزب‌الله در منطقه‎‌اي از بيروت و ضاحيه کارخانه موشکي دارد، گفت:بخش رسانه‌اي حزب‌الله يک ديدار براي رسانه‌هاي صوتي و تصويري و نوشتاري در منطقه «الجناح-الاوزاعي» ترتيب داده تا از حقيقت آگاه شوند و ادعاي کذب نتانياهو آشکار شود.

وي در ابتداي سخنراني خود درگذشت «صباح الاحمد  الجابر الصباح» امير کويت را تسليت کويت و از مواضع وي در قبال لبنان قدرداني کرد. نصرالله گفت، لبنانيها مواضع متمايز کويت در جنگ ژوئيه ۲۰۰۶ و کمک اين کشور در بازسازي لبنان پس از تجاوز صهيونيستي را فراموش نخواهد کرد.
دبيرکل حزب‌الله در ادامه به شهادت برخي نظاميان ارتش لبنان در درگيري‌‌هاي شمال اين کشور اشاره کرد و به خانواده‌هاي آنها تسليت گفت. وي افزود، گروه‌هاي مختلف در شمال لبنان، خود را براي يک اقدام نظامي بزرگ آماده کرده بودند.
نصرالله تأکيد کرد: حدود يک ماه قبل گفتم که علمياتي براي احياي دوباره داعش در سوريه، عراق، لبنان وجود دارد و برخي به سخنان من واکنش منفي نشان داند. کينه احيانا ماتع از ديدن واقعيت مي‌شود.پس از ترور شهيدان «حاج قاسم سليماني» و «ابومهدي المهندس»، و نيز درخواست ملت عراق برا يخروج آمريکا از اين کشور، آمريکا در تلاش براي احياي گروهک تروريستي داعش است.
وي افزود، آمريکا دنبال احياي داعش است تا ادامه حضورش در منطقه را توجيه کند؛ در مرزهاي فلسطين دشمن همچنان در حالت آماده‌باش است و اين امر خوبي است. شايد اين طولاني‌ترين زماني است که ارتش آن در طول حدود مستقر است و هيچ کدام از نظاميانش جرأت حرکت ندارند . احيانا تانک‌هايي ديده مي‌شوند و مشخص نيست سربازي در داخل آن هست يا نيست.
نصرالله در واکنش به ادعاي نتانياهو که مدعي شده بود حزب‌الله در منطقه‎‌اي از بيروت و ضاحيه کارخانه موشکي دارد، گفت:بخش رسانه‌اي حزب‌الله يک ديدار براي رسانه‌هاي صوتي و تصويري و نوشتاري در منطقه «الجناح-الاوزاعي» ترتيب داده تا از حقيقت آگاه شوند و ادعاي کذب نتانياهو آشکار شود. زمان اين ديدار رسانه‌اي ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب خواهد بود.

تحولات مربوط به تشکيل دولت لبنان

وي در اشاره به تلاش‌‎ها براي تشکيل دولت هم گفت: نشست‌هايي در کاخ «صنوبر» و با حضور هشت حزب لبناني تشکيل شد؛ طرحي مطرح شود و همه گفتند ما حمايت مي‌کنيم. طرح فرانسه گام اول در روند تشکيل دولت بود. ما مشکلي با نخست‌وزيري سعد الحريري يا هر شخص ديگري به نمايندگي از وي نداريم.
دبيرکل حزب‌الله ادامه داد، باشگاه نخست‌وزيران سابق لبنان سه اسم مطرح کردند که در بين آنها نام «مصطفي اديب» نيز بود، از باب تسهيل در روند تشکيل دولت، حزب‌الله شرطي مطرح نکرد. «امانوئل ماکرون» رئيس‌جمهور فرانسه براي بار دوم به لبنان آمدو پس از مأمور شدن اديب برخي از وي وقت خواستند تا مذاکراتي انجام شود و هيچ ديدار يا بحثي انجام نشد. رئيس‌جمهور «ميشل عون» ناچار شد روساي ائتلاف‌هاي سياسي را فرا بخواند و وي شريک تشکيل دولت است.
نصرالله سپس گفت: به بحث و مذاکره نشستيم و در بحث متوجه شديم که دولت متشکل از چهارده وزير خواهد بود؛ موضوع دوم در کرسي‌هاي وزراتي و موضوع سوم درباره نخست‌وزير يا باشگاه نخست‌وزيران سابق بود که آنها تمامي وزرا را معرفي مي‌کردند و آنها چگونگي توزيع کرسي‌ها را مشخص مي‌کردند و ما فقط در جريان قرار مي‌گرفتيم نه بيشتر.فرانسوي‌ها بايد بدانند کجا اشتباه کردند، خصوصا در موضوع خط زدن اختيارات رئيس‌جمهور بايد به اين مسأله توجه کنند؛ آنها از عمليات سياسي براي خط زدن اختيارات رئيس‌جمهور استفاده کردند.
وي ادامه داد: آنچه به ما ارائه شد را رد کرديم زيرا خطري براي کشور و غيرقابل بحث است. عرف موجود از ۲۰۰۵ تا کنون توافق ميان نخست‌وزير و ائتلاف‌ها بر سر کرسي‌هاست نه تعيين نام وزرا توسط نخست‌وزير.
نصرالله  تأکيد کرد: مجموعه ايده‌هايي مطرح شد که ما با آن مشکلي نداشتيم ، مثل گفته شد ما افرادي غيرحزبي مي‌خواهيم و ما گفتيم مشکلي نداريم. اما در نهايت به ما گفتند که دولت فقط بايد ۱۴ وزير داشته باشد و آنها وزرا را تعيين مي‌کنند، ما ابدا اين امر را نمي‌پذيريم، مي‌توان اين موضوع را بر اساس عراف، قانون و بند مربوطه در تواقف «طائف»  مورد بحث قرار داد.
وي سپس گفت: طرح فرانسه ابدا به تعداد وزرا و اينکه چه کسي آنها را مشخص مي‌کند، نپرداخته بود و ما به جايي رسيديم که فرانسوي‌ها گفتند ما موضع شما درباره اينکه وزير دارايي بايد شيعه باقي بماند را درک مي‌کنيم اما بايد بگذاريم که نخست‌وزير مکلف وزرا را مشخص کند. همچنين ايده دولت دفاکتو وجود داشت. در تماسي که ميان ما و مصطفي اديب انجام شد، او گفت «من نمي‌خواهم روياروي کسي باشم و مي‌خواهم با هم تعامل داشته باشم». وي در ادامه از تشکيل دولت انصراف داد اما ما اميدوار بوديم که بيشتر منتظر بماند.
نصرالله تصريح کرد، از تمام قواي سياسي در لبنان ميخواستند که کشور را بدون بحث به باشگاه نخست‌وزيران سابق تحميل دهند. يا دولت آنها را مي‌پذيرند يا اينکه با تحريمها و فشارهاي فرانسه روبرو خواهند بود.

وي گفت، ماکرون در اتهاماتي حزب‌الله مدعي شد که اين جنبش در حال ايجاد هراس و ترس هستيم که درست نبود؛ «ما همواره گفته‌ايم که دليل حضور ما در دولت حمايت از مقاومت است. ما بايد در دولت باشيم تا از مقاومت حمايت کنيم، تا دولت پنجم مي ۲۰۰۸ تکرار نشود».
 دبيرکل حزب‌الله در اشاره به شروط صندوق بين‌المللي پول براي لبنان هم گفت: ما از اين شروط مي‌ترسيم ، ما نگران کشور، ملت و املاک دولتي هستيم و جايگزين‌هايي براي آن يعني ايجاد روابط با شرق و واردات مشتقات نفتي از ايران مطرح کرديم اما آمريکا از اين پيشنهادها نگران است. نبايد توجه تنها به غرب باشد، بايد به شرق هم توجه کرد.

وي در ادامه از ماکرون خواست طرفي را که از نظر وي منجر به شکست طرح فرانسه براي لبنان شده، مشخص کند و اين موضوع را به گردن تمام احزاب نيندازد بلکه نام طرف مورد نظرش را مشخصا اعلام کند.«کسي که از طرح فرانسه استفاده کرد تا دولتي از اين نوع را تحميل کند و دستاوردهاي سياسي کسب کند، همان کسي است که طرح فرانسه را به شکست کشانده است».
نصرالله تأکيد کرد: «محمد رعد» (عضو فراکسيون حزب‌الله در پارلمان) از همان لحظات اول به ماکرون گفت که حزب‌الله با 90درصد طرح پيشنهادي فرانسه موافق است، اموري که ما به آن متعهد نبوده‌ايم، کدام است؟دوست و دشمن مي‌داند که ما به وعده‌هاي خود عمل مي‌کنيم.

وي افزود: با موافقت دولت سوريه و به منظور جنگ با گروه‌هاي تروريستي به سوريه رفتيم، گروه‌هايي که خود فرانسوي‌ها نيز آن را تروريستي مي‌دانند.
دبيرکل حزب‌الله در تذکري به امانوئل ماکرون، خطاب به وي گفت: با ما به اين ادبيات صحبت نکن؛ ما نمي‌پذيريم که که کسي با اين ادبيات با ما سخن بگويد.
وي تأکيد کرد: ما متوسل به ارعاب نمي‌شويم اما در (برخي) کشورهاي عربي که از آنها حمايت مي‌کنيم و دوست تو هستند هيچ کسي جرأت نمي‌کند يک توئيت بنويسد. ما (لبناني‌ها) درباره لبنان تصميم مي‌گيريم، ايران در امور لبنان دخالت نمي‌کند و امري را به ما ديکته نمي‌کند.

نصرالله خطاب به ماکرون گفت: اگر دنبال اين هستي که چه کسي خارج از لبنان طرح تو را به شکست کشاند به دنبال آمريکايي‌ها و ملک سلمان (شاه سعودي) و سخنراني اخير وي باش.
نصرالله در ادامه به عادي‌سازي روابط برخي کشورهاي عربي مانند بحرين با رژيم صهيونيستي پرداخت و افزود، ملت‌ها با تصميم دولت‌ها براي عادي‌‎سازي همراه نخواهند شد.

 [امارات در توجيه سازش با اسرائيل گفت] ما ديگر از جنگ و فداکاري[کردن] خسته شده‌ايم... برادر من! تو نه جنگيدي نه فداکاري کردي!... حکومت بحرين اختيار تصميم‌گيري ندارد و طوري عمل مي‌کند که گويا ولايتي از توابع عربستان سعودي است.

وي سپس از ملت سودان خواست تاريخ و قدمت مبارزه خود را بشناسد و اجازه ندهد تحت عناويني مانند تروريسم و مسايل اقتصادي، تحت سلطه قرار گيرند.

نصرالله در پايان گفت که در مقابله با عادي‌سازي بر روي ملت‌ها حساب باز کرده و کساني که به عادي‌سازي روي آورده‌‌اند به زودي خواهند فهميد که محاسباتشان اشتباه است و آينده اين موضوع را ثابت خواهد کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar