برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دوترته: می‌توانید مرا به دلیل کشتارهای مربوط به قاچاق مواد مخدر حبس کنید

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دوترته: می‌توانید مرا به دلیل کشتارهای مربوط به قاچاق مواد مخدر حبس کنید

ايسنا/ رئيس جمهوري فيليپين گفته، "هيچ مشکلي ندارم که من را بابت بسياري از کشتارهايي که در پي سرکوب‌هاي مقابله با قاچاق مواد مخدر صورت گرفته، مسئول بدانند" و اعلام کرد که آماده روبرو شدن با اتهاماتي است که ممکن است به حبس بينجامد اگرچه اينها اتهامات جنايت عليه بشريت نيستند.

به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، سخنراني تلويزيوني دوشنبه شب رودريگو دوترته، رئيس جمهوري فيليپين در ميان صريحترين اذعان‌هاي وي درباره اين مساله است که بابت کمپين خونيني که پس از روي کار آمدنش در اواسط ۲۰۱۶ عليه قاچاقچيان و دلالان مواد مخدر به راه انداخت، احتمالا با جرايم کيفري روبرو مي‌شود. در جريان اين کمپين، قريب به ۶۰۰۰ مظنون قاچاق مواد مخدر توسط پليس کشته شدند اما گروه‌هاي حقوق بشري مي‌گويند اين تعداد شايد بيشتر از اينها باشد.

وي افزود: اگر اين کشتارها اتفاق افتاده باشد، من مي‌گويم کسي هستم که شما مي‌توانيد من را بابتش مسئول بدانيد. اگر کسي کشته شده باشد به دليل دستور من بابت دست داشتنش در قاچاق و دلالي مواد مخدر بوده است. اگر من چنين چيزي را گفته باشم، من را به دادگاه بکشانيد تا حبس شوم. اصلا مشکلي نيست. اگر براي کشورم به زندان مي‌روم، خيالي نيست!

دست کم دو مورد شکايت بابت جنايت عليه بشريت و قتل عام در ارتباط با کمپين دوترته از سوي يکي از دادستان‌هاي ديوان کيفري بين‌المللي در دست بررسي است که وي تشخيص مي‌دهد آيا شواهد کافي براي گشايش يک تحقيقات تمام عيار در اين باره نياز است يا خير.

دوترته در واکنش به اين شکايت‌ها دو سال قبل از اين دادگاه بين المللي خارج شد؛ اقدامي که گروه‌هاي حقوق بشري گفتند يک گام به عقب در مصونيت از مجازات فيليپين به شمار مي‌رود. دادستان ديوان کيفري بين الملل همچنين اعلام کرده که بررسي اين پرونده با وجود خروج فيليپين از اين دادگاه ادامه دارد.

دوترته همچنين گفت: ‌از کي تا حالا قاچاق و دلالي مواد مخدر، انساني و بشردوستانه شده است؟

 وي همچنين به اين مساله اشاره کرد که تهديد مواد مخدر يک تهديد عليه امنيت عمومي و ملي است و گفت: اگر به ادامه اين روند اجازه داده شود، اين مساله براي امنيت کشور خطرناک خواهد بود. وقتي شما کشورتان را از تباهي و گرفتار شدن در قاچاق مواد و دلالي آن رها مي‌کنيد و نجات مي‌دهيد، يک وظيفه خطير انجام مي‌دهيد.

دوترته ادامه داد، در کشور ۱.۶ ميليون معتاد وجود دارد. اين آمارها کمتر از چهار ميليون معتادي است که وي از قول آمارهاي پليس در اوايل رياست جمهوري خود براي توجيه سرکوب‌ها اعلام کرده بود.

پليس اعلام کرده از زمان آغاز سرکوب‌ها، ۵۸۵۶ مظنون کشته و بيش از ۲۵۶ هزار تن ديگر نيز دستگير شده‌اند.

رئيس جمهوري فيليپين همچنين گفت، کشتارهايي که در جريان عمليات پليس صورت نگرفته را نبايد به پاي او بگذارند چون بسياري از آنها در جريان درگيري‌هاي گروه‌هاي رقيب کارتل‌ها يا انتقام جويي کشته شده‌اند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره